YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP4221 | Multimedya Sistemleri ve İletişimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HASSAN IMANI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste multimedya sistemleri ve bu sistemlerin analizleri ile ilgili temel konular öğretilecektir. Görüntü işleme uygulamalarının baştan aşağı analizi, algoritmalar, araçlar ve temel teoriler işlenecektir. Örnek uygulama olarak, dijital TV, bilgisayar oyunları, sinema özel efektleri, 3B TV, medikal görüntüleme ve forensik uygulamaları gösterilir. Genel olarak hareket tahmini, filtreleme ve düzeltme, deinterlace ve iyileştirme, süper çözünürlük,stereo ve 3B video işleme, kodlama ve sıkıştırma algoritmalarının temelleri öğretilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Multimedya veri işlemedeki sorunları çözmek için temel sinyal işleme bilgisini kullanabilmek II. Çeşitli medya aygıtlarının çalışma prensipleri hakkında bilgi edinmek ve bunları birleştirerek daha büyük multimedya sistemleri inşa edebilmek III. Dijital veri işlemenin tasarımı ve kontrolü için programlama temellerini uygulamak ve bunları gerçek dünya problemlerine uygulamak IV. Temel işleme tekniklerini ayrıntılı olarak inceleyerek görme, görüntüleme, renkler ve videonun ardındaki teorik kavramlar hakkında araştırma yapmak V. Multimedya aygıtları arasındaki mekanizmayı, iletişim prensiplerini değerlendirmek ve analiz etmek, bu aygıtların kullanımını araştırmak, dolayısıyla toplumun ihtiyaçlarını analiz etmek VI. Uygulamalı mühendisliğin başlıca alanlarındaki temel kavramları bilmek (bilgisayar görüşü, iletişim, veri madenciliği, sensörler, insan-bilgisayar etkileşimi) VII. Multimedya sistemlerinin uygulamalarını bilmek, zorluklarla yüzleşmek ve teorik kavramlardan başlayarak günlük hayatımızda kullanılan büyük uygulamalara kadar küresel bir bakış açısı elde etmek. |
Dersin öğretim yöntemleri aşağıdaki Şeklindedir: Proje Ders Okuma Uygulama Simülasyon Bireysel Çalışma Uygulama |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Multimedya Sistemlerine Giriş | |
2) | Dijital Görüntüler ve multimedya protokollerine giriş | |
3) | Görüntü sıkıştırma ve Görüntü Biçimleri 1 | |
4) | Görüntü sıkıştırma ve Görüntü Biçimleri 2 | |
5) | RGB görüntüleri, Renk uzayları, Ölçekleme, yeniden boyutlandırma, Aritmetik ve Bitwise İşlemleri, İkilileştirme, Uyarlamalı Eşikleme, Genişletme, Aşınma Evrişimi, Görüntü Filtreleme Teknikleri | |
6) | OpenCV'de video dosyalarıyla başa çıkma Derin öğrenmeye giriş | |
7) | 1. Ara Sınav | Kesin ara sınav tarihi duyurulacaktır. |
8) | Metin, görüntü ve video için Üretken Yapay Zeka'ya Giriş (NLP, CV) | |
9) | Bilgi Teorisi ve Kanal Kodlamasına Giriş | |
10) | Video Sıkıştırma Teknikleri | |
11) | Bilgisayar Ağlarının Temelleri | |
12) | Akış (MQTT) | |
13) | Gstreamer ile video akışı | |
14) | Dönem değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Digital Video Processing, A. Murat Tekalp, PEARSON Any other books related to subjects each week |
Diğer Kaynaklar: | Digital Video Processing, A. Murat Tekalp, PEARSON Her hafta konularla ilgili başka kitaplar |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Proje | 8 | 64 |
Ara Sınavlar | 1 | 18 |
Final | 1 | 36 |
Toplam İş Yükü | 160 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 4 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | 3 |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. | 3 |