MAT3026 Probability and StatisticsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT3026 Olasılık ve İstatistik Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. NERMINE AHMED EL SISSI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Tek faktörlü deneylerde dizayn ve analiz: ANOVA (opsiyonel)
Dersin Amacı: Olasılık ve istatistikteki başlıklar, temel olasılık ve istatistik araçlarının geliştirilmesine yol açan tanımlarıyla tanıtılmaktadır. Mühendislik problemlerini çözmek ve bilinçli kararlar vermek için bu araçları kullanmak üzerinde durulur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Permütasyonları ve kombinasyonları kullanarak olasılık hesabı yapar;
2) Birleşim ve kesişim olasılığını hesaplar;
3) Bir elemanlar sisteminin güvenilirlik blok diyagramını belirler;
4) Koşullu olasılık kavramını anlar ve olasılık problemlerine uygular;
5) Olasılık dağılım fonksiyonlarını kullanarak olasılıkları hesaplar;
6) Beklenti değerlerini hesaplar;
7) Hipotez testini uygular;
8) Güven aralıklarını belirler.

Dersin İçeriği

Ders aşağıdaki konuları kapsayacaktır:
Sayma ve olasılık (hem teorik hem de deneysel tanımlar);
Olasılık kuralları (set teorisi dayalı); şartlı olasılık;
Rastgele değişken; olasılık kütle fonksiyonları ve yoğunluk fonksiyonları;
Beklenti değerleri; örnekleme teorisi (ortalama ve standart sapma); hipotez testi;
Güven aralıkları (popülasyon ortalaması, popülasyon standart sapması için).

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş.
2) Sayma ve olasılık.
3) Olasılık Kuralları (kümeler, ek kurallar, bağımsızlık), Güvenilirlik Blok Şeması.
4) Koşullu olasılık (bağımsızlık, Bayes teorisi).
5) Rasgele değişken ve olasılık dağılımları (ayrık ve sürekli) \ gözden geçirmek.
6) Beklenti değerleri: populasyon ortalaması.
7) Beklenti değerleri: popülasyon standart sapması.
8) Özel ayrık dağılımlar (Geometrik, Hipergeometrik, Binom, Poisson).
9) Özel sürekli dağılımlar (Üstel, Weibull, Normal).
10) Örnekleme (örneklenen ortalama ve standart sapma ve dağılımları) \ gözden geçirmek.
11) Hipotez testi (ortalama ve standart sapma, t ve ki-kare dağılımları için p değerleri).
12) Güven aralıkları I - örnek ortalamada ortalama, eşleştirme, standart hata için aralıklar.
13) Güven aralıkları II - ortalama (iki popülasyon) için aralıklar
14) Güven aralıkları III - standart sapma için aralıklar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Walpole, Ronald E., et al. "Probability & Statistics for Engineers & Scientists", Prentice Hall, 9th ed.
Diğer Kaynaklar: Douglas C. Montgomery & George C. Runger. "Applied Statistics and Probability for Engineers”; (2011) Wiley.
Devore, Jay.; "Probability & Statistics for Engineering and the Sciences". CengageBrain.com.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak 5
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak 5
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek 4
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek 4
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak 4
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak 3
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak 3
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak 3
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4