MATEMATİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT3026 | Olasılık ve İstatistik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELÇUK KAYACAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Tek faktörlü deneylerde dizayn ve analiz: ANOVA (opsiyonel) |
Dersin Amacı: | Olasılık ve istatistikteki başlıklar, temel olasılık ve istatistik araçlarının geliştirilmesine yol açan tanımlarıyla tanıtılmaktadır. Mühendislik problemlerini çözmek ve bilinçli kararlar vermek için bu araçları kullanmak üzerinde durulur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Permütasyonları ve kombinasyonları kullanarak olasılık hesabı yapar; 2) Birleşim ve kesişim olasılığını hesaplar; 3) Bir elemanlar sisteminin güvenilirlik blok diyagramını belirler; 4) Koşullu olasılık kavramını anlar ve olasılık problemlerine uygular; 5) Olasılık dağılım fonksiyonlarını kullanarak olasılıkları hesaplar; 6) Beklenti değerlerini hesaplar; 7) Hipotez testini uygular; 8) Güven aralıklarını belirler. |
Dersin öğretim yöntemi anlatım şeklindedir. Ders aşağıdaki konuları kapsayacaktır: Sayma ve olasılık (hem teorik hem de deneysel tanımlar); Olasılık kuralları (set teorisi dayalı); şartlı olasılık; Rastgele değişken; olasılık kütle fonksiyonları ve yoğunluk fonksiyonları; Beklenti değerleri; örnekleme teorisi (ortalama ve standart sapma); hipotez testi; Güven aralıkları (popülasyon ortalaması, popülasyon standart sapması için). |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş. | |
2) | Sayma ve olasılık. | |
3) | Olasılık Kuralları (kümeler, ek kurallar, bağımsızlık), Güvenilirlik Blok Şeması. | |
4) | Koşullu olasılık (bağımsızlık, Bayes teorisi). | |
5) | Rasgele değişken ve olasılık dağılımları (ayrık ve sürekli) \ gözden geçirmek. | |
6) | Beklenti değerleri: populasyon ortalaması. | |
7) | Beklenti değerleri: popülasyon standart sapması. | |
8) | Özel ayrık dağılımlar (Geometrik, Hipergeometrik, Binom, Poisson). | |
9) | Özel sürekli dağılımlar (Üstel, Weibull, Normal). | |
10) | Örnekleme (örneklenen ortalama ve standart sapma ve dağılımları) \ gözden geçirmek. | |
11) | Hipotez testi (ortalama ve standart sapma, t ve ki-kare dağılımları için p değerleri). | |
12) | Güven aralıkları I - örnek ortalamada ortalama, eşleştirme, standart hata için aralıklar. | |
13) | Güven aralıkları II - ortalama (iki popülasyon) için aralıklar | |
14) | Güven aralıkları III - standart sapma için aralıklar. |
Ders Notları / Kitaplar: | Walpole, Ronald E., et al. "Probability & Statistics for Engineers & Scientists", Prentice Hall, 9th ed. |
Diğer Kaynaklar: | Douglas C. Montgomery & George C. Runger. "Applied Statistics and Probability for Engineers”; (2011) Wiley. Devore, Jay.; "Probability & Statistics for Engineering and the Sciences". CengageBrain.com. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 144 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak | 5 |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | 5 |
3) | Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | 4 |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | 4 |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | 4 |
6) | Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | 4 |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | 3 |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | 3 |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | 3 |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek | 4 |