MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2928 | Yapılaşmış Çevre Analizi | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. BÜŞRA ATAM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mimari örneklere gezi. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, geçmiş ve günümüz mimari örneklerinin karşılaştırmalı analizleri aracılığı ile, mimari ürünü biçimlendirme sürecinde, mimarlık öğrencileri için bir başlangıç noktası oluşturabilmek, bir farkındalık yaratabilmektir. Bir tarih dersi olmamakla birlikte geçmiş mimari örneklere ve kuramlara referans verilerek mimari tasarım ve mimarlık tarihi arasında bütüncül bir anlayış kazandırmak hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Mimarlık Tarihinde yapılmış örnekleri incelemenin öneminin farkında olur. 2.Mimarlığın temel kavramları olan bağlam, biçim, kullanım ve/veya program,mekan, malzeme ve yapı sistemi kelimelerini tanımlar. 3.İnşa edilmiş çevreyi bağlam, biçim, kullanım ve/veya program, mekan organizasyonu ile, malzeme ve yapı sistemi kavramları açısından analiz eder. 4.Farklı görsel ve düşünsel algılama biçimlerinin biçim kavramına yaklaşımının mimari biçimi etkileyeceğinin farkında olur. 5.Teknolojik değişimlerin, malzeme, yapı ve yapım sistemlerinde yarattığı gelişmeler ya da yenilikler aracılığı ile, mimariyi nasıl etkilediğini açıklayabilir. 6.Farklı mekan organizasyonlarını plan ve kütle organizasyonları üzerinden ayırdeder. 7.Basit ya da karmaşık mekan organizasyonlarını soyutlayarak ifade edebilir. 8.Farklı tasarım ürünlerini biçim,yapı sistemi, mekan organizasyonu,kullanım ve bağlam açısından karşılaştırabilir. |
Ders, inşa edilmiş mimari örnekler üzerinden, mimarinin, tasarım sürecinde etkin olan kavramsal ve yapısal özelliklerine yoğunlaşır. Temel konular ise, tasarım yöntemleri, biçim / mekan / malzeme ve taşıyıcı sistem / bağlam ve işlev tanımları ve kuramlarıdır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeriği, kapsamı hakkında açıklamalar | |
2) | Süreç ve sonuç ürün olarak Tasarım | |
3) | Mimarlık'ta "Bağlam" | Okuma 1. Idea. 85 Context / Idea. 16 Platform |
4) | Mimarlık'ta "Bağlam" | Okuma 2. Stratification pp.147-151 in Unwin, Simon (1997) Analizing Architecture, Routledge, New York. |
5) | Biçim Kuramları | Okuma 3. Design Tactics pp.200-205 : Lawson, Bryan (2005) How Designers Think: The Design Process Demystified,4th ed.,Elsevier |
6) | Biçim Kuramları | Reading 4.Gelernter, M.(1995) Sources of Architectural Form, New York: Manchester University Press, pp.1-18 |
7) | Mimarlıkta Mekan ve Mekansal Organizasyonlar; Mimarlık Tarihinde Mekan Kavramının değişimi | Okuma 5. Theo van Doesburg - Towards a plastic architecture |
8) | Mimarlıkta Mekan ve Mekansal Organizasyonlar; Mimarlık Tarihinde Mekan Kavramının değişimi | Okuma 6.1 Woods, L.,The question of space, http://lebbeuswoods.wordpress.com/2009/11/19/the-question-of-space/ Okuma 6.2. "Space", pp. 256-275 in Adrian Forty,(2004) Words and Buildings: A Vocabulary of Modern Architecture, London: Thames and Hudson |
9) | ARA SINAV | |
10) | Mimarlıkta Biçim/İşlev İlişkisi Üzerine: | Okuma 7. "Function", pp. 174-195 in the book: Forty, Adrian (2004) Words and Buildings:A Vocabulary of Modern Architecture, London: Thames and Hudson. |
11) | Teknolojik Değişimler,Yapı Malzeme ve Sistemleri: Seçilen Örneklerin Yapı Sistemlerinin Karşılaştırmalı Analizi | Okuma 8: Deplazes,A.(2008) Constructing Architecture,materials processes structures,2nd ed.,Birkhauser pp.13-16 |
12) | Seçilmiş Örneklerin Karşılaştırmalı Analizi | |
13) | Öğrencilerin Seçtikleri Örneklere ait Sunumları | |
14) | Sömestr konularının tekrarı. |
Ders Notları / Kitaplar: | Excerpts of asked reading materials will be given on weekly basis |
Diğer Kaynaklar: | 1.Clark, R. H. and Pause, M., (1996) Precedents in Architecture, New York: John Wiley and Sons, 2.Deplazes, Andrea (2008) Constructing Architecture: Materials, Processes, Structures, Birkhäuser Architecture; 2nd ed. 3.Forty Adrian (2004)Words andBuildings: A Vocabulary of Modern Architecture, London: Thames and Hudson. 4.Kakkonen (2008) Basics: Design Methods, Birkhauser. 5.Moussavi, Farshid (2009) The Function of Form, Actar. 6.Müller, W. (2012) Mimarlık Atlası Cilt 1 Mezopotamyadan Bizans’a Mimarlık Tarihi,Trans. by Doğan Tuna, YEM Yayınları. 7.Müller, W. (2012) Mimarlık Atlası Cilt 2 Romaneskden Günümüze Mimarlık Tarihi, Trans. by Doğan Tuna, YEM Yayınları. 8. Ots, Enn (2010) Decoding Theory Speak : An Illustrated Guide to Architectural Theory, Routledge. 9.Unvin, Simon (2009) Analysing Architecture, Routledge. 10._(2011) Biçim ve İşlev, ed. by. Hakan Anay ve Ülkü Özten, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Mimarlık Kuram Kitaplığı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 8 | 72 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 101 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 3 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 4 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 4 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 2 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 3 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 2 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 3 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 1 |