PSY4066 Basic Concepts of Psychoanalytic TheoryBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4066 Psikanalitik Kuramın Temel Kavramları Güz
Bahar
3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders size psikolojinin temel ilkelerini ve psikoloji disiplininin başlıca konularını tanıtacaktır. Dersin işlenişi, hafıza, biliş, sosyal psikoloji, kişilik teorileri ve psikolojik bozukluklar dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere psikolojinin alt alanları etrafında yapılandırılmıştır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikanalizdeki temel zihin modellerini anlamak ve bu modelleri eleştirel olarak değerlendirmek
2. Farklı psikanaliz ekollerini tanımlamak
3. Freudyen, Kleincı ve Nesne İlişkileri Kuramının temel özelliklerini tanımlar
4.Temel kavramların farklı psikanalitik ekollerde nasıl benzer veya farklı şekillerde kullanıldığını anlamak
5. Bilinçdışı kavramının herhangi bir psikanalitik çalışma için nasıl temel teşkil tanımlamak
6. Psikanalitik teorinin semptom kavramını nasıl ele aldığını temel düzeyde açıklamak
7. Psikanalitik uygulamanın kendine özgü özelliklerini açıklayabilmek

Dersin İçeriği

Ders, psikanalizin bir teori ve uygulama olarak nasıl geliştiğine dair kısa bir genel girişle başlamaktadır. Sonraki üniteler, bilinçdışı, Ödipal kompleks, yaşam ve ölüm dürtüleri, yapısal model ve ego savunmaları gibi psikanalitik teorideki ana konuların yanı sıra Kleincı ve Lacancı Psikanaliz ve Nesneler-İlişkiler Teorisi gibi psikanalizdeki farklı ekoller etrafında düzenlenmiştir. Dersin öğrenme/öğretme teknikleri arasında ders anlatımının yanı sıra ders materyallerinin okunması, bölüm değerlendirmeleri yazılması ve bir kitap incelemesinin sunulması yer almaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders İzlencesi ve İşleyişinin Gözden Geçirilmesi
2) Psikanaliz tarihine giriş Kitaptan 1&2. bölümün okunması
3) Freudyen bilinçdışı / Yaşam ve ölüm dürtüleri Kitaptan 4&5. bölümün okunması
4) Bastırma ve diğer savunma mekanizmaları / Yapısal Model: İd, ego, süperego Kitaptan 6&7. bölümün okunması
5) Oedipus, erkeklik ve kadınlık Kitaptan 8. bölümün okunması
6) Yas ve Melankoli Makalenin okunması
7) Psikopatoloji Kitaptan 9. bölümün okunması
8) Ara Sınav
9) Paranoid şizoid pozisyon Kitaptan 14&15. bölümün okunması
10) Depresif pozisyon Kitaptan 13. bölümün okunması
11) Haset ve Şükran Makalenin okuması
12) Nesne İlişkileri Teorisi /Lacancı Psikanaliz Kitaptan 12&16. bölümün okunması
13) Psikanalizde yorum ve aktarım / Psikoterapötik İlişki Kitaptan 17&18. bölümün okunması
14) Kitap İncelemesi Kitabın okunması (en az iki hafta önce okumaya başlamanız önerilir)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Frosh, S. (2012) A Brief Introduction to Psychoanalytic Theory. London: Palgrave Macmillan

Freud, S. (1917). Mourning and Melancholia. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XIV (1914-1916): On the History of the Psycho-Analytic Movement, Papers on Metapsychology and Other Works, 237-258

Klein, M. (1957) Envy and Gratitude. Tavistock. (Reprinted in the volume entitled "Envy and Gratitude" in Klein's Collected Works published by Virago)

Taylor, B. (2014).The Last Asylum: A Memoir of Madness in Our Times. Milton Keynes: Penguin Books.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Ödevler 3 12 36
Ara Sınavlar 1 22 22
Final 1 32 32
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 3
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 1
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 4
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması).
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 2
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik).
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.