CMP4221 Multimedia Systems and CommunicationsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMP4221 Multimedya Sistemleri ve İletişimi Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HASSAN IMANI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu derste multimedya sistemleri ve bu sistemlerin analizleri ile ilgili temel konular öğretilecektir. Görüntü işleme uygulamalarının baştan aşağı analizi, algoritmalar, araçlar ve temel teoriler işlenecektir. Örnek uygulama olarak, dijital TV, bilgisayar oyunları, sinema özel efektleri, 3B TV, medikal görüntüleme ve forensik uygulamaları gösterilir. Genel olarak hareket tahmini, filtreleme ve düzeltme, deinterlace ve iyileştirme, süper çözünürlük,stereo ve 3B video işleme, kodlama ve sıkıştırma algoritmalarının temelleri öğretilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Multimedya veri işlemedeki sorunları çözmek için temel sinyal işleme bilgisini kullanabilmek
II. Çeşitli medya aygıtlarının çalışma prensipleri hakkında bilgi edinmek ve bunları birleştirerek daha büyük multimedya sistemleri inşa edebilmek
III. Dijital veri işlemenin tasarımı ve kontrolü için programlama temellerini uygulamak ve bunları gerçek dünya problemlerine uygulamak
IV. Temel işleme tekniklerini ayrıntılı olarak inceleyerek görme, görüntüleme, renkler ve videonun ardındaki teorik kavramlar hakkında araştırma yapmak
V. Multimedya aygıtları arasındaki mekanizmayı, iletişim prensiplerini değerlendirmek ve analiz etmek, bu aygıtların kullanımını araştırmak, dolayısıyla toplumun ihtiyaçlarını analiz etmek
VI. Uygulamalı mühendisliğin başlıca alanlarındaki temel kavramları bilmek (bilgisayar görüşü, iletişim, veri madenciliği, sensörler, insan-bilgisayar etkileşimi)
VII. Multimedya sistemlerinin uygulamalarını bilmek, zorluklarla yüzleşmek
ve teorik kavramlardan başlayarak günlük hayatımızda kullanılan büyük
uygulamalara kadar küresel bir bakış açısı elde etmek.

Dersin İçeriği

Dersin öğretim yöntemleri aşağıdaki Şeklindedir:
Proje
Ders
Okuma
Uygulama
Simülasyon
Bireysel Çalışma
Uygulama

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Multimedya Sistemlerine Giriş
2) Dijital Görüntüler ve multimedya protokollerine giriş
3) Görüntü sıkıştırma ve Görüntü Biçimleri 1
4) Görüntü sıkıştırma ve Görüntü Biçimleri 2
5) RGB görüntüleri, Renk uzayları, Ölçekleme, yeniden boyutlandırma, Aritmetik ve Bitwise İşlemleri, İkilileştirme, Uyarlamalı Eşikleme, Genişletme, Aşınma Evrişimi, Görüntü Filtreleme Teknikleri
6) OpenCV'de video dosyalarıyla başa çıkma Derin öğrenmeye giriş
7) 1. Ara Sınav Kesin ara sınav tarihi duyurulacaktır.
8) Metin, görüntü ve video için Üretken Yapay Zeka'ya Giriş (NLP, CV)
9) Bilgi Teorisi ve Kanal Kodlamasına Giriş
10) Video Sıkıştırma Teknikleri
11) Bilgisayar Ağlarının Temelleri
12) Akış (MQTT)
13) Gstreamer ile video akışı
14) Dönem değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Digital Video Processing, A. Murat Tekalp, PEARSON
Any other books related to subjects each week
Diğer Kaynaklar: Digital Video Processing, A. Murat Tekalp, PEARSON
Her hafta konularla ilgili başka kitaplar

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Proje 8 64
Ara Sınavlar 1 18
Final 1 36
Toplam İş Yükü 160

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 4
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. 3
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. 3