CMP1004 Introduction to Digital LogicBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMP1004 Dijital Mantığa Giriş Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu derste günümüz elektronik ve dijital teknolojilerinin temellerini oluşturan mantık devreleri, ikili sistemde matematiksel hesaplar ağırlıklı olarak işlenecektir. Dijital sistemler ve bilgi, kombinasyonel mantık devreleri, kombinasyonel mantık devreleri tasarlama, ikili sistemde aritmetik işlemler ve devreler, sıralı devreler bu derste işlenecek konular olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Dijital bir sistem tasarlamak ve uygulamak için temel bileşenleri ve yaklaşımları araştırmak ve analiz etmek.
II. Boolean algebrada hesaplamalar yapmak ve logic tasarımın matematiksel ifadelerini analiz etmek.
III. Bileşimsel ve sıralı devrelerin tasarımı ve analizi hakkında bilgi edinmek ve bu iki devre yapılarını karşılaştırabilmek.
IV. Karmaşık dijital devreleri tasarlamak ve simüle etmek, böylece dijital devre tasarımında deneyim kazanmak.
V. Elektronik ve otomasyon dünyasındaki problemleri ve ihtiyaçları değerlendirebilmek ve dijital sistemlerin bu tip problemlere sağlayabileceği çözümleri düşünmede öğrencinin bilgisini kullanabilmesi.
VI. Matematiksel ifadeleri dijital logic bileşenleri ile ilişkilendirebilmek, böylece bu bileşenler ile gerçek-dünya problem parametreleri arasında bağ geliştirmek.
VII. Hafıza uygulamaları, RAMs ve ROMs temelleri hakkında bilgi edinmek.

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İkili Sayı Sistemine Giriş İkili Sistemde Aritmetik İşlemler Ders Kitabı Bölüm 2
2) Temel Mantık Kapıları Mantık Fonksiyonlarına Giriş Ders Kitabı Bölüm 2
3) Fonksiyon Tanımlamaları, Boolean Tanımlamaları, Doğruluk Tablosu, Mantık Diagramları ve bunların arasındaki birbirine çevirmeler 2,3 ve 4 değişkenlı fonksiyonlar Ders Kitabı Bölüm 2 ve 3
4) Minterm ve Maxterm Tanımlamaları Toplamların Çarpımı ve Çarpımların Toplamı Tanımlamaları ve bunların Mantık Diagramları Ders Kitabı Bölüm 3
5) K-Map ve diğer fonksiyon tanımalamaları arasında dönüşümler, fonksiyon tanımlama ve sadeleştirme bir arada işlenir. NAND-NAND ve NOR-NOR Implementasyonuna Geçiş, XOR Kapısı ve Mantık diagramları işlenir Ders Kitabı Bölüm 3
6) K-Map Tanımlamaları ve Fonksiyonların K-Map Kullanarak Sadeleştirilmesi, VEYA-VE Implementasyonu, VE-VEYA Implementasyonu, NAND-NAND ve NOR-NOR Mantık Devrelerini Tanıma ve Bu Devrelere Dönüşüm Yöntemleri Ders Kitabı Bölüm 3
7) Yarım Toplayıcı ve Tam Toplayıcı Fonksiyonları ve Devreleri Ders Kitabı Bölüm 4
8) İkili sisitemde 4-bit toplayıcılar, 4-bit çıkarıcılar, 4-bit toplayıcı/çıkarıcılar, 4den fazla bit için toplayıcı ve çıkarıcı devre tasarımları, 1024-bit toplayıcı tasarımı Ders Kitabı Bölüm 4
9) İkili Sistemde Çarpıcı Devreleri, Tasarım ve Implementasyon Ders Kitabı Bölüm 4
10) Büyüklük Karşılaştırıcı Fonksiyonları ve Devreleri Ders Kitabı Bölüm 4
11) Dekoder, Enkoder ve Çoklayıcı Devreleri Ders Kitabı Bölüm 4
12) Ardışık Devrelere Giriş, Latch Devreleri Ders Kitabı Bölüm 5
13) Flip Flop Devreleri, D,T ve Jk Flip Flop Devreleri Ders Kitabı Bölüm 5
14) Ardışık Devrelerin Analizi ve Clock Sinyali Ders Kitabı Bölüm 5

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Digital Design by M.Morris Mano and Michael D.Ciletti, Fifth Edition, PEARSON
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Küçük Sınavlar 3 18
Ara Sınavlar 1 18
Final 1 36
Toplam İş Yükü 156

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.