DİJİTAL OYUN TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0504 | Yemek Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders Antik Yunan’dan günümüze yemek tarihindeki temel fazları incelemek amacıyla tasarlanmıştır. Ders Çin’den Latin Amerika’ya dek kaydadeğer genişlikte bir coğrayfa kapsar. Konularında uzman konuklar, saha gezisi ve filmlerle zenginleştirilmiştir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Sömestr sonunda öğrenci, 1-çağlar boyunca yemeğin gelişimi ve sofra adablarının değişimi hakkında genel bir fikre sahip olur, 2-Yeni ve Eski Dünya’daki gastromik değişimlerin genel yolunu izleyebilir. 3-farklı etnik grupların yemek, yeme adetleri, ritüeller, ziyafetler, kutlamalarının farklarını ve farklılıklarını keşfeder. 4-Sosyal tarihin bir parçası olarak yemeğin önemi üzerine tartışma yapmış olur, 5-Kültürlerarası gastromik meseleleri yeniden yapılandırıp biçimlendirmiş olur, 6- Mutfak sanatlarını ve yemeğin yolculuğunu etimoloji üzerinden incelemiş olur. |
Esas incelenecek dönem Ortaçağ ve Yeniçağ, özellikle de Avrupa’nın yemek tarihinde bir dönüm noktası olan 16. yy esas inceleme dönemimiz olacak. Meyvelerin, sebzelerin ve Eski Dünya ve Yeni Dünya arasında hazırlanan yemeklerin gizemli ve harika yolculukları devrin edebiyatından örneklerle incelenecek. Yeniçağ’da yemeği yaptığı büyüleyici yolculuğun arkaplanını keşfetmekte esas rehberimiz dilbiliminin olağanüstü bir dalı olan etimoloji olacak. Nuova Cucina’nın önde gelen örneklerini analiz ederek Avrupa’nın yemek alışkanlıklarının nasıl değiştiği ve Avrupa mutfağında yeni bir profilin yaratıldığı çalışılacak. Osmanlı saray mutfağı ve diğer saray mutfakları da orijinal metinlerden araştırılacak. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, okuma, tartışma, konuk, gözlem ve dijital kaynakların kullanımıdır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Şarap: Erdem ve erdemsizlik;Roma ve Antik Yunan’da yemek | Historias curiosas del mundo, Has Bağçede ayş u tarab;History of Food, Mutfak sanatı. |
2) | Antik zamanlarda Asya ve Mısır’da yemek | History of Food, Mutfak sanatı. |
3) | Ortaçağ: Oruç ve şölen | Alimentazione e cultura nel Medioevo, proceedings of various symposiums. |
4) | Akdeniz’e karşı Kuzey Avrupa: Esas değişiklikler | Alimentazione e cultura nel Medioevo, La fame e l’abbondanza |
5) | Meyvelerin ve sebzelerin yolculuğu: Etimolojik yol. | çeşitli makaleler |
6) | Amerika’nın keşfi ve Avrupa masalarında yeni misafiler | çeşitli makeleler |
7) | Yeniçağ’ın ziyafet ve şölenleri | Film: Vatel El Rey se divierte |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | Osmanlı’da yemek | Osmanlı Saray Mutfağı, IV. Mehmet’in Edirne Şenliği |
10) | Majestik Osmanlı şölenlerinin bir parçası olarak yemek | Türk edebiyatında manzum surnameler: Osmanlı saray düğünleri ve şenlikleri, |
11) | Kahve: Sosyal tarih | |
12) | Savaş, açlık, bulaşıcı hastalıklar ve yemek | Powerty in Europe |
13) | Fakirlerin masaları: köylüler, forsalar, korsanlar, vs. | çeşitli makaleler |
14) | Yakınçağ’da Gastronomik değişiklikler ve sosyal sonuçları | Film: tampopo |
Ders Notları / Kitaplar: | Boudan, Christian: Mutfak Savaşı, İstanbul, 2006. Rebora, G,ovanni: Çatal Kültürü, İstanbul, 2003. |
Diğer Kaynaklar: | Arslan, Mehmet: Türk edebiyatında manzum surnameler: Osmanlı saray düğünleri ve şenlikleri, 1999, Ankara. Bilgin, Arif: Osmanlı Saray Mutfağı, İstanbul, 2005. Bober, Phyllis Pray: Antik ve Ortaçağda yemek kültürü: sanat, kültür ve yemek, 2003, İstanbul. Dalby, Andrew: Bizansın Damak tadı, İstanbul, 2004. Díaz, Lorenzo: La cocina del Quijote, Madrid, 2002. Díaz, Lorenzo:La cocina del barroco, Madrid, 2003. Hattox, Faroqui, Suraiya & Neumann, Christoph K. (eds) Soframız Nur Hanemiz Mamur, ed., 2006, İstanbul Ralph S.: Kahve ve Kahvehaneler, İstanbul, 1985. Iovino, Roberto & Mattionn, Ileana: Sinfonía gastronómica (Música, eros y cocina), Madrid, 2009, Koz, M. Sabri (ed) Yemek Kitabı, I. İstanbul, 2008 Montanari, Massimo: Alimentazione e cultura nel Medioevo, 1988, Roma-Bari. Montanari, Massimo: La fame e l’abbondanza, 1993, Roma-Bari. Montanari, Massimo: Il formaggio con le pere, 2008, Roma-Bari. Nola, Ruperto de: Libro de Guisados, Valencia, 1985. Nutku, Özdemir: IV. Mehmet’in Edirne Şenliği (1675), Ankara, 1987. Piñuela, José Deleito y: El Rey se divierte, Madrid, 1988. Routh, Shelagh y Jonathan: Notas de Cocina de Leonardo da Vinci: la afición desconocida de un genio,1999, Madrid. Yaşar, Ahmet: Osmanlı Kahvehaneleri, İstanbul, 2009. Yerasimos, Stefanos: Sultan Sofraları, 15. ve 16. Yüzyılda Osmanlı Saray Mutfağı, İstanbul, 2002 Zaouali, Lilia: L’Islam a tavola: Dal Medioevo a oggi, Roma, 2004. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Küçük Sınavlar | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 102 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. | |
2) | Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. | |
3) | Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. | |
4) | Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. | |
5) | Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. | |
6) | Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. | |
7) | Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
8) | Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
9) | Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. | |
10) | Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. | |
11) | Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. | |
12) | Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |