GENETİK VE BİYOİNFORMATİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEN2001 | Hücre Biyolojisi | Güz Bahar |
3 | 2 | 4 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bulunmuyor. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı hücreyi yaşamın temel birimi olarak anlamaktır. Hücre biyolojisi, modern biyolojinin ve tıbbın temelini oluşturmaktadır. Ders konuları arasında, ökaryotik hücre yapısı ve fonksiyonu, hücre membran transportu, hücresel iletişim, genetik bilgi akışı, hücre bölünmesi ve immün yanıt yer almaktadır. Ayrıca, hücre biyolojisini anlamada kullanılan deneysel yöntemler ders süresince tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Derse giriş, prokaryotik ve ökaryotik hücre tiplerini, yapısal, evrimsel ve genomik özelliklerini tanımlar. 2. Hücrenin moleküler komponentlerini açıklar. 3. Hücrelerin genomu nasıl okuduğunu (DNA`dan proteine geçiş, gen ekspresyonunun kontrolü)tartışır . 4. Protein, DNA ve RNA`nın manipüle edilmesini ve hücrenin görüntülenmesini sağlayan yöntemleri tanımlar ve karşılaştırır. 5. Membran yapısı ile küçük moleküllerin membran transportunu tanımlar. 6. Hücreiçi kompartmanların ve proteinlerin nasıl sınıflandırıldığını nitelendirir. 7. Hücre içerisindeki sinyal iletimi mekanizmalarını tartışır. 8. Hücre döngüsü ve apoptoz mekanizmalarını tanımlar. 9. Hücresel kavşakların, hücre adezyonunun ve ekstrasellüler matriksi adlandırır. 10. Döllenme, farklılaşma ve organ gelişimi mekanizmalarını tartışır. 11. Kanseri tartışır. 12. Adaptif immün sistemi tanımlar. |
Hücre biyolojisi dersi, hücre bilimleri konusunda giriş seviyesinde bir derstir. İçeriği kapsamında hücrelerin fizyolojik ve yapısal özellikleri, içerdikleri organeller, çevreleri ile etkileşimleri, hücre döngüleri, bölünmeleri ve ölümleri bakımından incelenmesi yer almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hücreye Giriş | Okuma |
2) | Hücre Kimyası ve Biyosentez | Okuma |
3) | Temel Genetik Mekanizmalar | Okuma |
4) | Hücre Biyolojisinde Kullanılan Yöntemler | Okuma |
5) | Hücrenin Organizasyonu | Okuma |
6) | Hücre içi Kompartmanlar, Protein ve Lipid Sınıflandırma | Okuma |
7) | Hücre İletişimi | Okuma |
8) | Genel Ders Tekrarı | Okuma |
9) | Hücre İskeleti | Okuma |
10) | Hücre Döngüsü ve Programlanmış Hücre Ölümü | Okuma |
11) | Sosyal Ortamlarında Hücreler ve Çok Hücreli Organizmaların Gelişimi | Okuma |
12) | Histoloji: Doku İçerisindeki Hücrelerin Yaşamları ve Ölümleri | Okuma |
13) | Kanser | Okuma |
14) | Adaptif İmmün Sistem | Okuma |
Ders Notları / Kitaplar: | MBG2005 Cell Biology I Course Notes |
Diğer Kaynaklar: | 1. Molecular Biology of the Cell, Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter, Fifth Edition, Garland Science, 2007 (ISBN-13: 978-0815341055) 2. Molecular Cell Biology, Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger, Matthew P. Scott, Anthony Bretscher, Hidde Ploegh, Paul Matsudaira, Sixth Edition, W. H. Freeman, 2008 (ISBN-13: 978-0716776017) 3. Lehninger Principles of Biochemistry, David L. Nelson, Michael M. Cox, Fifth Edition, Freeman, 2008 (ISBN-13: 978-0716771081) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Laboratuar | 11 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Laboratuvar | 11 | 22 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 98 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 166 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır. | 5 |
2) | Biyolojik bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme, bunları ve sonuçlarını, arkasında yatan delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. | 4 |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü,yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda ingilizceye hakim olur. | 5 |
4) | Araştırmaları etik, mesleki sorumluk bilincine sahip, insani değerlere ve insan haklarına saygılı bir şekilde yürütür. İnsan deneylerinde gizlilik ilkesine önem verir. | 5 |
5) | Bilgisayar sistemlerinde olan zengin bilgileri kullanabilir ve basit biyolojik sorulara cevap bulma ve hastalıkların teşhis ve tadavileri gibi problemlere çözüm bulur. | 3 |
6) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. | 5 |
7) | Genetik laboratuvarında kullanılan değişik teknikleri öğrenir ve bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
8) | Nicel ve nitel veri toplama yöntemleri kullanmada bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
9) | Genetik ve biyoinformatik alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenmek ve her ikisi arasında bağlantı kurma. | 3 |
10) | Kendini geliştirme konusunda literatürü araştırıp kullanır ve bilim-teknoloji alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. | 5 |
11) | Ulusal ve uluslararası sorunlarından haberdar olup, bu sorunlara genetik ve biyoinformatik bilimini kullanarak çözüm araştırır. | 2 |