NMD2906 Digital Media EthicsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YENİ MEDYAÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YENİ MEDYA
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD2906 Dijital Medya Etiği Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MERT KAYHAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin dijital çağda medya etiği üzerine kuramsal bir perspektif kazanmalarını sağlamaktır. Yapılan kuramsal okumalar aracılığıyla öğrenciler profesyonel gazeteciliğin etik ilkeleri, adil ve doğru haber, yanlı ve yalan haber, medyada çeşitlilik, doğrulama platformları, çıkar çatışmaları, mahremiyet, fotoğraf gazeteciliği, intihal vb. konular hakkında bilgi sahibi olur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- medya etiği hakkındaki kavramları ve kuramları eleştirel bir perspektifle yorumlamak ve tartışmak,
- farklı medya kurumlarının etik ilkelerini karşılaştırmak ve kıyaslamak,
- çıkar çatışmalarından kaçınmak,
- etik sorunlarla karşılaşıldığında profesyonel olarak nasıl davranılması gerektiğini öğrenmek,
- şeffaflık, doğruluk, nesnellik, sorumluluk, bağımsızlık, vb. gibi kavramları öğrenmek,
- yalan haber, deepfake, algoritmik manipülasyon gibi dijital çağın güncel etik tartışmaları ve sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğini dijital medya etiği üzerine eleştirel okumalar ve bu kuramsal perspektif ile medya sektöründen güncel uygulamaların tartışılması oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin genel tanıtımı
2) Yeni medya, gazetecilik ve medya etiği / Anahtar kavramlar
3) Medya, hukuk ve gazeteciler için mesleki ahlak kuralları / Sorumlu Gazetecilik
4) Muhabirler ve haber kaynakları
5) Gerçek ve nesnellik / Tartışma
6) Doğru ve bağımsız habercilik
7) Doğru bilgi ve sağlık haberleri
8) Çıkar çatışmaları ve kamu yararı
9) Mahremiyet ve kamu yararı
10) Savaş ve çatışma haberciliği üzerine etik meseleler: Ölüm, hastalık ve tahribat
11) Dijital çağda fotoğraf & video gazeteciliği / Veri etiği: Veri gizliliği ve etik tartışmalar
12) Deepfake ve değiştirilmiş videolar / Gazeteciler için yeni medya okuryazarlığı: Algoritmalar, bot hesaplar, troller, yapay zeka ve daha fazlası
13) Öğrenci Sunumları
14) Dönemin gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Charles Ess, Digital Media Ethics, Cambridge, UK, 2009.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Sunum / Seminer 12 1 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 155

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. 5
2) Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek.
3) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. 4
4) Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. 1
5) Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. 3
6) İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. 4
7) İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. 2
8) Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. 5
9) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. 2
10) Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. 2