PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SEN4016 | Çokdeğişkenli Veri Analizi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MEHMET ALPER TUNGA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Öğrenciler; çok değişkenli analize dahil olan, berlirli sorunlar için temel bileşen analizi, faktör analizi, lineer regresyon analizi gibi özel teknikleri uygulama yeteneğine sahip olacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Çok değişkenli veri analizi kavramlarını tanımlar 2. PCA özelliklerini ve sınırlamalarını tanımlar ve farklı yollarla PCA hesaplamaları yapar 3. Faktör tiplerini tanımlar ve hesaplar 4. Metrik ve metrik olmayan ölçekleri tanımlar 5. Basit ve çoklu uyum analizi ve ki kare mesafelerini tanımlar 6. MANOVA varyasyonlarını tanımlar 7. Regresyon katsayıları, parametre tahmini, hipotez testi hesaplamalarını yapar 8. Tümdengelim, Tümevarım, tahmin, testler, korelasyon kavramlarını ifade eder 9. Tek ve çok değişkenli filtreleri tanımlar |
Dersin içeriği temel bileşen analizi, faktör analizi, çok boyutlu ölçekleme, uyum analizi, çok değişkenli varyans analizi (manova), çoklu doğrusal regresyon, istatistiksel çıkarım, özellik altkümelerinin seçimi konularından oluşmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Temel Bileşen Analizi | |
3) | Temel Bileşen Analizi | |
4) | Faktör Analizi | |
5) | Faktör Analizi | |
6) | Çok Boyutlu Ölçekleme | |
7) | Uyum Analizi | |
8) | Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) | |
9) | Çoklu Doğrusal Regresyon | |
10) | Çoklu Doğrusal Regresyon | |
11) | İstatistiksel Çıkarım | |
12) | İstatistiksel Çıkarım | |
13) | Özellik Altkümesi Seçimi | |
14) | Özellik Altkümesi Seçimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Multivariate Data Analysis, 7/E, Joseph F. Hair, Jr, William C. Black, Barry J. Babin, Rolph E. Anderson, Pearson, 2010, 9780138132637 |
Diğer Kaynaklar: | Yok - None. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 4 | % 20 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 5 | 20 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Küçük Sınavlar | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 17 | 17 |
Toplam İş Yükü | 116 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |