EEE3115 Electronics IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE3115 Elektronik I Güz 3 2 4 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZAFER İŞCAN
Dersi Veren(ler): Arş.Gör. MAHMUT AĞAN
Prof. Dr. NAFİZ ARICA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Not available
Dersin Amacı: Bu dersin amacı elektronik devrelerin temel elemanları olan diyot ve transistör gibi yarıiletken elemanlara dair temel bilgilerin edinilmesidir. Bu amaçla öğrenci, doğru ve alternatif akım modelleri ve analiz teknikleri kullanarak, yükseltici devreler, kırpıcı devreler, akım kaynakları gibi yarıiletken elemanların kullanıldığı devrelerin analiz ve tasarım prensiplerini hem kuramsal olarak hem de laboratuar uygulamalarıyla çalışır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Yarıiletken çalışma prensiplerini tanımlar
2. Diyot devrelerini analiz eder
3. BJT transistörlerin çalışma prensiplerini ve karakteristiğini tanımlar
4. BJT transistörlü devrelerin doğru akım (DC) analizini yapar
5. BJT transistörlü devrelerin alternatif akım (AC) analizini yapar
6. FET transistörlerin çalışma prensiplerini ve karakteristiğini tanımlar

Dersin İçeriği

Yarıiletken materyallere giriş. Diyot eşlenik devreleri ve uygulamaları. Mantık devreleri, kırpıcı ve doğrultucu devreler. BJT transistörlerin çalışma prensipleri, DC ve AC analiz yöntemleri. Pratik BJT transistör uygulamaları. JFET, MOSFET, CMOS transistörlerin çalışma prensipleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin genel olarak tanıtımı
2) Yarıiletken diyotlar: 1. Bölüm: n-tipi ve p-tipi malzemeler, diyot kutuplaması, diyot gerilim - akım karakteristikleri, ideal diyot, AC direnç.
3) Yarıiletken diyotlar: 2. Bölüm: Diyot eşdeğer devreleri, geçiş ve difüzyon kapasiteleri, diyot testi, Zener diyotlar, Işık-yayan diyotlar.
4) Diyot uygulamaları, 1. Bölüm: Yük-doğrusu analizi, seri ve paralel diyot konfigürasyonları, mantık kapıları, yarım ve tam dalga doğrultucu, kırpıcılar
5) Diyot Uygulamaları: 2. Bölüm: Kenetleyici devreler, Zener diyotları, gerilim katlayıcı devreler
6) Biploar jonksiyonlu transistörler
7) BJT DC kutuplama, 1. Bölüm
8) BJT DC kutuplama, 2. Bölüm
9) BJT DC kutuplama, 3. Bölüm
10) Arasınav öncesi değerlendirme ve problem çözümü
11) BJT AC Analizi, 1. Bölüm
12) BJT AC Analizi, 2. Bölüm
13) BJT AC Analizi, 3. Bölüm
14) Alan Etkili Transistörler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Boylestad, R. / Nashelsky, L., Electronic Devices and Circuit Theory, 11th Edition, Prentice-HALL.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 9 % 40
Ara Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 9 2 18
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 8 128
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 4
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 5
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 5
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 1
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 2