YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT1051 | Diferensiyel ve İntegral Hesap I | Bahar | 3 | 2 | 4 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi REFİA AKSOY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Dr. Öğr. Üyesi DUYGU ÜÇÜNCÜ Dr. Öğr. Üyesi LAVDİE RADA ÜLGEN Arş.Gör. AYSUN SOYSAL Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN Doç. Dr. HALE GONCE KÖÇKEN Prof. Dr. NAFİZ ARICA Dr. Öğr. Üyesi DOĞAN AKCAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu ders için tanımlanmamıştır. |
Dersin Amacı: | Problemleri tanımlamak ve çözmek ve paydaşlara aktarabilmek için matematik yeterliliği kazanma. Öğrencilerin fonksiyonlar ve grafikleri, limit ve türev, alan problemi ve belirli integral konularının yanında belirli ve belirsiz integrallerin çözüm yöntemlerini öğrenmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Fonksiyonların temel özelliklerini anlar ve kullanır. 2. Fonksiyonların limitlerini grafiksel, sayısal ve cebirsel olarak hesaplar. 3. Limit konusunu kullanarak bir fonksiyonun bir noktada sürekliliğini ve/veya türevlenebilirliğini belirler. 4. Bir fonksiyonun türevini limit olarak ifade eder ve verilen noktada teğet denklemini yazar. 5. Bir fonksiyonun türevini gerekli yöntemleri uygulayarak bulur. 6. Fonksiyonların grafiklerini limit ve türev yardımıyla çizer. 7. Optimizasyon ve bağıl değişim problemlerini uygun matematik yöntemleri kullanarak çözer. 8. Belirli integralin tanımını Riemann toplamlarının limiti olarak uygular ve standart integrasyon tekniklerini kullanarak belirli ve belirsiz integralleri hesaplar. |
Dersin öğretim yöntemi anlatım şeklindedir. Dersin içerdiği konular şu şekilde sıralanabilir: Fonksiyonlar, limit, süreklilik, türev, türev alma kuralları, zincir kuralı, örtük türevleme, logaritmik, üstel ve ters trigonometrik fonksiyonların türevleri, bağıl değer problemleri, maksimum ve minimum değerler, ortalama değer teoremi, grafik çizimi, lineerleştirme ve türevler, optimizasyon problemleri, Riemann toplamı limiti olarak alanlar, belirli integral, ters türev, Kalkulus'un temel teoremi, integrasyon teknikleri. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fonksiyonlar, Bir Fonksiyondan Yeni Fonksiyon Türetme, Üstel Fonksiyonlar | |
2) | Ters Fonksiyonlar, Logaritmik Fonksiyonlar, Trigonometrik Fonksiyonlar | |
3) | Limit, Sonsuz Limit | |
4) | Sonsuzda Limit, süreklilik | |
5) | Türeve Giriş, Çarpım ve Bölme Kuralları | |
6) | Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri, Zincir Kuralı, Örtük Türev | |
7) | Logaritmik, Üstel ve Ters Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri | |
8) | Bağıl Değer Problemleri, Ekstrem Değerler | |
9) | Ortalama Değer Teoremi ve Eğri Çizimi | |
10) | Optimizasyon Problemleri, Lineer Yaklaşıklıklar ve Türevler | |
11) | Toplamın Limiti Olarak Alan, Belirli İntegraller, Ters Türevler | |
12) | Kalkulus'un Temel Teoremi, Yerine Koyma Metodu | |
13) | Parçalı İntegral, Kısmi Kesirlere Ayırarak İntegral | |
14) | Ters Trigonometrik Fonksiyonları Kullanarak İntegral, Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Robert Adams, Christopher Essex, Calculus, Eighth Edition, Pearson |
Diğer Kaynaklar: | James Stewart Calculus, 5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company C.H. Edwards,Jr. David E. Penney, Calculus with Analytic Geometry Richard Silverman, Calculus with Analytic Geometry, Prentice Hall |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 4 | % 24 |
Ara Sınavlar | 1 | % 36 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Küçük Sınavlar | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 17 | 17 |
Final | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü | 173 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | 4 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | 1 |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | 2 |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | 1 |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | 2 |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | 1 |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | 1 |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 5 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |