TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4007 | Çağdaş Sosyolojik Teorileri | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, güncel sosyal ve kritik kuramlar alanındaki son teoriler, konular ve tartışmalara öğrencilerin aşina olmasını sağlamaktır. Ders önemli temalar altında ayrıntılı inceleme yaparak çağdaş sosyoloji kuramlarının eleştirel bir analizini sunar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Freud, Nietzche, ve Marx'ı hatırlamak 2) Postmodern sosyal kuramın klasik sosyoloji kuramdan farkının farkına varmak 3) Semiotics ve yapısalcılık üstüne konuşmak 4) Otoriter ideoloji ve aile bağlamında Frankfurt Okulu hakkında konuşmak 5) Psikoanaliz ve Lacan üzerine konuşmak 6) Postmodern durum üzerine konuşmak 7) Derrida'nın yapısökümü üstüne konuşmak 8) Deleuze ve Guattari'nin anti-ödip üstüne konuşmak 9) Foucault üzerinden panopticism, disiplin gözetleme, söylem, beden ve popülasyon hakkında konuşmak 10) Post-feminist kuram ve eleştirel kuram üstüne konuşmak 11) Orientalism ve post-colonial kuram üstüne konuşmak 12) Küreselleşme ve post-nationalist kuram üstüne konuşmak |
Bu ders modernite, gösterge bilim, bilinçdışı, feminizm, Nietzsche ve Marx'ı yeniden okumak, yapisöküm, orientalizm ve postkolonyalizm hakkındaki postmodern kuramlar olarak adlandırılan temel okumalar üzerinedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş: Ders programının üstünden gitmek | |
2) | Klasik Sosyoloji Kuramı | |
3) | Postmodern Sosyal Kurama Giriş | |
4) | Ferdinand Saussure: Semiotiks ve Yapısalcılık | |
5) | Frankfurt Okulu | |
6) | Psikoanaliz ve Jaques Lacan | |
7) | Postmodern Durum | |
8) | Jacques Derrida ve Yapı Söküm | |
9) | Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (1) | |
10) | Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (2) | |
11) | Feminist Kuram | |
12) | Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (1) | |
13) | Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (2) | |
14) | Küreselleşme ve Post-Milliyetçilik |
Ders Notları / Kitaplar: | Course reader will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | D. P. Johnson (2008) “Classical Stage European Sources of Sociological Theory”, ch 1, in D. P. Johnson Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-level Approach New York: Springer. (23-51) G. Ritzer (1997) “Postmodern Social Theory, Sociology and Sociological Theory”, ch 1, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (1-17) G. Ritzer (1997) “The Development of Postmodern Sociology”, ch 2, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (18-36) Ferdinand Saussure, Selection from Course in General Linguistics (8-17, 65-9, 110-9) John E. Joseph “The Linguistic Sign”, Cambridge Companions Online, Cambridge University Press. (59-75) Erich Fromm “The Method and Function of an Analytic Social Psychology”, in A. Arato and E. Gebhardt, eds., The Essential Frankfurt School Reader. (477-96) Wilhelm Reich “The Authoritarian Ideology and the Family in the Mass Psychology of Fascism”, The Mass Psychology of Fascism. (34-74) Max Horkheimer “Authoritarianism and the Family”, in R. N. Anshen, ed., The Family: Its Function and Destiny (359-74) Kaja Silverman “The Subject”, The Subject of Semiotics. (127-193) Thedor W. Adorno (1968) “Late Capitalism or Industrial Society?” (1-11) Fredric Jameson (1991) “Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism” in F. Jameson Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism Verso. (1-14) Jean-Francois Lyotard (1979) “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge” in J.F. Lyotard The Postmodern Condition: A report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press. (1-14) Bary Smart “The Postmodern Paradox”, Modern Conditions and Postmodern Controversies. (141-82) Elizabeth Gross “Derrida and the Limits of Philosophy” (26-42) Jonathan Culler “Deconstruction”, On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. (85-110, 165-91) Ronald Bogue “Anti-Oedipus: Nietzschean Desiring Production and the History of Representation”, Deleuze and Guattari. (83-106) Ronald Bogue “The Grand Proliferation: Regimes of Signs and Abstract Machines in Thousand Plateaus”, Deleuze and Guattari. (124-49) G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part1: Archaeology of Knowledge, Genealogy of Power” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (37-62) G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part2: Sexuality, Power, and Self” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (63-75) Elizabeth Gross (1986) “What is Feminist Theory?”, in C. Pateman and E. Gross, eds., Feminist Challenges: Social and Political Theory Boston: Northeastern University Press. (190-204) “Feminist Theory”, in James Farganis, ed., Readings in Social Theory: The Classic Tradition to Post-Modernism (Dorothy Smith: Women’s Experience as a Radical Critique of Sociology). (376-87) Gayatri Chakravorty Spivak “Feminism and Critical Theory” In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. (77-92) Leela Gandhi “Edward Said and his Critics” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (64-80) Leela Gandhi “Postcolonalism and Feminism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (81-101) Leela Gandhi “Imagining Community: The Question of Nationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (102-21) Leela Gandhi “One World: The Vision of Postnationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (122-40) Badiou. Ethics. Ronald Bogue “Deleuze’s Nietzsche: Thought, will to power, and the eternal return”, Deleuze and Guattari. (15-34) Friedrich Nietzsche: The Will to Power. (104-7) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Ödev | 10 | % 30 |
Sunum | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 10 | 3 | 30 |
Rapor Teslimi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |