SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL4410 | Uluslararası İlişkiler Teorileri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu ders, uluslararası ilişkiler kavram, aktör ve olaylarını farklı bakış açılarıyla değerlendiren çeşitli teorileri incelemektedir. Ders, her bir teoriyi kendi tarihsel zemininde ele almakta, bu teorilere yönelik eleştirileri tartışmakta ve vaka analizleri üzerinden teorileri uygulamaya koymaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Klasik ve eleştirel uluslararası ilişkiler teorilerini birbirinden ayırt edebilir; 2. Her bir teorinin önemli isimlerini ve temel varsayımlarını tanımlar; 3. Vaka analizleriyle teoriyi pratik çerçeveye oturtur; 4. Teorilerin açıklayıcı gücünü tartışır; 5. Aktif sorgulama ve eleştirel düşünceye yönelik beceriler geliştirir. |
Batılı ve Batılı olmayan uluslararası ilişkiler teorilerine giriş; Klasik ve Neo-Realizm; Klasik ve Neo-Liberalizm; İngiliz Okulu, İnşacılık, Kopenhag Okulu; Postyapısalcılık; Marksizm temelli Üçüncü Dünya Teorileri (Postkolonyalizm ve Dünya Sistemleri Teorisi); Feminizm; Yeşil Teori (Çevrecilik). Öğretim Metot ve Teknikleri: Vaka çalışması, bireysel çalışma, tartışma, ders, okuma, proje, teknolojiyle zenginleştirilmiş öğrenme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Batılı ve Batılı Olmayan Uluslararası İlişkiler Teorilerine Giriş | Barry Buzan, "How and How not to Develop IR Theory" • Mark Kauppi and Paul Viotti, "Thinking about IR Theory" https://www.youtube.com/watch?v=zvKRAd9b0zU (Steve Smith & TIR) https://www.youtube.com/watch?v=q6uwExc7eu8 (What is a non-Western IR theory?) |
2) | Klasik Realizm | • Tim Dunne et. al., "Classical Realism" • John Herz, "Security Dilemma in IR" • Hans Morgenthau, Politics Among Nations https://www.youtube.com/watch?v=UnKEFSVAiNQ (Realism) https://www.youtube.com/watch?v=--kUgPyhg2U (Niccolo Machiavelli) https://www.youtube.com/watch?v=tyKpG8Owk2I (Hans Morgenthau) |
3) | Yapısal (Neo) Realizm | • Tim Dunne et.al., "Structural Realism" • Richard Ned Lebow, “The Long Peace, the End of the Cold War, and the Failure of Realism” • Fred Halliday, "Interview with Ken Waltz" • Gideon Rose, “Neoclassical Realism and TFP” https://www.youtube.com/watch?v=9T-Bh254RJI (Kenneth Waltz) https://www.youtube.com/watch?v=RXllDh6rD18&list=PLhQpDGfX5e7C6FA5IYU3VPYN7kWHl1mx (John Mearsheimer) https://www.youtube.com/watch?v=ESwIVY2oimI (John Mearsheimer II) |
4) | Klasik Liberalizm | • Tim Dunne et. al., “Liberalism” • John Ikenberry, "Liberalism in a Realist World" • Christopher Layne, “Kant or Cant” https://www.youtube.com/watch?v=tZbDMUaqwE8 (Liberalism) https://www.youtube.com/watch?v=nxzh7N1gEF8 (Liberalism/Neoliberalism) https://www.youtube.com/watch?v=7D5FNrqT5dM (Andrew Moravscik on liberal theory) |
5) | Yapısalcı (Neo) Liberalism | • Tim Dunne et. al., "Neoliberalism" • John Mearsheimer, “The False Promise of Int. Ins." • Andrew Moravscik, "Explaining Human Rights Regimes" • Miroslava Kulkova, "The North American Security Community" https://www.youtube.com/watch?v=NRdV9bnNMIw (Neorealism vs. Neoliberalism) https://www.youtube.com/watch?v=IgF2-RVu1Ag (Functionalism and the European Union) |
6) | KONU TEKRARI & SORU-CEVAP / VİZE | |
7) | İngiliz Okulu | • Mark Kauppi and Paul Viotti, “The English School" • Paul Sharp, "Mullah Zaeef and Taliban Diplomacy" https://www.youtube.com/watch?v=HnUEkddkKjQ (The Globalization of International Society - Tim Dunne and Chris Reus-Smit) |
8) | İnşacılık | • Ted Hopf, "The Promise of Constructivism" • Rey Koslowski and Friedrich Kratochwil, “Understanding Change in International Politics" • Jutta Weldes and Diane Saco, “Making State Action Possible" • James MacHaffie, "SCO as a Nascent Security Community" https://www.youtube.com/watch?v=kYU9UfkV_XI&t=87s (Constructivism) https://www.youtube.com/watch?v=nwU0UX5ktcU (Social Constructivism) https://www.youtube.com/watch?v=XUF-T5JubDg&t=37s (War in Iraq through the lens of Realism, Liberalism and Constructivism) |
