İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0703 | Çağdaş Türk Edebiyatı | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı genel anlamda Türk edebiyatı, özellikle de Türk edebiyatında fantastik hakkında bilgi vermektir. Ders, psikanaliz, sosyoloji, sinema, tarih gibi diğer disiplinler aracılığıyla anlaşılabilecek fantastik kuramı uygulamalı edebiyat metinleri aracılığıyla tartışmayı hedefler. Dersin önemli bir kısmı Türk edebiyatında edebi tarzı belirleyen Osmanlı/Türk modernleşmesine vurgu yapar. Edebi yapıtlar aracılığıyla yapılan bu vurgu on dokuzuncu yüzyıl sonundan 2000’li yıllara Türkiye’nin modernleşme sürecini, deneyimlediği sosyo-politik olayları tartışma imkânı sunar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenci, edebi metinlere eleştirel yaklaşabilmek için gerekli olan araç, yöntem ve kavrayışı kazanacaktır. Öğrencinin, metinleri eleştirel ve yorumlayıcı bir biçimde okuma becerisi gelişecektir. Ders “fantastik roman” türüne odaklandığından öğrenci, edebi türleri ayırma, tür ayrımının neye göre belirlendiğini tartışabilme yetisine sahip olacaktır. Türkçe fantastik romanların tarihsel serüvenine odaklanmak aynı zamanda Osmanlı/Türk modernleşmesini de irdelemeyi gerektirdiğinden öğrenci, 19. yüzyıldan 2000’li yıllara, Türkiye’nin sosyo-politik tarihi hakkında bilgi edinecek, yazınsal ve toplumsal dinamikleri irdeleme imkânı bulacaktır. Ayrıca fantastik romanlar fiziki, sıradan ve mantıksal olarak tahmin edilebilir bu dünyanın ötesinde dünyalar sunduğu için öğrenciye farklı bir deneyim yaşatacak, onun hayal gücünü geliştirecek ve yaratıcılığını arttıracaktır. |
Fantastik Edebiyat Kuramı: Fantastik türün kendine yakın ve benzer türlerden ayrımı, fantastiğin ayırt edici özellikleri, işlevi. Türk Edebiyatında Fantastik Roman: Türk edebiyatına genel bir bakış. Romanı üreten sosyal ve yazınsal atmosferi inceleme, bu atmosferde fantastik romanı konumlandırma. Osmanlı/Türk modernleşmesinde fantastik romanın araçsallaştırılması, yüklendiği işlev. Metin Analizi/Eleştirisi/Yorumlama: Türk edebiyatından seçilen fantastik yapıtları okuma, yorumlama, tartışma. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin amacı, içeriği, yöntem, değerlendirme sistemi hakkında genel bilgi | Dersin haftalık programı. |
2) | Fantastik edebiyat kuramına giriş | Pierre Jourde,ve Paolo Tortorese. "Fantastik: Mantık İçin Bir Skandal”. Çev. Esra Özdoğan, Kitap-lık. S. 66 (Kasım 2003): 79-81. Nihayet Arslan, “Fantastik Nedir? “Yeni Bir Tür: 19.yüzyılda Fantastik:”, Nazlı Eray: Bir Okuma Denemesi, Ankara: Phonex, 2008: 5-20. |
3) | Fantastik edebiyat kuramı | Tzvetan Todorov, Fantastik: Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. Çev. Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Metis, 2004: 30-46, 47-63. Jean-Luc. Steinmetz, “İzlekler,”Fantastik Edebiyat. Çev. Hasan Fehmi Nemli, İstanbul: Dost, 2006: 30-45. |
4) | Türk Edebiyatında Roman | Güzin Dino, Türk Romanının Doğuşu. İstanbul: Cem Yayınları, 1978: 13-15. Robert P. Finn, Türk Romanı (İlk Dönem 1872-1900), Çev. Tomris Uyar, İstanbul: Bilgi Yayınevi, 1984: 9-16. Zeynep Uysal-Elkatip, “‘Modernleşen’ Türk Edebiyatına Bir Bakış.” Toplum ve Bilim. S. 81 (Yaz 1999): 127-137. |
5) | Roman Tartışması | Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ölüler Yaşıyor mu? |
6) | Roman ve Film Tartışması (Edebiyattan Sinemaya: Drakula İstanbul’da) | Ali Rıza Seyfi, Drakula İstanbul’da |
