PSY2004 Research Methods IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2004 Araştırma Yöntemleri II Bahar 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders psikolojideki araştırma teknikleri ve davranışı araştırmada kullanılan bilimsel yöntemlerin uygulanması ile ilgili gerekli temel bilgileri içerir. Dersin bu bölümünde etik, korelasyonel araştırma, ölçüm ve veri analizi tartışılacaktır. Ayrıca öğrenciler veri toplayacak, JASP programına nasıl veri girileceğini ve basit analiz yapmayı öğreneceklerdir. Yapılan analizlerin nasıl yorumlanacağı ve çalışma sonuçlarının nasıl rapor edileceği de bu dersin içeriğinde yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Araştırmalarda etik konusunu tartışmak ve psikolojideki önemini incelemek.
2. Bir araştırmanın nasıl tasarlanacağını ve araştırmanın temel adımlarını planlamak.
3. Nasıl veri toplandığını öğrenmek ve bilmek.
4. İstatistik programına veri girmek ve temel analiz yapmak.
5. Çalışmanın sonuçlarını yorumlamak.
6. Çalışma sonuçlarını rapor etmek ve kaynak bilgisi kullanarak sonuçları tartışmak.

Dersin İçeriği

Bu derste ele alınan belli başlı konular, araştırmalarda etik, araştırma nasıl yapılır, veri nasıl toplanır, araştırma sonuçlarını yorumlama; tanımlama ve korelasyon, araştırma sonuçlarını yorumlama; istatistiksel yorum, veri girme, veri analizi nasıl yapılır, araştırma sonuçlarını raporlama, sonuçları tartışma ve genelleme şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etik araştırmanın temelini tartışmak
2) Araştırma Yürütmek
3) Nasıl veri topluyoruz?
4) Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon
5) Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon
6) Konu tekrarı
7) Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım
8) Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım
9) İstatistik programına veri girmek
10) Veri analizi
11) Araştırma sonuçlarını yazmak
12) Araştırma sonuçlarını yazmak
13) Sonuçları genellemek
14) Konu tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cozby, P. C., & Bates, S. C. (2020). Methods in Behavioral Research (14th ed.). McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 85
Ödevler 1 22
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 3
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 5
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 2
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 1
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 2
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 1
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 5
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 5