MAT1051 Calculus IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İŞLETME MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT1051 Diferensiyel ve İntegral Hesap I Güz 3 2 4 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi REFİA AKSOY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ
Prof. Dr. ENGİN HALİLOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi DUYGU ÜÇÜNCÜ
Dr. Öğr. Üyesi LAVDİE RADA ÜLGEN
Arş.Gör. AYSUN SOYSAL
Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN
Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN
Doç. Dr. HALE GONCE KÖÇKEN
Prof. Dr. NAFİZ ARICA
Doç. Dr. DOĞAN AKCAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu ders için tanımlanmamıştır.
Dersin Amacı: Problemleri tanımlamak ve çözmek ve paydaşlara aktarabilmek için matematik yeterliliği kazanma. Öğrencilerin fonksiyonlar ve grafikleri, limit ve türev, alan problemi ve belirli integral konularının yanında belirli ve belirsiz integrallerin çözüm yöntemlerini öğrenmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Fonksiyonların temel özelliklerini anlar ve kullanır.
2. Fonksiyonların limitlerini grafiksel, sayısal ve cebirsel olarak hesaplar.
3. Limit konusunu kullanarak bir fonksiyonun bir noktada sürekliliğini ve/veya türevlenebilirliğini belirler.
4. Bir fonksiyonun türevini limit olarak ifade eder ve verilen noktada teğet denklemini yazar.
5. Bir fonksiyonun türevini gerekli yöntemleri uygulayarak bulur.
6. Fonksiyonların grafiklerini limit ve türev yardımıyla çizer.
7. Optimizasyon ve bağıl değişim problemlerini uygun matematik yöntemleri kullanarak çözer.
8. Belirli integralin tanımını Riemann toplamlarının limiti olarak uygular ve standart integrasyon tekniklerini kullanarak belirli ve belirsiz integralleri hesaplar.

Dersin İçeriği

Dersin öğretim yöntemleri anlatım ve problem çözme şeklindedir. Dersin içerdiği konular şu şekilde sıralanabilir: Fonksiyonlar, limit, süreklilik, türev, türev alma kuralları, zincir kuralı, örtük türevleme, logaritmik, üstel ve ters trigonometrik fonksiyonların türevleri, bağıl değer problemleri, maksimum ve minimum değerler, ortalama değer teoremi, grafik çizimi, lineerleştirme ve türevler, optimizasyon problemleri, Riemann toplamı limiti olarak alanlar, belirli integral, ters türev, Kalkulus'un temel teoremi, integrasyon teknikleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fonksiyonlar, Bir Fonksiyondan Yeni Fonksiyon Türetme, Üstel Fonksiyonlar
2) Ters Fonksiyonlar, Logaritmik Fonksiyonlar, Trigonometrik Fonksiyonlar
3) Limit, Sonsuz Limit
4) Sonsuzda Limit, süreklilik
5) Türeve Giriş, Çarpım ve Bölme Kuralları
6) Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri, Zincir Kuralı, Örtük Türev
7) Logaritmik, Üstel ve Ters Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri
8) Bağıl Değer Problemleri, Ekstrem Değerler
9) Ortalama Değer Teoremi ve Eğri Çizimi
10) Optimizasyon Problemleri, Lineer Yaklaşıklıklar ve Türevler
11) Toplamın Limiti Olarak Alan, Belirli İntegraller, Ters Türevler
12) Kalkulus'un Temel Teoremi, Yerine Koyma Metodu
13) Parçalı İntegral, Kısmi Kesirlere Ayırarak İntegral
14) Ters Trigonometrik Fonksiyonları Kullanarak İntegral, Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Robert Adams, Christopher Essex, Calculus, Eighth Edition, Pearson
Diğer Kaynaklar: James Stewart Calculus, 5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company

C.H. Edwards,Jr. David E. Penney, Calculus with Analytic Geometry

Richard Silverman, Calculus with Analytic Geometry, Prentice Hall

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 24
Ara Sınavlar 1 % 36
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 4 2 8
Ara Sınavlar 1 17 17
Final 1 22 22
Toplam İş Yükü 173

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 2
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 1
4) İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.
5) İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 4
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi.