PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY2004 | Araştırma Yöntemleri II | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders psikolojideki araştırma teknikleri ve davranışı araştırmada kullanılan bilimsel yöntemlerin uygulanması ile ilgili gerekli temel bilgileri içerir. Dersin bu bölümünde etik, korelasyonel araştırma, ölçüm ve veri analizi tartışılacaktır. Ayrıca öğrenciler veri toplayacak, JASP programına nasıl veri girileceğini ve basit analiz yapmayı öğreneceklerdir. Yapılan analizlerin nasıl yorumlanacağı ve çalışma sonuçlarının nasıl rapor edileceği de bu dersin içeriğinde yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Araştırmalarda etik konusunu tartışmak ve psikolojideki önemini incelemek. 2. Bir araştırmanın nasıl tasarlanacağını ve araştırmanın temel adımlarını planlamak. 3. Nasıl veri toplandığını öğrenmek ve bilmek. 4. İstatistik programına veri girmek ve temel analiz yapmak. 5. Çalışmanın sonuçlarını yorumlamak. 6. Çalışma sonuçlarını rapor etmek ve kaynak bilgisi kullanarak sonuçları tartışmak. |
Bu derste ele alınan belli başlı konular, araştırmalarda etik, araştırma nasıl yapılır, veri nasıl toplanır, araştırma sonuçlarını yorumlama; tanımlama ve korelasyon, araştırma sonuçlarını yorumlama; istatistiksel yorum, veri girme, veri analizi nasıl yapılır, araştırma sonuçlarını raporlama, sonuçları tartışma ve genelleme şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Etik araştırmanın temelini tartışmak | |
2) | Araştırma Yürütmek | |
3) | Nasıl veri topluyoruz? | |
4) | Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon | |
5) | Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon | |
6) | Konu tekrarı | |
7) | Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım | |
8) | Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım | |
9) | İstatistik programına veri girmek | |
10) | Veri analizi | |
11) | Araştırma sonuçlarını yazmak | |
12) | Araştırma sonuçlarını yazmak | |
13) | Sonuçları genellemek | |
14) | Konu tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Cozby, P. C., & Bates, S. C. (2020). Methods in Behavioral Research (14th ed.). McGraw-Hill. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 85 |
Ödevler | 1 | 22 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 167 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 3 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 5 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 2 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 1 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 1 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 5 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 5 |