PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0504 | Yemek Tarihi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders Antik Yunan’dan günümüze yemek tarihindeki temel fazları incelemek amacıyla tasarlanmıştır. Ders Çin’den Latin Amerika’ya dek kaydadeğer genişlikte bir coğrayfa kapsar. Konularında uzman konuklar, saha gezisi ve filmlerle zenginleştirilmiştir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Sömestr sonunda öğrenci, 1-çağlar boyunca yemeğin gelişimi ve sofra adablarının değişimi hakkında genel bir fikre sahip olur, 2-Yeni ve Eski Dünya’daki gastromik değişimlerin genel yolunu izleyebilir. 3-farklı etnik grupların yemek, yeme adetleri, ritüeller, ziyafetler, kutlamalarının farklarını ve farklılıklarını keşfeder. 4-Sosyal tarihin bir parçası olarak yemeğin önemi üzerine tartışma yapmış olur, 5-Kültürlerarası gastromik meseleleri yeniden yapılandırıp biçimlendirmiş olur, 6- Mutfak sanatlarını ve yemeğin yolculuğunu etimoloji üzerinden incelemiş olur. |
Esas incelenecek dönem Ortaçağ ve Yeniçağ, özellikle de Avrupa’nın yemek tarihinde bir dönüm noktası olan 16. yy esas inceleme dönemimiz olacak. Meyvelerin, sebzelerin ve Eski Dünya ve Yeni Dünya arasında hazırlanan yemeklerin gizemli ve harika yolculukları devrin edebiyatından örneklerle incelenecek. Yeniçağ’da yemeği yaptığı büyüleyici yolculuğun arkaplanını keşfetmekte esas rehberimiz dilbiliminin olağanüstü bir dalı olan etimoloji olacak. Nuova Cucina’nın önde gelen örneklerini analiz ederek Avrupa’nın yemek alışkanlıklarının nasıl değiştiği ve Avrupa mutfağında yeni bir profilin yaratıldığı çalışılacak. Osmanlı saray mutfağı ve diğer saray mutfakları da orijinal metinlerden araştırılacak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Şarap: Erdem ve erdemsizlik;Roma ve Antik Yunan’da yemek | Historias curiosas del mundo, Has Bağçede ayş u tarab;History of Food, Mutfak sanatı. |
2) | Antik zamanlarda Asya ve Mısır’da yemek | History of Food, Mutfak sanatı. |
3) | Ortaçağ: Oruç ve şölen | Alimentazione e cultura nel Medioevo, proceedings of various symposiums. |
4) | Akdeniz’e karşı Kuzey Avrupa: Esas değişiklikler | Alimentazione e cultura nel Medioevo, La fame e l’abbondanza |
5) | Meyvelerin ve sebzelerin yolculuğu: Etimolojik yol. | çeşitli makaleler |
6) | Amerika’nın keşfi ve Avrupa masalarında yeni misafiler | çeşitli makeleler |
7) | Yeniçağ’ın ziyafet ve şölenleri | Film: Vatel El Rey se divierte |
9) | Osmanlı’da yemek | Osmanlı Saray Mutfağı, IV. Mehmet’in Edirne Şenliği |
10) | Majestik Osmanlı şölenlerinin bir parçası olarak yemek | Türk edebiyatında manzum surnameler: Osmanlı saray düğünleri ve şenlikleri, |
11) | Kahve: Sosyal tarih | |
12) | Savaş, açlık, bulaşıcı hastalıklar ve yemek | Powerty in Europe |
13) | Fakirlerin masaları: köylüler, forsalar, korsanlar, vs. | çeşitli makaleler |
14) | Yakınçağ’da Gastronomik değişiklikler ve sosyal sonuçları | Film: tampopo |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Boudan, Christian: Mutfak Savaşı, İstanbul, 2006. Rebora, G,ovanni: Çatal Kültürü, İstanbul, 2003. |
Diğer Kaynaklar: | Arslan, Mehmet: Türk edebiyatında manzum surnameler: Osmanlı saray düğünleri ve şenlikleri, 1999, Ankara. Bilgin, Arif: Osmanlı Saray Mutfağı, İstanbul, 2005. Bober, Phyllis Pray: Antik ve Ortaçağda yemek kültürü: sanat, kültür ve yemek, 2003, İstanbul. Dalby, Andrew: Bizansın Damak tadı, İstanbul, 2004. Díaz, Lorenzo: La cocina del Quijote, Madrid, 2002. Díaz, Lorenzo:La cocina del barroco, Madrid, 2003. Hattox, Faroqui, Suraiya & Neumann, Christoph K. (eds) Soframız Nur Hanemiz Mamur, ed., 2006, İstanbul Ralph S.: Kahve ve Kahvehaneler, İstanbul, 1985. Iovino, Roberto & Mattionn, Ileana: Sinfonía gastronómica (Música, eros y cocina), Madrid, 2009, Koz, M. Sabri (ed) Yemek Kitabı, I. İstanbul, 2008 Montanari, Massimo: Alimentazione e cultura nel Medioevo, 1988, Roma-Bari. Montanari, Massimo: La fame e l’abbondanza, 1993, Roma-Bari. Montanari, Massimo: Il formaggio con le pere, 2008, Roma-Bari. Nola, Ruperto de: Libro de Guisados, Valencia, 1985. Nutku, Özdemir: IV. Mehmet’in Edirne Şenliği (1675), Ankara, 1987. Piñuela, José Deleito y: El Rey se divierte, Madrid, 1988. Routh, Shelagh y Jonathan: Notas de Cocina de Leonardo da Vinci: la afición desconocida de un genio,1999, Madrid. Yaşar, Ahmet: Osmanlı Kahvehaneleri, İstanbul, 2009. Yerasimos, Stefanos: Sultan Sofraları, 15. ve 16. Yüzyılda Osmanlı Saray Mutfağı, İstanbul, 2002 Zaouali, Lilia: L’Islam a tavola: Dal Medioevo a oggi, Roma, 2004. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 3 |
Arazi Çalışması | 1 | % 3 |
Derse Özgü Staj | 4 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 10 |
Toplam | % 41 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 31 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 10 | |
Toplam | % 41 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 1 | 3 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 3 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 3 |