PSY2004 Research Methods IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2004 Araştırma Yöntemleri II Bahar 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İDİL IŞIK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, PSY 2003 Psikolojide Araştırma Yöntemleri'nin önemli bir devamıdır ve bilimsel yöntemlerin gerçek dünyadaki psikolojik araştırmalara uygulanmasına odaklanır. Öğrencilere nicel ve nitel araştırmalar yapma, bulguları yorumlama ve sonuçları profesyonel ve etik bir şekilde sunma konusunda pratik beceriler kazandırır.

Ders, korelasyonel araştırmaların uygulanması, etik konular, ölçüm ve veri analizi, raporlama gibi psikolojik araştırma tekniklerine kapsamlı bir anlayış kazandırmak amacıyla tasarlanmıştır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Öğrenciler, araştırma soruları formüle etme, hipotez geliştirme ve korelasyonel ve deneysel tasarımlar gibi uygun araştırma yöntemlerini seçme dahil olmak üzere, psikolojik araştırma projeleri tasarlayıp uygulayabileceklerdir.
2. Öğrenciler, örnekleme, veri toplama araçlarını seçme ve hem nicel hem de nitel yöntemleri uygulama dahil olmak üzere, çeşitli araştırma stratejilerini kullanarak veri toplama ve organize etme becerisi kazanacaklardır.
3. Öğrenciler, nicel veriler için SPSS kullanarak veri analizi yapacak ve nitel veri analizi için MAXQDA hakkında temel bilgi sahibi olacak, tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler ile tematik analizi yorumlama konusunda ustalaşacaklardır.
4. Öğrenciler, bulgularını yorumlama ve giriş, yöntem, sonuçlar ve tartışma gibi bölümleri içeren Amerikan Psikoloji Derneği (APA) formatına uygun profesyonel araştırma raporları yazma becerisi geliştireceklerdir.
5. Öğrenciler, psikolojik araştırmalarda etik ilkeleri uygulama becerisi gösterecek, tasarımdan raporlamaya kadar her adımda APA etik kurallarına bağlı kalacaklardır.
6. Öğrenciler, araştırma bulgularını akademik ve profesyonel kitlelere etkili bir şekilde ileterek, metodolojilerini, veri analizlerini ve sonuçlarını sözlü sunumlarla aktarabileceklerdir.
7. Öğrenciler, uygun psikolojik araştırma tekniklerini eleştirel bir şekilde değerlendirecek, avantajlarını ve sınırlamalarını anlayacak ve bunları gerçek dünyadaki davranış çalışmalarına uygulayacaklardır.

Dersin İçeriği

Araştırma Tasarımı ve Uygulaması:
Öğrenciler, araştırma soruları ve hipotezleri formüle etmekten, hedef grup seçmeye ve uygun örnekleme yöntemleri ile veri toplama araçlarını seçmeye kadar, tam bir araştırma projesi tasarlamayı öğreneceklerdir. Ders, öğrencilere yapılandırılmış bir araştırma önerisi yazma ve araştırma sürecinin her adımına hazırlık yapma konusunda rehberlik edecektir.

Veri Toplama ve Analiz:
Ders, hem nicel hem de nitel araştırmaları vurgulayan çeşitli veri toplama stratejilerini kapsar. Öğrenciler veri toplayacak, organize edecek ve istatistiksel ve tematik verileri yorumlamayı öğreneceklerdir. Değişkenlerin tanımlanması, istatistiksel ilişkiler ve hipotez testi gibi konuları kapsayan tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiklerle tanışacaklardır.

Raporlama:
Ders boyunca, öğrenciler Amerikan Psikoloji Derneği (APA) stiline uygun olarak bulgularını raporlamayı da öğrenecek, giriş, yöntem, sonuçlar ve tartışma bölümlerini içeren kapsamlı raporlar yazacaklardır.

