YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD2007 | Medya Teknolojileri | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. MERT KUTLUK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Tüm medya teknolojilerinin tarihini dünya ülkeleri ve toplumları bazında incelemek ve teknolojilerin toplumsal ilişkiler içindeki rolünü analiz etmek amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derse başarıyla tamamlayan öğrenciler; - medya teknolojilerinin tarihini, teknik ve teknolojik gelişmeler tarihi olarak değil, toplumsal, siyasi ve kültürel bağlam içerisinde değerlendirebilme yeteneğine sahip olabilecek, - dijital gazeteciliğin tarihini ve geleceğini anlamaya yönelik perspektif geliştirecek, - farklı ülkelerin yarattığı teknolojileri ve bu gücü ne yönde kullandıklarını analiz edip dünyanın diğer bölgeleriyle kurulan ilişkileri kavrayabilecek, -teknolojik değişimlerle bunların yerel ve global aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilecek, - dijital haber platformları için temel kullanım kriterleri hakkında bilgi sahibi olacak. |
Bu ders dijital gazeteciliğe dair temel kavramları, ilkeleri ve uygulamaları tanıtır. Dijital dünyadaki yeni teknikler ile öğrencileri tanıştırırken öğrencilerin hikaye anlatıcılığı, haber yazımı, araştırma ve haber toplama becerilerini geliştirmelerine katkıda bulunur. Dönemin sonunda öğrenciler çeşitli dijital alanlar için haber üretimi yetkinliğini kazanmış olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | - |
2) | Dilin teknolojideki tanımı | |
3) | Görsel-işitsel medyanın ortaya çıkışı ve yükselişi | |
4) | Uydu teknolojileri & GPS | |
5) | İnternet: TCP, IP, P2P | |
6) | Web 1-2-3: HTML, PhP, Semantik Web & Algoritmalar | |
7) | SEO & SEM & Çevrimiçi Ekonomi & Dikkat Ekonomisi | |
8) | Gözetim ve Mahremiyet | |
9) | Şifreleme ve Dijital Güvenlik | |
10) | Çevrimiçi yayın yapma | |
11) | Yapay zeka, makine öğrenmesi, derin öğrenme | |
12) | Blok zinciri: Kripto paralar, Bitcoin, NFT'ler, akıllı sözleşmeler | |
13) | Artırılmış gerçeklik & Sanal gerçeklik & Metaverse | |
14) | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Course pack will be prepared by the instructor and will be comprised of some selected chapters from these resources: David Park, Nicholas W. Jankowski and Steve Jones, The Long History of New Media, Peter Lang, 2011. |
Diğer Kaynaklar: | Course pack will be prepared by the instructor and will be comprised of some selected chapters from these resources: David Park, Nicholas W. Jankowski and Steve Jones, The Long History of New Media, Peter Lang, 2011. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Seminer | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Proje | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 160 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | 5 |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | 3 |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | 5 |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | 4 |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | 5 |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | 5 |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | 1 |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | 2 |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. |