PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY3051 | Psikolojide Güncel Eğilimler | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ALİYE CANAN TAŞLIOĞLU SAYINER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ITIR KAŞIKÇI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders size ayrımcılık ve dışlanmaya ilişkin psikolojik perspektiflere genel bir bakış sağlayacaktır. Hem ana akım hem de eleştirel sosyal psikolojik perspektifler gözden geçirilecektir. Ayrıca, içerme ve dışlama uygulamaları hakkında psikolojik bilgi üretmede kullanılan metodolojiler hakkında kısa bir tartışma yapılacaktır. Ders, öğrencilerin stereotip, ırkçılık, cinsiyetçilik, homofobi gibi temel kavramları anlamalarının yanı sıra dışlama, marjinalleştirme ve güç hiyerarşileri sistemlerinin nasıl meşrulaştırıldığı ve güçlendirildiğine dair içgörü kazanmaları için bir temel sağlamayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Önyargı, stereotipler, ayrımcılık ve dışlama gibi temel kavramlara aşina olma 2. Baskı ve dışlama sistemlerinin nasıl işlediğini açıklamak 3. Ayrımcı uygulamaların hangi yollarla meşrulaştırıldığını belirlemek 4. Ayrımcılık ve dışlanmayı anlamada farklı psikolojik ekoller arasındaki farklılıkları tanır 5. Günlük yaşamdaki ayrımcılık ve dışlanma örneklerini tanımlayabileceklerdir. 6. Sosyal Psikoloji alanındaki ilgili araştırmaları eleştirel olarak analiz eder ve değerlendirir. 7. Hassas grupları hedef alan ayrımcı söylemleri eleştirel olarak analiz etmek ve değerlendirmek. |
Bu ders size ayrımcılık ve dışlanmaya ilişkin psikolojik perspektiflere genel bir bakış sağlayacaktır. Hem ana akım hem de eleştirel sosyal psikolojik perspektifler gözden geçirilecektir. Ayrıca, içerme ve dışlama uygulamaları hakkında psikolojik bilgi üretmede kullanılan metodolojiler hakkında kısa bir tartışma yapılacaktır. Ders, öğrencilerin stereotip, ırkçılık, cinsiyetçilik, homofobi gibi temel kavramları anlamalarının yanı sıra dışlama, marjinalleştirme ve güç hiyerarşileri sistemlerinin nasıl meşrulaştırıldığı ve güçlendirildiğine dair içgörü kazanmaları için bir temel sağlamayı amaçlamaktadır. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri arasında işbirlikçi öğrenme, anlatım, okuma, tartışma ve bireysel çalışma yer almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş Deprem Sonrası Yaşadıklarımızı Anlamlandırmak | |
2) | Ana akım Psikolojik Yaklaşımlar ( & Irkçılık) | Davidio et al (2010a) |
3) | Irkçılık | Davidio et al (2010b) Wetherell (1996) |
4) | Dini Ayrımcılık | Choose your topic for the assignment - Schwarzenthal (2022), Tanyas (2019) |
5) | Göçmenlik Çağı | Grup oluşturma - Rizkalla et al. (2020), Pandır (2020) |
6) | Cinsiyetçilik ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri | Grup oluşturma - Becker, J.C. (2014), Magnusson, E. (2014). |
7) | Cinsiyetçilik ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri | Pivec (2018), Van Doorn et al (2021) |
8) | LGBT+ Grupları | Rodgers (2017), Ohnstad (2005) |
9) | Zihnen “Hasta” | Sunum tarihi belirleme - Eaton et al (2016), Peters, H.J. et al. (2017) |
10) | Genel Bakış ve Ödev Teslimi | Ödev Teslimi |
11) | Öğrenci Sunumları | |
12) | Öğrenci Sunumları | |
13) | Öğrenci Sunumları | |
14) | Öğrenci Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Becker, J.C. (2014). Sexism. In: T. Teo, (ed.) Encyclopedia of Critical Psychology. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-5583-7_279 Davidio, J.F. et al (2010a). Stereotyping and discrimination: Theoretical and empirical overview In J.F. Davidio, M. Hewstone, P. Glick and Esses, V.M. (Eds). The SAGE handbook of prejudice, stereotyping and discrimination. pp. 3. London: Sage Davidio, J. F. et al (2010b). Racism. In J.F. Davidio, M. Hewstone, P. Glick and Esses, V.M. (Eds). The SAGE handbook of prejudice, stereotyping and discrimination. pp. 312. London: Sage Eaton et al (2016) Failing to meet the good parent ideal: Self-stigma in parents of children with mental health disorders. Journal of Child and Family Studies, 25. 3109-3123. Magnusson, E. (2014). Sexism. In: T. Teo, (ed.) Encyclopedia of Critical Psychology. Springer, New York, NY. Ohnstad, A. (2005) Speaking vulnerable issues into existence: The consequences for psychotherapy. Scandinavian Journal of Public Health, 33, 24-28. Pandır, M. (2020) Media portrayal of refugees and their effects on social conflict and social cohesion. Perceptions, 25 (1), 99-120. Peters, H.J. et al. (2017) Microaggressions: The experience of individuals with mental illness. Counselling Psychology Quarterly, 30 (1), 86-112. Pivec, N. (2018). The absence of grey-haired women. In M. Gadpaille, V.K. Horvat & V. Kennedy (eds), Engendering difference: Sexism, power and politics. New Castle: Cambridge Scholars Publishing. Rizkarla et al (2020). "Children are not children anymore; they are a lost generation": Adverse physical and mental health consequences on Syrian refugee children. International Journal of Environmental Research and Public Health., 17, 5-21. Rodgers, S.M. (2017) Transitional age lesbian, gay, bisexual, transgender and questioning youth: Issues of diversity, integrated identities and mental health. Scharzenthal, M. et al (2022). Critical Consciousness Socialization at School: Classroom Climate, Perceived Societal Islamophobia and Critical Action Among Adolescents. Journal of Research on Adolescence. online first. Tanyas, B. (2019) Rethinking the Coping Perspective in the Context of Discrimination: Young Religious Minorities in Turkey. In S. Frosh (ed) New Voices in Psychosocial Studies. London: Palgrave. Van Doorn, G., Teese, & Gill, P.R. (2021) Prospective associations between hegemonic masculinity and incidents of depresssion/depressive symptoms: Results from a national sample of Australian emerging adult men. Personality and Infividual Differences, 179. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110899 Wetherell, M.(1996). Group conflict and the social psychology of racism. In. M. Wetherell (ed). Identities, Groups and Social Issues. Milton Keynes: The Open University Press |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 5 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 5 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 4 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 2 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 2 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |