ECO3061 Econometrics IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar EKONOMİ VE FİNANSÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
EKONOMİ VE FİNANS
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECO3061 Ekonometri I Güz 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. OZAN BAKIŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Ekonometriye giriş seviyesinde olan bu dersin amacı öğrencilere uygulamalı ekonomik araştırmalarda kullanılan temel ekonometrik metodları öğretmektir. Başlıca hedefi tek değişkenli ve çok değişkenli doğrusal ekonometrik modelleri yatay kesit veri kullanarak tahmin etmenin ve elde edilen sonuçlarını ekonomi bilgisi ve sezgisiyle yorumlamanın uygulaması yapmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ekonomik ampirik çalışma alanlarını ve temel uygulama aşamalarını bilir.
2. Ekonomi alanında sorulmuş bir araştırma sorusunu ve/veya bir politika sorusunu çalışmak için doğrusal ekonometrik bir modelin nasıl kurulacağını,
3. Tek değişkenli doğrusal ekonometrik modellerin tahminin yapılmasını ve elde edilen sonuçların yorumlanmasını,
4. Çok değişkenli doğrusal ekonometrik modellerin tahminin yapılmasını ve elde edilen sonuçların yorumlanmasını,
5. Araştırma sorularını test edilebilir hipotezlere dönüştürmeyi, istatistiksel araçlarla bu hipotezleri test etmeyi ve elde edilen sonuçları yorumlayıp, araştırma sorularına nihai cevapları verebilmeyi,
6. Tek ve çok değişkenli doğrusal modellerin tahmini ve bu modellerle ilgili hipotez testlerini R uygulamasında yapmayı bilmesi beklenir.

Dersin İçeriği

Nedensel İlişkiler Kavramı, Nedensel Ekonomik Soruların Kurgulanması

Matematiksel ve İstatiksel Temeller

Tek Değişkenli Doğrusal Model Analizi ve Temel Varsayımlar

Çoklu Doğrusal Doğrusal Model Analizi ve Temel Varsayımlar

Regresyon Analizi

Sıradan En Küçük Kareler

Hipotez Testi

Bağımsız Değişken ve Fonksiyon Seçimi

Çoklu Bağlantılılık

Değişen Varyans

Seri korelasyonu

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Matematiksel ve istatistiksel temeller
3) Regresyon analizinin gözden geçirilmesi
4) Sıradan en küçük kareler
5) Regresyon analizini kullanmayı öğrenmek
6) Klasik model
7) Hipotez testi
8) Ders Tekrarı
9) Çoklu doğrusallık
11) Değişen varyans
12) Ardışık bağlanım
13) Bağımsız değişkenlerin seçimi
14) Fonksiyonel formun seçimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Wooldridge, J. Introductory Econometrics: A Modern Approach, 6th ed., South-Western College Publishing. (Earlier or later editions are OK as well). The lectures are based mainly on this book. Power point slides, chapter outlines and other resources are available at: http://edu.cengage. co.uk/ (search for “wooldridge” in the search bar).
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Küçük Sınavlar 15 1 15
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. 3
2) Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. 2
3) İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. 5
4) Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. 2
5) Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. 5
6) Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. 4
7) Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. 5
8) İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. 5
9) Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. 5
10) Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. 2