İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT3922 | Konutsal İç Mekanlar | Bahar Güz |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ALİ DEVRİM IŞIKKAYA |
Dersin Amacı: | Bu ders, konut iç mekânları (planlar, kesitler, cepheler, oda düzenlemeleri, ıslak hacimler, mobilya, malzeme, iç mekân detayları vs.) ile kent ve mimarlık tarihi içinde özel ve kamusal hayatın gelişimi arasındaki ilişkiyi tanımlamaya odaklanır. Ders, kent yaşamı, mobilya ve iç mekân organizasyonlarındaki tarihsel gelişmelerin günümüz konut tasarımı üzerindeki etkisini değerlendirir ve kamusal-özel mekân dinamiklerinin evrimini inceler. Ders kapsamında, farklı tarihsel dönemlerin kavramlarını sentezleyerek, çağdaş konut tasarımı sorunlarına yönelik mekân tasarımları aracılığıyla konut iç mekânlarına ilişkin kapsamlı ve karşılaştırmalı bir anlayış geliştirilmektedir. Dersin amacı, tarihsel kentsel yaşamda özel ve kamusal günlük yaşamla ilişkili (iç mekân) konut kültürü hakkında karşılaştırmalı bir bakış açısı kazandırmaktır. Ayrıca, ders, 21. yüzyıl konut tasarımının temel ilkelerini inceleyip bu ilkelerin, Antik Akdeniz uygarlıklarından postmodern ve geç modern döneme kadar uzanan tarihsel öncüllerden nasıl etkilendiğini ayrıntılı olarak analiz eder. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Antik Ortadoğu ve Yunan avlulu evleri, Antik Roma insula ve domusları ile Ortaçağ ve Rönesans apartmanlarını; kentsel morfoloji, kentlilik ve konut tipolojileri bağlamında tanımlayabilir. 2. 18. ve 19. yüzyıla ait şehir apartmanları, işçi konutları ile Bahçe Şehir, sosyal konut ve toplu konut gibi yaklaşımları ve ilgili iç mekân anlayışlarını açıklayabilir. 3. Modern dönemin ikonik konut örneklerini, Bauhaus ve İskandinav ev tasarım kültürünü ve 20. yüzyıl postmodern konut yaklaşımlarını, mimari ve iç mekân örnekleri üzerinden analiz edebilir. 4. 21. yüzyıl konut kültürünü ve iç mekân tasarım ilkelerini değerlendirebilir; bunları tarihsel örneklerle karşılaştırarak zamansal dönüşümleri analiz edebilir. 5. Acil durum konutları, esnek ve sürdürülebilir konutlar, sosyal ve ortak yaşam birimleri ile akıllı ev yaklaşımlarını tanımlayabilir; bu kavramların çağdaş gereksinimlerle uyumunu tartışabilir. 6. Loft yaşam kültürü ve uyarlamalı yeniden kullanım yaklaşımları üzerinden yapı mirasının yeniden işlevlendirilmesi ve dönüştürülmesine yönelik tasarım stratejileri geliştirebilir. 7. Farklı dönem ve bağlamlara ait iç mekânları; plan organizasyonu, form, malzeme ve mobilya kullanımı açısından araştırır, bu doğrultuda tasarım temsillerini görsel araçlarla ifade edebilir. |
Bireysel çalışma, vaka analizi, okuma, tartışma gibi yöntemlerin benimsendiği bu ders iki bölümden oluşmaktadır. Derslerde kronolojik sırayla teorik konular takip edilir ve öğrencilerin araştırmaları ile sunumlarına yer verilir. Bu konular, Yunan ve Roma dönemleri ve/veya 21. yüzyıl gibi tarihte şehir ve konut, kamusal ve özel yaşam arasındaki ilişkiye göre şekillenen konut iç mekân tipolojileri ve tasarım yaklaşımlarıdır. Öğrenciler, farklı dönemlerden konut örneklerini analiz eder ve konuya dair önemli kavramları keşfederler. Son olarak, öğrencilerden bu vakaları akademik yazılı raporlar aracılığıyla değerlendirmeleri, tasvir etmeleri ve analiz etmeleri beklenir. Derste, anlatım, bireysel çalışma, okumalar, tartışmalar ve vaka çalışmaları gibi yöntemler kullanılır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | GİRİŞ: Dersin amacı, kapsamı ve metodolojisinin açıklanması | |
2) | Kentsel Konut Öncesi Dönem Kentsel Konut: Avlu | |
3) | Antik Yunan’da Konut: PERISTIL Antik Roma’da Konut: INSULA & DOMUS | Yunan&Roma Dönemi'nin çalışılması |
4) | Ortaçağ’da Kale Şehirler ve Konut Kültürü Yeniden Doğuş Çağı: Rönesans’ta Açık Şehir ve Çok Fonksiyonlu Konut | Ortaçağ&Rönesans Dönemi çalışması |
5) | Endüstri Devrimi Dönemi: Kentlerde Apartmanlar ve İşçi Evleri (18.-19. yüzyıl) Bahçe Şehir ve Sosyal Konut Yaklaşımları | Endüstri Devrimi dönemi kamusal ve özel kent hayat kültürünün çalışılması |
6) | Konutta Avant-garde - Modern – Çağdaş Tasarım Kültürü Postmodern Konut Kültürü | Avant garde&modern&çağdaş tasarım kültürünün çalışılması |
7) | Vize Hazırlığı | Vize Hazırlıkları |
8) | VİZE | Vize Hazırlıkları |
9) | Öğrenci Sunumları | |
10) | 21. Yüzyılda Konut Tasarımı | |
11) | Istanbul’da Yeni Konut Tasarım Yaklaşımları | 21. yüzyıl modern tasarım kültürü ve konut üretiminin çalışılması |
12) | FİNAL TESLİMİ VE SUNUMLARI | Finale hazırlık |
13) | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | |
14) | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | Rapor teslimine hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Aries, P., Duby G., (2006), "Özel Hayatın Tarihi 1: Roma İmparatorluğu'ndan 1000 Yılına", YKY, İstanbul • Aries, P., Duby G., (2006), "Özel Hayatın Tarihi 2: Feodal Avrupa'dan Rönesans'a", YKY, İstanbul • Aries, P., Duby G., (2007), "Özel Hayatın Tarihi 3: Rönesans'tan Aydınlanma'ya", YKY, İstanbul • Aries, P., Duby G., (2010), "Özel Hayatın Tarihi 5: Birinci Dünya Savaşı'ndan Günümüze", YKY, İstanbul • Ayres, J., (2003), “Domestic Interiors, The British Tradition 1500-1850”, Yale University Press, London • Bell, J.,Stathaki, E.(2010),"The New Modern House, Redefining Functionalism", Laurence King Publishing, London • Davies, C., (2006), “ Key Houses of the Twentieth Century, Plans, Sections and Elevations, Laurence King Publishing • Gorizalez, D. (2003), “Great Spaces Small Houses”, Broto Publisher, London • Pfeifer, G., (2010), “ Freestanding Houses, A Housing Typology, Birkhauser Verlag, Berlin |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 6 | 54 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 94 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | 2 |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 4 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | 2 |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 4 |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 2 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 2 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 4 |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 4 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 2 |