7) | Roman Tartışması | Kerime Nadir, Dehşet Gecesi Kaya Özkaracalar, “Türkiye’de Gotik”, Gotik. İstanbul: L&M Yayınları, 2005: 62-78. |
8) | Roman Tartışması | Süleyman Seyfi Öğün,“Türk Muhafazakârlığının Kültür Kökleri ve Peyami Safa’nın Yanılgısı”. Toplum ve Bilim. S. 74 (Güz 1997): 102-152 David Adams Leeming, Flights: Readings in Magic, Mysticism, Fantasy and Myth. New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc., 1974: 3-10. Peyami Safa, Matmazel Noraliya’nın Koltuğu |
9) | Günümüzde Fantastik (Edebiyattan Sinemaya: Alice Harikalar Diyarında) | Eric R. Rabkin, Fantastic Worlds: Myths, Tales and Stories. Toronto ve Melbourne: Oxford University Press, 1979: 3-26. |
10) | Metin Analizi | Rosemary Jackson, Fantasy: The Literature of Subversion. London: Routledge, 2003: 1-10, 61-91, 171-180. Ahmet Hamdi Tanpınar, “Abdullah Efendi’nin Rüyaları” |
11) | Metin Analizi ve Film Tartışması (Edebiyattan Sinemaya: Şahmaran) | Sigmund Freud, Sanat ve Edebiyat. Çev. Emre Kapkın, Ayşe Tekşen Kapkın, İstanbul: Payel Yayınevi, 1999: 325-359. Murathan Mungan, “Şahmeran’ın Bacakları” |
12) | Roman tartışması | W. R. Irwin, The Game of Impossible: A Rhetoric of Fantasy. Urbana: University of Illinois Press, 1976: 3-10, 89-100, 183-197. Nazlı Eray, Aşkı Giyinen Adam |
13) | Edebiyattan Sinemaya: Yüzüklerin Efendisi: Kralın Dönüşü | Bülent Somay, “Freudo Baggins’in Motor Yolculuğu: Bir Psikanaliz Olarak Fantazi Edebiyatı”, Tarihin Bilinçdışı, İstanbul, Metis, 2003: 98-119. |
14) | Roman tartışması | Brian Atterbery, The Fantasy Tradition in American Literature. Bloomington: Indiana University Press, 1980: 1-15. David Adams Leeming, Flights: Readings in Magic, Mysticism, Fantasy and Myth. New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc., 1974: 178-196, 258-261. Barış Müstecaplıoğlu, Korkak ve Canavar |
Ders Notları / Kitaplar: | Pelin Aslan tarafından derlenen GEP 1210 kitabı Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ölüler Yaşıyor mu? İstanbul: Atlas Kitabevi, 1975. Ali Rıza Seyfi, Drakula İstanbul’da, İstanbul: Kamer, 1997. Kerime Nadir, Dehşet Gecesi, İstanbul: Sulhi Garan Matbaası, 1958. Peyami Safa, Matmazel Noraliya’nın Koltuğu. İstanbul: Ötüken Yayınevi, 1974. Nazlı Eray, Aşkı Giyinen Adam, İstanbul: Doğan Kitap, 2001. Barış Müstecaplıoğlu, Korkak ve Canavar, İstanbul: Metis, 2001. |
Diğer Kaynaklar: | David Sander, Fantastic Literature: A Critical Reader. London: Westport ve Connecticut, 2004. Rosemary Jackson, Fantasy: The Literature of Subversion. London: Routledge, 2003. Eric R. Rabkin, The Fantastic in Literature. New Jersey: Princeton University Press, 1977. Tzvetan Todorov, Fantastik: Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. Çev. Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Metis, 2004. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 2 |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | 1 |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | 3 |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | 4 |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | 3 |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | 4 |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | 3 |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | 2 |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 3 |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek | 3 |