ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH5315 | Doğrusal Olmayan Kontrol | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi KHALİD SEYED SAYEED ABİDİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders doğrusal olmayan kontrol sistemlerinin analizi ve tasarımı tekniklerini öğrencilere tanıtmak amacıyla tasarlanmıştır. Son yıllarda güçlü düşük maliyetli mikroişlemcilerin bulunurluğu doğrusal olmayan kontrol teorisi ve uygulamalarında büyük gelişmelere yol açmıştır. Gelişmiş robotik ve uzay sistemlerinden, uçak için dijital "fly-by-wire" uçuş kontrol sistemleri, otomobil için "drive-by-wire" sistemi gibi birçok pratik nonlineer kontrol sistemi geliştirilmiştir. Nonlineer kontrol konusu otomasyon kontrol mühendisliği, otonom robotik ve otomasyon kontrol mühendisliğinde giderek önemli bir yer işgal etmiş ve birçok temel mühendislik için gerekli hale gelmiştir. Öğrenciler nonlineer sistemlerin kararlılık analizini ağırlıklı olarak Lyapunov yöntemini kullanan araçlarla gerçekleştirecektir. Nonlineer geribeslemeli kontrol araçları doğrusallaştırma, geribesleme lineerleştirmesi, Lyapunov yeniden tasarımı ve geri adımlama (backstepping) içerir. Amaç, karmaşık mühendislik sistemlerinin analiz ve kontrolunu sağlayacak araç ve yöntemleri öğrenciler aktarmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Nonlineer dinamik sistemleri tanımla II Doğrusal olmayan bir sistemin bir işletim noktasında küçük sinyal doğrusal modelini bul III. Zaman gecikmesi içeren dinamik sistemleri modelle IV. En küçük kareler yaklaşımını kullanarak fiziksel bir sistemin modelini oluştur V., Lyapunov analizi kullanarak doğrusal olmayan kontrol sistemlerinin analiz, tasarım ve sentezini gerçekleştir VI. Doğrusal olmayan kontrol sistemlerinin analiz, tasarım, benzetim ve gerçek zamanlı uygulanmasında MATLAB ve SIMULINK kullanımı becerileri sergile |
Lyapunov teorisi vurgulayan doğrusal olmayan kontrol sistemlerinin analizi ve tasarımı için yöntemler. İkinci dereceden sistemler, ononlinerar fenomenler, sınır döngüleri, kararlılık, Lyapunov doğrudan ve dolaylı yöntem, doğrusallaştırma, geribesleme doğrultma, Lyapunov-tabanlı tasarım ve backstepping faz düzlemi açıklamaları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve İkinci Dereceden Sistemler | |
2) | İkinci Mertebe Sistemler (Devam) | |
3) | Temel Özellikleri ve Kararlılık | |
4) | Stabilite Analizi (Devam) | |
5) | Frekans Analizi | |
6) | Geribesleme Kontrol | |
7) | Nonlineer Kontrolörleri: SMC | |
8) | Nonlineer Kontrolörleri: Lyapunov Yeniden Tasarımı (Redesign) | |
9) | Nonlineer Kontrolörleri: Uyarlamalı Kontrol | |
10) | Nonlineer Kontrolörleri: Geri adımlama (Backstepping) | |
11) | Nonlineer Kontrolörleri: Bulanık Kontrol | |
12) | Nonlineer Kontrolörleri: H2 ve H∞ Kontrol | |
13) | Nonlineer Kontrolörleri: Yüksek Kazanç Gözlemcileri | |
14) | Kısa Özeti |
Ders Notları / Kitaplar: | Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3rd edition, Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 5 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 196 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini belirlemek, ifade etmek ve çözmek için matematik, fen ve mühendislik konuları hakkında yeterli altyapıya ve bildiklerini uygulama yeteneğine sahip olmak | |
2) | Tasarım, uygulama ve etkin iletişim için elektrik ve elektronik mühendisliği çizimleri ve teknik sembolleri kullanmaya ek olarak uygun analiz ve modelleme teknikleri şeçip uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlamak, ifade etmek ve çözmek. | |
3) | Gerçekçi kısıtlar (tasarımın doğasına özgü olarak ekonomik, çevresel, sosyal, politik, sağlık ve emniyet, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik gibi konular olabilir) altında tanımlanmış ihtiyaçları karşılayacak bir sistem, bileşen ya da süreçin var olan tasarımını gerçekleştirmek ya da baştan tasarlamak için gerekli yetiye sahip olmak | |
4) | Elektrik ve elektronik mühendisliği yapabilmek ve yeni uygulamalara uyum gösterebilmek için gerekli yenilikçi ve güncel teknikler, beceriler, bilgi teknolojileri ve modern mühendislik araçlarını geliştirmek, seçmek, uyarlamak ve kullanmak | |
5) | Deney tasarlamak ve yapmanın yanı sıra gerekli veriyi toplamak, analiz etmek ve yorumlamak, ve bu bilgiyi tasarımı geliştirmek için kullanmak | |
6) | Bireysel olduğu kadar farklı disiplinlerden oluşan takımlar içinde diğerleriyle işbirliği yaparak çalışabilmek. | |
7) | Hem İngilizce hem de Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) olarak etkin bir şekilde iletişim kurabilmek | |
8) | Yaşam boyu ögrenmenin gerekliliğini fark etmek ve öğrenmeye devam etmenin yanı sıra teknolojik çevredeki değişimlere uyum sağlayabilmek | |
9) | Profesyonel ve etik sorumlulukların farkında olmaya ek olarak işçilerin sağlığının, çevre ve iş emniyetinin bilincinde olmak | |
10) | Proje, risk, idare gibi iş hayatı uygulamalarının yanı sıra girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir gelişim hakkında bilgi sahibi olmak | |
11) | Elektrik ve Elektronik mühendisliği çözümlerinin global, ekonomik, çevresel, yasal ve toplumsal içerikteki etkilerini anlamak için gerekli bilgiye sahip olmak |