PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4056 | Gelişim Psikolojisinde Seçmeli Konular | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞENUR BENEVENTO |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, gelişim psikolojisindeki çağdaş ve disiplinlerarası konuları, küresel, kültürel ve teknolojik bağlamların yaşam boyu insan gelişimini nasıl şekillendirdiğine odaklanarak inceler. Ampirik çalışmalar ve teorik tartışmalardan yararlanarak, öğrenciler dijital medya ve gençlik, göç ve kimlik, cinsiyet ve gelişim, kültürel duyarlılık metodolojileri gibi konularla ilgileneceklerdir. Çeşitli ve erişimi zor nüfus gruplarındaki çocukların, ergenlerin ve yetişkinlerin yaşam deneyimlerini ele alan araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirmek üzerinde özel bir vurgu yapılacaktır. Tartışma, vaka analizi ve öğrenci liderliğindeki sunumlar yoluyla, ders analitik beceriler geliştirmeyi ve gelişim psikolojisinin gerçek dünyadaki konularla nasıl kesiştiğini daha derinlemesine anlamayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yaşam boyu gelişim uzmanlarının ele aldığı alanları açıklar. 2. Teorik araştırma ile uygulamalı araştırma arasındaki farkı ayırt eder. 3. Farklı kültürel ve sosyal bağlamlarda gelişim sonuçlarını karşılaştırır. 4. Gelişim teorilerini kullanarak vaka çalışmalarını analiz eder. 5. Erişimi zor ve çeşitli nüfus gruplarında kullanılan araştırma yöntemlerini değerlendirir. 6. Gelişim psikolojisinin seçilmiş konularındaki ampirik bulguları özetler. 7. Sosyal, kültürel ve teknolojik faktörlerin gelişimi nasıl şekillendirdiğini düşünür. 8. Gelişimsel içgörüleri yazılı ve sözlü olarak açık bir şekilde aktarır. 9. Gelişimsel bilgileri gerçek dünyadaki sorunlara ve politika tartışmalarına uygular. |
Bu ders, gelişim psikolojisinde güncel konulara odaklanarak çocukluk ve ergenlik dönemlerinde sosyal, kültürel ve teknolojik bağlamların gelişimi nasıl şekillendirdiğini ele alır. Konular arasında dijital medya kullanımı, kimlik oluşumu, göç ve yerinden edilme, toplumsal cinsiyet ve kesişimsellik, duygu sosyalleşmesi, dil ve ahlaki gelişim ile alandaki yenilikçi araştırma yöntemleri yer almaktadır. Derste iş birliğine dayalı öğrenme, tartışma, eğitsel oyunlar, ders anlatımı, gözlem, problem çözme, okuma ve sosyal etkinlikler gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Genel Bakış | |
2) | Gelişim Psikolojisinde Güncel Konulara Giriş | |
3) | Dijital Medya ve Çocuk Gelişimi | |
4) | Ergenlerin Çevrimiçi Alışkanlıkları ve Kimlik Oluşumu | |
5) | Göç, Yerinden Edilme ve Gelişme | |
6) | Duygusal Sosyalleşme ve Aile Dinamikleri | |
7) | Cinsiyet, Gelişim ve Kesişimsellik | |
8) | Ara sınav | |
9) | Küresel Çocukluklar ve Karşılaştırmalı Perspektifler | |
10) | Gelişim Psikolojisinde Erişimi Zor Nüfus Gruplarının Araştırılması | |
11) | Gelişimsel Araştırmada Katılımcı ve Yorumlayıcı Yöntemler | |
12) | Dil Gelişimi | |
13) | Kişiliğin Gelişimi | |
14) | Ahlaki Gelişim |
Ders Notları / Kitaplar: | Lifespan Development, Global Edition, 8th edition Published by Pearson (August 12, 2019) © 2020 Denise Boyd & Helen Bee. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Ödevler | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 5 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 5 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 2 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 2 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 3 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 1 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |