EKONOMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO4563 | Türkiye Ekonomisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEYFETTİN GÜRSEL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SEYFETTİN GÜRSEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Ders, neoklasik ekonomik büyüme teorisinin temel kavramlarına ve büyüme muhasebesi metodolojisinin araçlarına dayanmaktadır. Bu kavramlar ve araçlar kullanılarak dünya ekonomik kalkınma/büyüme tarihi Maddison tabloları kullanılarak özetlenmiş ve tartışılmıştır. Daha sonra Osmanlı İmparatorluğu'nun politik ve ekonomik ana kurumları, Osmanlı sisteminin kapitalizmi ve sanayileşmeyi geliştirmede neden başarılı olamadığını anlamak için tanımlanmıştır. Bu kurumsal miras göz önüne alındığında, Türkiye Cumhuriyeti'nin 1923'ten 2001'e kadar olan ekonomik tarihi, ekonomik büyüme açısından performanslar dikkate alınarak 1923-1929, 1930-1949, 1950-1960, 1961-1980, 1980-2001 gibi farklı dönemlerdeki sistemsel değişikliklerle birlikte açıklanmakta ve tartışılmaktadır. Son sayı, kapsamlı kurumsal reformların gerçekleştirildiği 2002'de başlayan yeni dönemin ayrıntılı ve analitik bir çalışmasını kapsamaktadır. Dersin bu kısmı özellikle Türk ekonomisinin son büyüme muhasebesi analizine dayanmaktadır. Dersin temel amacı, öğrencilere ekonomik büyüme teorisinin temel kavram ve araçlarını, bir ekonominin, özellikle Türkiye ekonomisinin büyüme performansını değerlendirmede kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ulusal ekonomilerin uzun vadede büyüme performanslarını anlamak için neo-klasik büyüme teorisini kullanma yeteneklerini geliştirebilecek, 2. Büyüme muhasebesi metodolojisine aşina olacak, 3. Türkiye ekonomisinin dönemsellikleri hakkında bilgi edinecek, 4. Uluslararası bağlamda geçmişte Türkiye ekonomisinin büyüme performansını değerlendirebilecek, 5. Potansiyel büyüme kavramına aşina olmak ve bu kavramı Türkiye ekonomisine uygulayabilecek, 6. Potansiyel büyüme tartışmasına ulaşmak için geçerli olan Türkiye ekonomisinin yapısal sorunlarını analiz etme yeteneğini geliştirebilecektir. |
Dersin öğretim yöntemleri Ders Anlatımı, Okuma, Tartışma ve Gözlem şeklindedir. Giriş: Geçmişin ideolojik ve yapısal mirası 1. Türkiye Ekonomisi'nde Büyüme Sorunları 1. a) Neoklasik büyüme fonksiyonu 1. b) Türkiye Ekonomisi'nin geçmişteki büyüme performansı 1. c) Potansiyel büyüme oranı tahmini 1. d) Son kriz süresince büyüme performansı ve iyileşme 1. e) Potansiyel büyüme nasıl arttırılabilir? 2. Türkiye İşgücü Piyasası Dinamikleri 2. a) İşgücü dinamikleri 2. b) Büyüme-İstihdam ilişkisi 2. c) İşsizlik: Bugünü ve geleceği |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Ekonomik Büyüme Teorisi | |
3) | Ekonomik Büyüme Teorisi | |
4) | Dünya Tarihinde Ekonomik Büyüme | |
5) | Dünya Tarihinde Ekonomik Büyüme | |
6) | Türkiye'de ekonomik büyümenin tarihi | |
7) | Türkiye'de ekonomik büyümenin tarihi | |
8) | Vize Haftası | |
9) | Türkiye'de ekonomik büyümenin tarihi | |
10) | Gerçek Türk ekonomik büyümesi | |
11) | Gerçek Türk ekonomik büyümesi | |
12) | Gerçek Türk ekonomik büyümesi | |
13) | Gerçek Türk ekonomik büyümesi | |
14) | Ders Tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | -Akat, Asaf Savaş & Gürsel, Seyfettin, (2020). Turkish Economy at the Crossroads, World Scientific Publication Company. -Pamuk, Şevket, (2019). Uneven Centuries: Economic Development of Turkey since 1820, Amazon.com.tr |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. | 3 |
2) | Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir. | 4 |
3) | Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. | 5 |
4) | Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır. | 2 |
5) | Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler. | 4 |
6) | Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. | 1 |
7) | İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir. | 1 |
8) | Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir. | 1 |
9) | Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. | 1 |
10) | Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar. | 1 |
11) | Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir. | 1 |