ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC3006 | Sosyolojide Nitel Metodlar | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Sosyolojide nitel metotları öğrenmenin en iyi yolu onları uygulamaktır. Bu yüzden, bu dersin önemli bir kısmı nitel araştırma yapmak ve araştırma konuları ve soruları hakkında konuşmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Sosyal bilimler metodolojisini hatırlamak 2) Sosyal araştırmalarda etik ve siyasi konuları savunmak 3) Nitel veri toplama tekniklerini tartışmak 4) Nitel veri toplama tekniklerini uygulamak 5) Nitel araştırma dizaynı inşa etmek 6) Nitel verileri yazılım olmadan analiz etmek 7) Nitel verileri en az bir programla bilgisayar-destekli analiz etmek |
Bu ders sosyolojideki alternative metodolojik yaklaşımları da içerecek şekilde nitel araştırma metotları pratikleri ve problemleri hakkındaki temel konulara giriş niteliğinde dizayn edilmiştir. Bu derste positivist olmayan metodolojik yaklaşımlar ve analizleri hakkında konuşacağız. Ayrıca sosyal araştırmalarda etik ve politik konuları değerlendireceğiz. Katılımcı gözlem, alan araştırma teknikleri, tarihsel karşılaştırmalı analiz, odak grup, mülakat teknikleri, içerik analizleri, sözlü tarih analizi dersin ana konu başlıkları olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Metodolojinin Manaları- Derse Giriş: Ders programının üstünden gitmek | |
2) | Metodolojinin Manaları- Sosyal Bilimler Metodolojisini Anımsamak | |
3) | Metodolojinin Manaları- Sosyal Bilimler Metodolojisini Anımsamak (devam) | |
4) | Sosyal Araştırmada Etik ve Politik Konular | |
5) | Survey-Olmayan Veri Toplama Teknikleri-Döküman Çalışması ve Deney Araştırması | |
6) | Survey-Olmayan Veri Toplama Teknikleri- FILM&FILM ELEŞTİRİ: “Das Experiment” “Deney” | |
7) | Nitel Araştırma Dizaynı | |
8) | Nitel Araştırma Dizaynı: Alan Araştırması | |
9) | Nitel Araştırma Dizaynı: Mülakat Çalışması | |
10) | Nitel Veriyi Analiz etmek | |
11) | Nitel Veriyi Analiz etmek: Tarihsel ve Karşılaştırma Araştırma ile Sözlü Tarih Teknikleri | |
12) | Nitel Veriyi Analiz etmek: Kodlama, Sıralama ve Analiz için MaxQDA veya Atlas.ti gibi bilgisayar programların kullanımı ile ilgili atölye çalışması | |
13) | Nitel Veriyi Analiz etmek: Atölye çalışmasına devam | |
14) | Sosyologlar için Yazma ve Son Tartışmalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Course reader will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | Atlas.ti. Atlas.ti v.5.0 User’s guide and reference. 2004. Bailey, Kenneth D.. Methods of Social Research. New York: Free Press; London: Collier Macmillan, 1987. Boeije, Hennie. Analysis in Qualitative Research. London: SAGE, 2010. Ely, Margot. Ed. Doing Qualitative Research: Circles within Circles. London, NY: Falmer Press, 1991. Heaton, Janet. Reworking Qualitative Data. London: SAGE, 2004. Laine, Marlene de. Fieldwork, Participation and Practice. London: SAGE, 2000. May, Tim. Ed. Qualitative Research in Action. London: SAGE, 2002. Neuman, Lawrence W.. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Boston: Allyn and Bacon, 1991. Silverman, David. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London: SAGE, 2007. Warren, Carol A.B., and Tracy X. Karner. Discovering Qualitative Methods: Field Research, Interviews, and Analysis. Oxford University Press, 2005. Weisss, Robert Stuart. Learning from Strangers: The Art and Method of Qualitative Interview Studies. NY: Free Press, 1995. http://www.qualitative-research.net |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 12 | % 7 |
Laboratuar | 2 | % 3 |
Arazi Çalışması | 3 | % 30 |
Ödev | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 2 | 3 | 6 |
Arazi Çalışması | 3 | 10 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 137 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme becerisi. |