PSY3052 Readings in Cognitive PsychologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY3052 Bilişsel Psikoloji Alanında Okumalar Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. METEHAN İRAK
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Biyolojik bir kapasite olarak insan zihni, doğal süreçler yoluyla evrimleşmiş gibi görünmektedir. İnsan zihninin, algı ve duygudan dil ve düşünceye kadar birçok bilişsel bileşeni vardır ve bunların kökleri aslında diğer hayvanlarla da ortaktır. Hepsi doğal seçilimin mi, diğer evrimsel güçlerin mi ürünüdür yoksa bu tür güçlerin ürünü değil midir?
Ders zihin felsefesi ve bilişsel bilimdeki bazı önemli konulara evrimsel bir bakış açısı getirir ve gelişmekte olan ancak hızla gelişen evrimsel psikoloji alanına multidisipliner bir giriş sunar. Bu ders boyunca öğrenciler
(1) eski insan topluluklarının karşılaştığı uyum sorunlarını keşfedecek (hastalık, açlık, yırtıcı hayvanlar, romantik ilişkiler ve eş seçimi, çocuk bakımı, akrabalık, çatışma ve savaş)
(2) bu zorluklarla başa çıkmak için gelişen potansiyel psikolojik ve bilişsel mekanizmaları araştıracak.
(3) bu mekanizmaların günümüz yaşamlarında hala insan davranışını nasıl etkileyebileceğini tartışacak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Evrimin temel ilkelerini ve evrimsel psikolojinin kavramsal temellerini doğru bir şekilde tartışır
II. Psikolojide evrimsel bir yaklaşım hakkında en sık görülen yanlış anlamaları tanımlar ve bu yanlış anlamaların evrimsel psikolojiyi nasıl hatalı yansıttığını açıklar
III. Evrimsel psikoloji alanındaki temel kavramları ve tartışmaları anlar
IV. Eş bulmayı öğrenmeden ve büyükanne/büyükbaba olmaya kadar psikolojideki içerik alanlarındaki, evrimsel bir mercekle psikolojideki içerik alanlarına bakmanın buluşsal değerine işaret eden temel araştırma bulgularını özetler
V. Adaptif psikolojik mekanizmaları çeşitli bağlamlarda yorumlar ve tartışır
VI. “İnsan doğası” dediğimizde ne demek istediğimizi bilişsel psikolojik terimlerle açıklar

Dersin İçeriği

Bu ders dikkat, algı, duygular, karar verme ve sosyal ilişkiler gibi konuları kapsayarak insan davranışının evrimsel temellerini araştırmaktadır. Öğrenciler ruhsal bozuklukların, ilişkilerin ve insan çatışmalarının kökenlerine evrimsel bir bakış açısıyla yaklaşacaklardır. Okumalar, videolar ve tartışmalar aracılığıyla, dil ve kültür gibi insanlığı tanımlayan benzersiz özellikleri inceleyeceğiz.

Bu derste, öğrencilerin hem bireysel hem de gruplar halinde öğrenmelerini desteklemek için işbirlikçi öğrenme, tartışma, bireysel çalışma, ders anlatımı, gözlem, okuma ve diğer özel teknikler gibi çeşitli yöntemler kullanılır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve Ders İşleyişi
2) Evrim ve Davranış
3) Evrimsel Psikolojinin Temelleri Buss, 1. Bölümün okunması
4) Dikkat ve Algıya Evrimsel Bakış Açısı Workman & Reader 9. Bölümün okunması
5) Duygular: Evrimleşmiş İçsel Düzenleyici Değişkenler Verilen ilgili makalelerin okunması
6) Evrimsel Olarak Hazırlanmış Öğrenme ve Adaptif Bellek Verilen ilgili makalelerin okunması
7) Evrimleşmiş İrrasyonellik: Karar Verme Süreçleri Verilen ilgili makalelerin okunması
8) Ara Sınav
9) Evrimleşmiş Benzersizlik: Kişilik, Dil ve Kültür Workman & Reader 10. Bölümün okunması
10) Zihinsel Hastalıkların Evrimsel Kökenleri Workman & Reader 12. Bölümün okunması
11) İnsan Romantik İlişkilerine Evrimsel Bir Bakış Açısı I Buss 3. Bölümün okunması
12) İnsan Romantik İlişkilerine Evrimsel Bir Bakış Açısı II Buss 4. Bölümün okunması
13) İnsan Sosyal İlişkisinin Evrimi: Aile, İşbirliği ve Fedakarlık Verilen ilgili makalelerin okunması
14) İnsan Sosyal Çatışmasının Evrimi: Rekabet, Saldırganlık ve Savaş Buss 5. Bölümün okunması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Students are not required to purchase a textbook for this course. The materials required for inclass discussions and homework assignments will be available on Itslearning. Nevertheless, I suggest the following books as complementary material for the lessons:
• Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind, 6th Edition (David M. Buss)
• Evolutionary Psychology, 3rd Edition (Lance Workman & Will Reader)
Diğer Kaynaklar: Reading supplemented with powerpoint slides.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 34 34
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 3
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 5
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 3
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 2
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 3
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 3
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 2
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 2