PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1051 | Felsefeye Giriş | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Görevlisi TUĞRUL ÖZKARACALAR Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ |
Dersin Amacı: | Bu ders, felsefi sorgulama ve felsefi düşüncenin ne olduğunun anlaşılmasını sağlar. Bu sorular üç bölüme ayrılmaktadır: gerçeklikle ilgili sorular, bilgiyle ilgili sorular ve değerlerle ilgili sorular. Bu dersin amacı bu sorulardan herhangi birine mutlak bir yanıt bulmak değildir. Bunun yerine, öğrencilerin hem tarihsel hem de modern görüşler dahil olmak üzere tüm olası cevapları eleştirel bir şekilde incelemeleri ve tercihen bunlardan herhangi biriyle kolayca yetinmemeleri gerekmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kursun sonunda şunları yapabileceksiniz: 1. Felsefi düşünme becerisi kazanmak 2. Temel felsefi konuları ve bunların yaşam ve gerçeklikle ilişkisini anlamak 3. Felsefi tutumun anlam ve öneminin farkına varmak. 4. Felsefe, epistemoloji, teoloji, metafizik ve diğer disiplinler arasında bağlantı kurmak. 5. İlk Yunan'dan Ortaçağ'a ve günümüze kadar temel felsefi problemleri kavramak. 20. yüzyıl. 6. Felsefeyi ve onun bilim, din, siyaset, ekonomi ve sosyal yaşamla ilişkisini/etkilerini anlamak. |
Bu ders, öğrencilere felsefenin temel kavramlarını ve pratiklerini tanıtmayı amaçlayarak, hayat ve gerçeklik üzerindeki rolünü derinlemesine anlamalarını sağlar. Antik Yunan düşüncesinden Orta Çağ felsefesine ve günümüz tartışmalarına kadar uzanan temel felsefi sorunları keşfederek, öğrenciler çevrelerindeki dünyaya eleştirel ve felsefi bir bakış açısıyla yaklaşma yeteneği geliştireceklerdir. Ders; felsefe ile epistemoloji, teoloji, metafizik, bilim, din, siyaset, ekonomi ve sosyal yaşam gibi diğer disiplinler arasındaki ilişkileri inceleyerek, felsefenin hem bireysel inançlar hem de toplumsal yapılar üzerindeki etkisini ortaya koyar. Dersin sonunda, öğrenciler analitik becerilerini geliştirerek insan deneyiminin çeşitli yönlerine dair bakış açılarını genişletecek felsefi bir tutum kazanacaklardır. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, okuma, grup çalışması ve tartışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | Birinci hafta için okuma bulunmamaktadır. |
2) | Felsefe Nedir? Bölüm 1 | Coursebook pp. 3-33 |
3) | Felsefe Nedir? Bölüm 2 | Coursebook pp. 35-68 |
4) | Felsefe Nedir? Bölüm 3 | Coursebook pp. 69-90 |
5) | Birinci Workshop | - |
6) | Epistemoloji Nedir? | Coursebook pp. 91-126 |
7) | İkinci workshop | - |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Değer Teorisi | Coursebook pp. 127-174 |
10) | Üçüncü workshop | |
11) | Etik Teorileri | Coursebook pp. 175-193 |
12) | Metafizik Bölüm 1 | Coursebook pp. 203-277 |
13) | Metafizik Bölüm 2 | Coursebook pp. 278-330 |
14) | Kapanış |
Ders Notları / Kitaplar: | R. E. Creel, Thinking Philosophically, Blackwell Publishers, Massachusetts, 2001 Additional readings will be announced. |
Diğer Kaynaklar: | R. E. Creel, Thinking Philosophically, Blackwell Publishers, Massachusetts, 2001 Haftalık ek okumalar duyurulacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Uygulama | 3 | % 15 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 3 | 5 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 1 | 10 |
Küçük Sınavlar | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 1 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 3 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 1 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 1 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 2 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 1 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 1 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 5 |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 3 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 2 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 4 |