Araştırma Becerilerinin Pratik Uygulaması:
Bahar döneminde, öğrenciler PSY 2003'te kazandıkları bilgi ve becerileri uygulayarak kendi araştırma projelerini yürüteceklerdir. Bu, araştırma modelini tasarlamaktan bulguları analiz etmeye kadar her adımı içerir. Ayrıca, öğrenciler akademik yazım ve sunum becerilerini geliştirerek, sözlü bir araştırma sunumu ile sonuçlanacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojide Araştırma Yöntemlerine Giriş II
2) Projeye hazırlanma Araştırma temalarının gözden geçirilmesi Model geliştirme ve Hipotez oluşturma Literatür incelemesi Araştırma konusunun seçilmesi ve grupların oluşturulması
3) Araştırma Önerisinin Hazırlanması: İçerik ve yapı Bölüm XI. Araştırma Önerisinin sunulması Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stili 49. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stilinde Bir Araştırma Raporu Yazma Araştırma konusunun seçiminin sonlandırılması ve grupların oluşturulması; Süpervizyon toplantıları için zaman dilimlerinin belirlenmesi
4) Nitel araştırma tasarımı Neden nitel araştırma? Nitel veri toplama Sözel verilerin deşifresi Tematik analiz Nitel veri analizi ve araçları Coursera Modülünün tamamlanması; Süpervizyon toplantısı: Teklifin hazırlanması ve eğitmenle birlikte incelenmesi
5) Örnekleme ve Veri Toplama Stratejileri Coursera Modülünün tamamlanması; Süpervizyon toplantısı: Teklifin yazılması ve eğitmenle birlikte gözden geçirilmesi
6) Ölçme araçlarının seçilmesi Veri toplama araçları ve stratejileri Süpervizyon toplantısı: Teklifin son halini verme Her grup/ekip, proje teklifinin video kaydını yükleyecektir (6 dakikalık bir video) Her üyenin sunmak için bir bölümü olmalıdır
7) Veri toplama araçlarına son halinin verilmesi Makalenin giriş ve yöntemler bölümünün yazılması Veri toplamaya başlanması
8) Ara Sınav Haftası Veri toplama
9) Verileri analize hazırlama; veri analizi ve raporlama yolunu anlama Nicel veri analizinde SPSS kullanımı Nitel veri analizinde MAXQDA kullanımı Veri toplama SPSS Lab oturumunun tamamlanması
10) Bölüm XII. Tanımlayıcı İstatistikler 52. Betimleyici istatistik 53. İstatistiksel İlişkileri Tanımlama 54. Sonuçlarınızı İfade Etme 55. Analizlerinizi Yürütme Veri analizi ve sonuç bölümünün raporlanması için hazırlık Coursera Modülünün tamamlanması; SPSS Lab oturumu
11) Bölüm XIII. Çıkarımsal İstatistikler 57. Sıfır Hipotez Testini Anlamak 58. Bazı Temel Sıfır Hipotez Testleri 59. Ek Hususlar 60. “Tekrarlanabilirlik Krizi”nden Açık Bilim Uygulamalarına Coursera Modülünün tamamlanması; SPSS Lab oturumu Her grup/takım bir TASLAK proje taslağı sunacak
12) Sonuç bölümünün yazılması ve bulguların yorumlanması SPSS Laboratuvar oturumu
13) Bölüm XI. Araştırmanızı Sunma 48. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stili 49. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stilinde Bir Araştırma Raporu Yazma Her grup/takım bir SON proje taslağı sunacaktır
14) Bölüm XI. Araştırmanızı Sunma 48. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stili 49. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stilinde Bir Araştırma Raporu Yazma Final Makale Sunumu: Her öğrenci proje sunumunun bireysel video kaydını yükleyecektir (Min.3-maks. video) Poster sunumunun teslimi (grup çalışması)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbook: Rajiv S. Jhangiani; I-Chant A. Chiang; Carrie Cuttler; and Dana C. Leighton (2019). Research Methods in Psychology. Pressbooks. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/HF7D.

Coursera:
This course incorporates training modules from Coursera. The link will be provided following the add-drop period, and the expectations from the students will be announced in detail.

Project:
Research Methods course has two modules to be covered in one academic year; PSY 2003 Research Methods is delivered in the Fall, and PSY 2004 Research Methods II is in the Spring term.

PSY 2003 covers the fundamentals of conducting research in psychology, and PSY 2004 allows the students to conduct their applied research.

The Spring term course, PSY 2004, is the stage for students now to apply what they have learned from PSY 2003 to real-life research projects by;
• Designing the research model (research question, hypothesis formation, deciding on target group, sampling, instruments for data collection)
• Writing research proposal,
• Collecting the data,
• Analyzing the data,
• Interpreting the findings,
• Reporting in APA format,
• Doing oral presentation.
In the Spring term, students will work as a team on one research issue that they had been involved individually during the Fall course (in PSY 2003, students had their literature review prepared as individual work; student groups should consolidate what they had done in the previous term and reach to one single research idea).

There will be “team supervision sessions” with the instructor. Therefore, the course will be run by team-based meetings, and supervision sessions. Attendance of team members at these meetings is vital to succeed in PSY 2004.
Diğer Kaynaklar: This is an open-source textbook for research methods classes, developed as a peer-reviewed inter-institutional Project and published by Pressbooks under a CC BY-NC-SA (Attribution NonCommercial ShareAlike) license.
You can download or use as an online resource.

4th edition is available from the following link: https://kpu.pressbooks.pub/psychmethods4e/

Supplementary Materials: Other supporting materials will be uploaded to the Itslearning course page.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 15
Uygulama 2 % 25
Ödev 2 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 10 2 20
Uygulama 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 0.5 6
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 47 47
Ödevler 1 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 2
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 2
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 2
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 5
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 5
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.