SEN3304 Human Computer InteractionBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YENİ MEDYAÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YENİ MEDYA
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SEN3304 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: B.A
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YÜCEL BATU SALMAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi YÜCEL BATU SALMAN
Prof. Dr. ADEM KARAHOCA
Arş.Gör. MERVE ARITÜRK
Arş.Gör. SEVGİ CANPOLAT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Asıl amaç, yazılım mühendisliğinde kullanıcı merkezli tasarımı anlamaktır. HCI, hem akademik, hem de profesyonel, disiplinlerarası bir çalışma alanıdır. Bilgisayar bilimlerini, antropolojiyi ve eğitsel psikolojiyi vb. kapsar. Kullanıcı arayüzü tasarımı konuları ve son kullanıcıların yazılım geliştirme sürecindeki ihtiyaçları için kritiktir ve bu konular anlatılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İnsan-bilgisayar etkileşimi ile ilgili temel terimleri ve kavramları tanımlar
2. Sınırları ve insan yeteneklerini tanımlar
3. Kullanıcı ve görev analizi gerçekleştirir
4. Kullanıcı arayüzü tasarlar ve prototipi geliştirir
5. Kullanılabilirlik testi adımlarını belirler
6. İnsanın bakış açısını analiz eder
7. Kullanıcı arabirimleri için renk ve tipografinin önemini anlatır
8. Erişilebilirlik, küreselleşme ve kişiselleştirme gibi yeni kullanıcı arayüzü tasarım tekniklerini gözden geçirir
9. Bir kullanıcının görev ve amaç yapılarına uygun hiyerarşik bir model belirler
10. HCI'ın yeni araştırma alanlarını belirler

Dersin İçeriği

Dersin içeriği hci kavramları, etkileşimli sistemleri doğallaştırma, kullanıcı-merkezli sistem tasarımında kullanıcı modelleme, kullanıcı merkezli sistem tasarım süreci, görev analizi, gereksinimleri toplama, storyboard ve prototipleme, bilişsel fizyoloji,insan işlemci modeli, basit teorileri ilerletmek, insan kavrayışı teorileri, gözlemsel değerlendirme ve protokol analizi, deneyler konularından oluşmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etkileşimli Tasarım nedir?
2) Etkileşimi anlama ve kavramsallaştırma
3) Bilişsel Faaliyetler
4) Sosyal Etkileşim ve Tasarım
5) Duygusal Etkileşim ve tasarım
6) Arayüzler ve Tasarım
7) Arayüzler ve Tasarım İlkeleri
8) Veri Toplama Yöntemleri
9) Veri analizi, yorumlanması ve sunumu
10) Etkileşimli Tasarım Süreci
11) Kullanıcı Merkezli Arayüz Değerlendirme Yöntemleri
12) Proje Sunumları
12) Proje Sunumları
14) Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Preece, Rogers, Sharp, Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction, 2015, 4th edition, Wiley,
Serengül Smith Atakan, Human Computer Interaction, Thomson, 2006, ISBN: 1-84480-454-2
Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, Russell Beale, Human – Computer Interaction, Third Edition, Pearson Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar: Yok

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 9 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Proje 1 8 8
Küçük Sınavlar 9 5 45
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek.
2) Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek.
3) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek.
4) Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek.
5) Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek.
6) İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek.
7) İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek.
8) Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek.
9) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek.
10) Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek.