INE2012 Work Study and ErgonomicsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INE2012 İş Etüdü ve Ergonomi Bahar 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. OĞUZHAN ERDİNÇ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: * İş Etüdü ve Ergonomi, Endüstri Mühendisliğinin temel konuları arasında yer alır. "İş süreci" soyut bir kavramdır ve endüstri mühendisleri süreç analizi ve iyileştirme çalışmalarında derste işlenen iş etüdü araçlarını (ör.iş akış şeması, akış diyagramı) kullanırlar. Derste bir sürecin standard zamanını hesaplama yöntemi de öğrenilecektir.
* Endüstri mühendislerinin, çalışan sağlığı ve güvenliğini sağlamak için ergonomi risklerini değerlendirmeyi, ve ergonomik bir çalışma ortamı kurmayı bilmeleri gerekir. Derste ergonominin temel konularıyla birlikte, çalışma alanındaki ergonomi risklerini değerlendirme yöntem ve araçları da öğrenilecektir. İnsan-Makine sistemlerinde ergonominin bilişisel boyutu da işlenecektir.
* Ders aktif öğrenme uygulamaları ve problem çözüm oturumlarıyla zenginleştirilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Metot etüdünün kapsamını ve yaklaşımlarını tarif eder, metot etüdü araçlarıyla bir süreci analiz eder ve iyileştirmeler önerir.
2. Zaman etüdü ve iş örneklemesi yöntemlerini açıklar ve süreçlere uygulayarak standart zaman hesaplar.
3. Fiziksel ergonominin temel prensiplerini açıklar, tasarımda gereken antropometrik ölçüyü ve fiziksel çalışmada gerekli dinlenme süresini hesaplar.
4. Endüstriyel ve ofis ortamlarındaki fiziksel ergonomi risklerini tanımlar, sayısal olarak analiz eder ve iyileştirmeler önerir.
5. İnsanın bilgi işleme sürecini ve bilişsel ergonomi prensiplerinin makine ve bilgisayar sistemlerindeki kullanımını açıklar.

Dersin İçeriği

Giriş
Metot etüdü araç ve yöntemleri
İş ölçümü: Zaman etüdü
İş ölçümü: iş örneklemesi
Ergonomiye giriş
Ergonomide insan
Antropometri
Fiziksel çalışma ve dinlenme sürelerinin hesaplanması
Endüstriyel ortamlarda fiziksel ergonomi riskleri ve iyileştirmeler
Hızlı Maruziyet Değerlendirme (HMD) yöntemi
Yük taşıma için NIOSH Kaldırılabilir Yük Limit (KYL) modeli
Bilişsel ergonomi ve insan-makine sistemi
İnsan-bilgisayar sistemi ve kullanıcı deneyimi
Bilgisayarlı çalışmada ergonomi
Ek ergonomik risk değerlendirme yöntemleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse genel bakış: Giriş Uygulama saati: Tanışma ve giriş İzlencenin gözden geçirilmesi
2) Metot etüdü araç ve yöntemleri Uygulama saati: İş etüdü ve metot etüdü tartışma Ders notlarının gözden geçirilmesi
3) Metot etüdü araç ve yöntemleri Uygulama saati: Aktif Öğrenme Uygulaması (AÖU)-1: İş Akış Şeması Ders notlarının gözden geçirilmesi
4) İş Ölçümü: Zaman etüdü Uygulama saati: AÖU-2: Çoklu Etkinlik Şeması Ders notlarının gözden geçirilmesi
5) İş ölçümü: iş örneklemesi Uygulama saati: AÖU-3: İki El Süreç Şeması Ders notlarının gözden geçirilmesi
6) İş Ölçümü problemleri, ergonomiye giriş, Uygulama saati: AÖU-4: Zaman Etüdü Ders notlarının gözden geçirilmesi
7) Ara sınav Uygulama saati: Anlatım ve problem çözümü Ders notlarının gözden geçirilmesi
8) Ergonomide insan, antropometri Uygulama saati: fiziksel çalışma ve dinlenme sürelerinin hesaplanması Ders notlarının gözden geçirilmesi
9) Fiziksel ergonomi riskleri Uygulama saat: Anlatım ve problem çözümü Ders notlarının gözden geçirilmesi
10) Endüstri Semineri Uygulama saati: Endüstriyel ortamda ergonomi iyileştirmeleri, Hızlı Maruziyet Değerlendirme (HMD): fiziksel ergonomi risk değerlendirme yöntemi Ders notlarının gözden geçirilmesi
11) NIOSH elle yük taşıma işlemleri için Kaldırılabilir yük limiti modeli Uygulama saati: HMD uygulaması ve ek yöntemler Ders notlarının gözden geçirilmesi
12) Bilgisayarlı çalışmada ergonomi Uygulama saati: NIOSH KYL modeli problem çözümü Ders notlarının gözden geçirilmesi
13) Bilişsel ergonomi ve insan makine sistemi Uygulama saati: ergonomide innovatif teknolojiler Ders notlarının gözden geçirilmesi
14) İnsan bilgisayar sistemi, kullanıcı deneyimi, dönem tekrarı Uygulama saati: ergonomik risk değerlendirme yöntemleri Ders notlarının gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: *Andris Freivalds, Benjamin Niebel, Niebel’s Methods, Standards, & Work Design, Mcgraw Hill, 13th Ed. (2013)
*George Kanatwy, Introduction to Work Study, International Labour Office, Geneva, (1992)
*Pamela McCauley Bush, Ergonomics: Foundational Principles, Applications, and Technologies, CRC Press, (2012)
Diğer Kaynaklar: *Ders sunumları
*Bilimsel makaleler, araştırma raporları
- Al-Saleh K. 2011 “Productivity improvement of a motor vehicle inspection station using motion and time study techniques”, JKSU – Engineering Sciences, 23, 33-41.
- Ammenwerth & Spötl, 2009, “The time needed for clinical documentation versus direct patient care”, Methods Inf Med, 48, 84-91
- Koltan. A. 2009 “An ergonomics approach model to prevention of occupational musculoskeletal injuries”, JOSE, 15, 1, 113-124
- Workplace Safety and Health Council -Singapore, 2014, Workplace Safety and Health Guidelines.
- Quick Exposure Reference Guidelines, HSE

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 4 % 20
Seminer 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 4 2 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 4
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.
5) Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. 4
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 4
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 5
12) Etkin ve verimli yönetme becerisi. 5