VCD3151 Advanced TypographyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İLETİŞİM VE TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İLETİŞİM VE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
VCD3151 İleri Tipografi Güz 2 2 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencinin tipografi deneyimini birim elemanlara, harflere ve yazıtipine odaklanarak ilerletmesidir. Ayrıca, yazı karakteri tasarlayarak öğrencinin tasarımlarda tipografiyi kullanımını geliştirerek, harflerin oluşturduğu semiyotik ve semantik etkileri de gözlemlemesini sağlamaktır. Bu ders tipografide form, anlam ve iletişimin birlikte değerlendirilmesine odaklandığı gibi teknik becerileri de geliştirmeyi hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yazı karakteri tasarımı için gereksinimleri belirlemek
2) Font tasarlamak
3) Yazı tipleri ile ilgili birikim sahibi olmak
4) Font tasarımının sayısal yazılımlarla uygulamak
5) Yazı tipi örneklemi için sunuş hazırlamak
6) Tipografik tasarımın ileri düzey özelliklerini tanımak .
7) Kavram-ürün ilişkisini analiz etmek.

Dersin İçeriği

Bu ders içeriğinde yazıtipi tasarımlarının incelenmesi ile birlikte alttaki konularda sunuşlar ve bu konular çerçevesinde gerçekleştirilern proje yer almaktadır. Yazı tipi tasarlamanın temellerinden boyut, orantı, boşluklari denge, okunabilirlik gibi başlıklar üzerinde durulmaktadır. Tasarlanan yazı tipinin bilgisayar ortamına aktarılması için Fontlab Studio kullanılmakta ve öğrencilere bu yazılımla ilgili gerekli bilgilendirme ve sunuşlar yapılmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin ve programın tanıtımı Yok
2) 1. projeye giriş. Tasarlanacak yazı tipi için kavramve fikir eskizleri Karar verme Örnekler ve tartışma yok
3) Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 1: Boyut ve Grid Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: Anahtar harfler Anahtar harflerin el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi yok
4) Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 2: Şekiller ve Orantı Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: Majisküller 
Majiskül harflerin el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi Anahtar karelerin tamamlanması
5) Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 3: Boşluklar ve Denge Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: Minisküller 
Miniskül harflerin el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi Majiskül harflerin tamamlanması
6) Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 4: Okunabilirlik Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: glifler 
 Diğer glifleri el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi Miniskül tarflarin tamamlanması
7) Sunuş: Alfabe
Yazı tipi tasarımının fonta dönüştürülmeden önce ön sunumu Glyph setinin tamamlanması
8) Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 5: x yüksekliği Developing Alfabede revizyon, FontLab Studio’ya giriş yok
9) Font üretimi 
Font Lab Studio’da font yapmak yok
10) Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 6: Karakter aralıklarının ayarlanması 
 Font Lab Studio’da font yapmak Proje 2 ve 3’e giriş 
Tipografik Poster Tasarımı: fikirler yok
11) Prj #2: Yazı Tipi Örneklem Afişi
 Stüdyo çalışması Poster eskizler
12) Yazı Tipi Örneklem Afişi Sunuş 
 Stüdyo çalışması Tamamlanmış Poster
13) Prj #3: Anlatım Afişi 
Stüdyo çalışması Poster Eskizleri
14) Anlatım Afişi Sunuşu 
 Stüdyo çalışması Tamamlanmış Afiş

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The necessary reading will be distributed to students by the instructor on weekly basis.
Diğer Kaynaklar: 1) www.typoworkshop.com
2) The Elements of Typographic Style, Robert Bringhurst, Hartley and Marcs, WA, 2002
3) Thinking with Type, Ellen Lupton, Princeton Architectural Press, NY, 2004
4) Type & Tyography, Phil Baines & Andrew Haslam, Watson-Guptill, NY 2002
5) Typography Workbook, Timothy Samara, Rockport Pub., MS, 2004
6) www.briem.net
7) www.ilovetypography.com
8) www.typophile.com/

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Projeler 1 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 10
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 90
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Proje 14 28
Final 1 4
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. 5
2) Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. 4
3) Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. 5
4) Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. 5
5) Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. 1
6) İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. 5
7) Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. 5
8) Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. 4
9) Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. 3
10) Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. 1
11) Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. 4
12) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. 2
13) Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. 5
14) Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. 3