GEP0502 Great Discoveries and Inventions in the History of ScienceBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0502 Bilim Tarihinde Büyük Buluşlar ve Keşifler Güz 3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DERYA TARBUCK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi DERYA TARBUCK
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu ders, bilim tarihinin farklı dönemlerinde gerçekleşmiş büyük keşifler ve icatlar üzerinden, bilimsel bilginin nasıl üretildiğini, değiştiğini ve toplumsal hayata nasıl etki ettiğini anlamayı amaçlamaktadır. Antik Çağ'dan modern döneme kadar uzanan bir zaman diliminde; astronomiden tıbba, matematikten fizik ve teknolojik inovasyonlara kadar birçok alanda ortaya çıkan önemli gelişmeler ele alınacaktır.

Dersin temel amacı, öğrencilerin bilimsel düşüncenin tarihsel bağlamda nasıl evrildiğini kavramalarını sağlamak ve bilim ile toplum arasındaki karşılıklı ilişkiyi eleştirel bir şekilde değerlendirebilecek bir perspektif kazandırmaktır. Buluşların sadece bireysel dehaların ürünü değil, aynı zamanda dönemin entelektüel, kültürel ve siyasi koşullarının şekillendirdiği yapılar olduğuna dikkat çekilecektir.

Bu bağlamda ders, öğrencilere hem bilimsel bilginin tarihsel gelişimini anlamaya yönelik kavramsal araçlar sunacak hem de bu bilgileri günümüz dünyasındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri değerlendirme sürecinde kullanabilme becerisi kazandıracaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrencilerin:

Antik Çağ’dan modern döneme kadar olan dönemdeki önemli bilimsel buluşları ve teknolojik icatları tanıyıp açıklayabilmeleri,

Bu büyük buluşların ortaya çıktığı tarihsel, kültürel ve felsefi bağlamları kavrayabilmeleri,

Bilimsel gelişmelerin toplum, siyaset, ekonomi ve düşünce dünyası üzerindeki etkilerini analiz edebilmeleri,

Bilim tarihiyle ilgili birincil ve ikincil kaynaklarla eleştirel bir şekilde çalışabilmeleri,

Farklı medeniyetlerde ve dönemlerde bilimsel düşüncenin ve uygulamaların nasıl evrildiğini takip edebilmeleri,

Bilimin gelişiminde rol oynayan bireyleri, kurumları ve bilgi ağlarını değerlendirebilmeleri,

Bilim, teknoloji ve toplum arasındaki karşılıklı ilişkileri tarihsel ve güncel örnekler üzerinden sorgulayabilmeleri,

Tarihsel düşünme becerilerini (nedensellik kurma, kronoloji oluşturma, kanıt yorumlama gibi) geliştirebilmeleri beklenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, bilimsel düşüncenin tarihsel gelişimini küresel bir perspektifle ele alarak, farklı uygarlıkların ve kültürlerin bilim ve teknolojiye yaptığı katkıları kronolojik olarak incelemektedir. Ders, insanlığın bilgi üretim sürecinde farklı coğrafyaların oynadığı özgün ve dönüştürücü rolleri vurgular.

Ders boyunca, her hafta video dersler ve ders notları sunulmakta; 5. haftadan itibaren haftalık ödevler ile öğrencilerin konuları derinlemesine anlaması hedeflenmektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) TARİH ÖNCESİ VE TARİH VİDEOLAR VE DERS NOTLARI
2) NEHİR VADİSİ MEDENİYETLERİ VİDEOLAR VE DERS NOTLARI
3) Helenik Bilim VİDEOLAR VE DERS NOTLARI
4) HELLENİSTİK BİLİM VİDEOLARI VE DERS NOTLARI
5) İSLAM'IN BİLİME KATKILARI VİDEOLAR VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
6) ÇİN’İN BİLİM VE TEKNOLOJİYE KATKILARI VİDEOLAR VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
7) İNDUS NEHRİ VADİSİ MEDENİYET VE BİLİM VİDEOLARI VE DERS NOTLARI MESOAMERİKAN MEDENİYETLERİ VE BİLİM VİDEOLARI VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
8) ARA SINAV HAFTASI
9) AVRUPA VE BİLİM VİDEOLARI VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
10) COPERNICUS VİDEOLARI VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
11) GALILEO VİDEOLARI VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
12) NEWTON VİDEOLARI VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
13) DARWIN VİDEOLARI VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV
14) DARWIN VİDEOLARI VE DERS NOTLARI HAFTALIK ÖDEV

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A. C. Crombie, Augustine to Galileo: The History of Science A.D. 400–1650

Peter Dear, Revolutionizing the Sciences: European Knowledge and Its Ambitions, 1500–1700

David Wootton, The Invention of Science: A New History of the Scientific Revolution

Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions

Patricia Fara, Science: A Four Thousand Year History

George Sarton, Introduction to the History of Science (seçmeler)

Steven Shapin, The Scientific Revolution
Diğer Kaynaklar: A. C. Crombie, Augustine to Galileo: The History of Science A.D. 400–1650

Peter Dear, Revolutionizing the Sciences: European Knowledge and Its Ambitions, 1500–1700

David Wootton, The Invention of Science: A New History of the Scientific Revolution

Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions

Patricia Fara, Science: A Four Thousand Year History

George Sarton, Introduction to the History of Science (seçmeler)

Steven Shapin, The Scientific Revolution

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 10 % 35
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Ödevler 10 3 30
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 123

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 4
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. 3
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. 3