9) | Kopenhag Okulu | • Ole Wæver, “The Changing Agenda of Societal Security” • Matt McDonald, “Securitization and the Construction of Security” • Barry Buzan, "Security Complexes" https://www.youtube.com/watch?v=wQ07tWOzE_c (Copenhagen School and Securitization Theory) https://www.youtube.com/watch?v=zwSdjBU7LFI&list=PLhYE8cjKxVOPqhwGl4f0NvQ2dj7MUyHpL (Societal security issues in the Baltics) |
10) | Postyapısalcılık | • John Baylis and Steve Smith, "Poststructuralism" • David Campbell, “Global Inscription: How FP Constitutes the US” • Roxanne Lynn Doty, "Border-crossing Deaths" https://www.youtube.com/watch?v=HKJlSY0DBBA (Understanding Derrida, Deconstruction & Of Grammatology) https://www.youtube.com/watch?v=UBpI7PxwjzU (Foucault's Governmentality - International Relations) https://www.youtube.com/watch?v=XgKJVz40lds (Drones, what drones? News media and the ongoing war on terror) |
11) | Marksizm ve Postkolonyalizm Marksizm ve Üçüncü Dünya Teorileri (Post-kolonyalizm ve Dünya Sistemleri Teorisi) | • John Baylis and Steve Smith, "Marxist Theories of IR" & "Postcolonial and Decolonial Approaches" • Daniel Chirot and Thomas Hall, "World Systems Theory" https://www.youtube.com/watch?v=I7CyPpnZ7PU (How the colonial past influences the way we see the world today) https://www.youtube.com/watch?v=kGBnkk3-fS0 (Homi Bhabha on Postcolonial studies) https://www.youtube.com/watch?v=s7lmz4UL4wE (Africa post-colonial development) |
12) | Feminizm | • Mark Kauppi and Paul Viotti, "Feminist Understandings in IRT" • Eric Blanchard and Shuang Lin, "Gender and Non-Western Global IR" • Anna Agathangelou and L. Ling, "Lessons of Violence and Desire from 9/11" • Cynthia Cockburn and Cynthia Enloe, "Militarism, Patriarchy and Peace Movements" https://www.youtube.com/watch?v=ajAWGztPUiU (Feminism and International Relations) https://www.youtube.com/watch?v=B33FkDx4__k (What has feminism done for International Relations? - Ann Tickner) https://www.youtube.com/watch?v=eDsX2dl9hn0 (Interview with Cynthia Enloe) |
13) | Yeşil Teori (Çevrecilik) | • Tim Dunne, et al. "Green Theory" • Michael J. Denis, "Green IR Theory and Domestic Wars" • Tayyar Arı and Fatih B. Gökpınar, "Climate-migration: A Security Analysis within the Context of Green Theory" https://www.youtube.com/watch?v=g8yOamWq3a0 (Garrett Hardin on the Tragedy of the Commons) https://www.youtube.com/watch?v=ZWUIIM0jgYY (Why climate change negotiations fail - An IR perspective) https://www.youtube.com/watch?v=LE_jle2QL6M (Future resource wars) https://www.youtube.com/watch?v=6reFswkkZYA (Is green-socialist ideology destroying Germany?) |
14) | KONU TEKRARI & SORU-CEVAP |
Ders Notları / Kitaplar: | Weekly readings will be uploaded on ItsLearning at the beginning of the semester. Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library. The PPT files will be shared on ItsLearning following each class. ----- Haftalık ders okumalarının tamamı, dönem başında ItsLearning’e yüklenir. Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir. |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package. Youtube videos on related subjects. ------ İşlenen konularla ilgili Youtube videoları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Küçük Sınavlar | 2 | 0.5 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1.5 | 1.5 |
Final | 1 | 1.5 | 1.5 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 3 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | 1 |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 3 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 5 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 3 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 2 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 2 |