MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2082 | Çevre Kontrol Sistemleri | Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MİNE DİNÇER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TANEM KÖTEŞLİ AYDIN Dr. Öğr. Üyesi MİNE DİNÇER Dr. Öğr. Üyesi SİNEM KÜLTÜR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı, fiziksel çevrenin faktörlerini, yapılardaki pasif ve aktif çevre kontrol sistemlerini ve uygulanabilir tasarım prensiplerini tanıtmaktır. Öğrencilerin iklim ve termal konfor, enerji kontrolü, enerji etkin pasif ve aktif iklimlendirme sistemlerinin tasarım prensipleri; yapılarda mekanik sistemler, mimari yangın önlemleri, elektrikli sistemler; mimari aydınlatmanın temelleri, görsel konfor, doğal ve yapay aydınlatma; ve yapılarda mimari akustik, gürültü ve titreşim kontrolü, oda akustiği prensipleri hakkında temel bilgilere sahip olmaları hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Kaçış kavramına önem göstererek temel can güvenliği sistemlerinin temel ilkelerini uygulayabilme. - Gömülü enerji, aktif ve pasif ısıtma-soğutma sistemleri, iç ortam hava kalitesi, güneşe göre konumlanma, gün ışığından yararlanma, yapay aydınlatma ve akustik konularındaki temel ilkeleri anlama. - Doğal ve yapma kaynaklar, kullanıcılar için sağlıklı çevre oluşturma ve bina yapımı ve kullanımının gelecek nesillere karbon-doğal tasarım, biyolojik-iklimsel tasarım ve enerji korunumu gibi konularda az etki bırakması için tasarımları optimizasyon, korunum ve yeniden kullanıma uygun şekilde ele alma. - Temel performans, estetik, nem transferi, uzun dönem dayanım ve enerji-malzeme kaynaklarına bağlı olarak yapı kabuğu sistemleri ve ilgili bir araya gelişlerin, uygun bir şekilde uygulanması için gerekli temel ilkeleri anlama. - Tesisat, elektrik, düşey dolaşım, güvenlik ve yangın korunumu sistemleri gibi yapı servis sistemleri ile ilgili temel ilkeleri ve uygun uygulamaları ve bunların performansını anlama. - Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi. |
- Pasif ve Aktif İklimlendirme - Dogal Aydinlatma, Yapay Aydinlatma - Mimari Akustik (çevre akustiği, ses yalıtımı, hacim akustiği) - Sıhhi Tesisat - Yangın Kontrolü - Bina Otomasyon Sistemleri ve entegrasyonu - Yeşil bina sertifikasyonu Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Farklılaştırma, Problem Çözme, Proje Hazırlama, Uygulama dır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çevresel kontrol sistemlerine giriş | |
2) | Pasif İklimlendirme; iklim elemanları, ısıl konfor, bina tasarım parametreleri, yerleşim yeri seçimi, binaların oryantasyonu, binaların şekli Stüdyo çalışması 1: Oryantasyon ve oda organizasyonu | |
3) | Pasif İklimlendirme; bina kabuğu, termal performans, doğal havalandırma Stüdyo çalışması 2: Bina kabuğu - ısı yalıtımı | |
4) | Aydınlatma; aydınlatma sınıflandırması, fotometrik birimler, görsel konfor, gün ışığı mevcudiyeti Stüdyo çalışması 3: Pencere boyutları ve güneş kırıcı elemanlar aracılığıyla güneş kontrolü | |
5) | Mimari Akustik- Çevre Akustiği; Ses yalıtımı Stüdyo çalışması 5: Gürültü kontrolü | |
6) | Aktif İklimlendirme; ısı yükü, ısıtma sistemleri, merkezi ısıtma sistemlerinin bileşenleri, dağıtım sistemleri, ısı yayıcılar Stüdyo çalışması 5: Isıtma merkezi ve ısı yayıcılar | |
7) | Vize sınavı | |
8) | Sıhhi Tesisat; su ihtiyacı, su temini, akış kontrol bileşenleri, sıhhi tesisat, ıslak hacim tasarımı, drenaj, engelliler için banyo tasarımı Stüdyo çalışması 6: Islak hacimlerin tasarımı ve boru tesisatı montajı | |
9) | Mimari Akustik- Hacim Akustiği; oditoryumlardaki akustik gereksinimler, ses emici malzemeler Stüdyo çalışması 7: Akustik tasarım | |
10) | Yapay Aydınlatma; ışık kaynakları, lambalar, armatürler, çeşitli mekanların aydınlatılması, aydınlatma enerjisi Stüdyo çalışması 8: Yapay aydınlatma tasarımı | |
11) | Aktif İklimlendirme; HVAC, havalandırma sistemleri, klima bileşenleri, difüzörler Stüdyo çalışması 9: HVAC tasarımı | |
12) | Yangın kontrolü; yangın gelişme aşamaları, yangının yayılması, yangın önleme, yangına tepki, algılama ve söndürme Stüdyo çalışması 10: Yangın güvenlik sistemi tasarımı | |
13) | Yeşil binalar ve sertifikasyon | |
14) | Özet ve genel bakış |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Binggeli, C. 2016. Building Systems for Interior Designers. Wiley. Crocker, M.J. 1998. Handbook of Acoustics, Wiley-Interscience. Grondzik, W.T., Kwok, A.G., 2014. Mechanical and Electrical Equipment for Buildings, John Wiley and Sons Inc., USA. Heerwagen, D., 2004. Passive and Active Environmental Controls, McGrawHill. Lechner, N. 2000. Heating, Cooling, Lighting: Design Methods for Architects. New York, NY: John Wiley & Sons. ISBN: 9780471241430. Rea, M.S. 2000. IESNA Lighting Handbook, 9th Edition, New York. Thomas, R. 2006. Environmental Design: An Introduction for Architects and Engineers, Taylor & Francis. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Uygulama | 10 | % 30 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 25 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Uygulama | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 3 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 3 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 2 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 4 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 3 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 3 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 5 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 1 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 5 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 3 |