İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ELT5010 | Dilbilim: Dilin Doğası | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SERKAN UYGUN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | None |
Dersin Amacı: | Dünyada neredeyse yedi bin dil vardır; bazıları çok büyük ve iyi bilinen, bazıları ise yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olan minik diller. Bu dillerin ortak noktaları nedir ve neden tekrarlayan ortaklıklar ve ilkeli farklılıklar gösterirler? Neden sadece bir veya iki dil yerine pek çok dil öğrenilmeli? Bu diller, insanın konuşma ve düşünme yeteneği hakkında bize ne söyler? Bir dil nasıl gelişir ve nasıl yok olur? Ve en önemli soru: Bir dili bilmek ne demektir? O dili anlamak, o dilde bir şeyler söyleyebilmek ya da doğru ve yanlış hakkında sezgilere sahip olmak mı? Bu beceriler nereden gelir? Doğal diller, insanın konuşma ve düşünme yeteneği hakkında bize ne söyler? Bu ders, öğrencilere dilin incelenmesine giriş, dillerin yapısal özellikleri, dil ile zihin arasındaki ilişki ve dilin insanlara özgü olma özelliği hakkında bilgi sunarak bu soruları ele almaktadır. Dersimize, dilin karmaşıklığını anlamamıza yardımcı olacak dilbilimsel teori ve analiz temelleriyle başlayacağız ve sonra tanıdık İngilizce ve Türkçe’den başlayarak bazı "egzotik" dillere kadar dilsel fenomenleri tartışacak ve analiz edeceğiz. Dersin odak noktası; fonetik, fonoloji, morfoloji, sentaks, semantik ve pragmatik olmakla birlikte, dillerin nasıl edinildiği ve insan beyninde nasıl işlendiği üzerine olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda şu becerilere sahip olacaksınız: 1.Dilsel analizinin temel kavramlarını analiz edebilecek ve dilbilimin alt dallarını tanıyabileceksiniz, 2."Bir dili bilmek ne demektir?" sorusunu inceleyebileceksiniz, 3.Anadil ve yabancı dilin doğası, yapısı ve kullanımı açısından karşılaştırmalı bir analiz yapabileceksiniz, 4. Dilsel bilginin yaratıcılığını ve dilin keyfiliğini tartışabileceksiniz, 5. Seslerin akustik ve işitsel özelliklerini (fonetik) araştırabilecek ve IPA sembollerini tanıyabileceksiniz, 6. Ünlüleri ve ünsüzleri fonetik özellikleri açısından (sesleniş şekli, sesleniş yeri, sesleniş durumu vb.) tanımlayabileceksiniz, 7. Konuşma seslerinin kalıplarını (fonoloji) inceleyerek asimilasyon ve dissimilasyonu belirleyebilecek, seslerin (fonoloji = fonem) (bilinçsiz) bilgisini ve ses üretimini (fonetik = telefon) ayırt edebileceksiniz, 8. Morfemlerin ve kelimelerin (morfoloji) bilinçsiz bilgisini değerlendirebilecek ve kelimelerin iç yapısal hiyerarşisini çözümleyebileceksiniz, 9. Serbest morfemler ile bağlı morfemler, çekim morfemleri ile türetim morfemleri hakkında çeşitli dillerde morfolojik analiz gösterebileceksiniz, 10. Türkçe ve İngilizce başta olmak üzere, kelime yapılarına dair morfo-fonolojik analiz uygulayabileceksiniz, 11. Cümlelerin iç yapısal hiyerarşisini (sentaks) açığa çıkararak, İngilizce cümlelerin sentaktik ağaçlarını çizebileceksiniz, 12. Dönüşümlü-Üretici Dilbilgisi'ni kullanarak, cümle ve cümlecik yapılarının (bilinçsiz) bilgisini gösterebileceksiniz, 13. Kelime ve cümle düzeyinde anlam ilişkilerini, içerik, argüman yapıları, theta rolleri vb. ile ilgili olarak gösterebileceksiniz (semantik), 14. Dilin bağlamdaki kullanımını, deiksis, konuşma ilkeleri, söz eylemleri, önkabul, çıkarımlar vb. açısından analiz edebileceksiniz (pragmatik), 15. Dil edinimi aşamalarını gösterebilecek ve Evrensel Dilbilgisi'nin bu süreçteki rolünü değerlendirebileceksiniz, 16. Beynin farklı alanlarını/dolaylarını dilsel işlev açısından inceleyebileceksiniz, 17. Dilin anlaşılmasında ve üretilmesindeki zihinsel süreçleri açığa çıkarabileceksiniz. |
Bu ders, dilbilimin alt dallarını kapsar. Temel konular arasında fonetik, fonoloji, morfoloji, sentaks, semantik ve pragmatik yer almakta olup, dillerin nasıl edinildiği ve insan beyninde nasıl işlendiği de incelenmektedir. Ders ödevleri ve sınıf tartışmaları, bu konuların ikinci dil edinimi ve yabancı dil öğretimi ile olan ilgisi ve uygulamaları üzerine odaklanacaktır. Dersin içinde kullanılan öğretim yöntemleri ve teknikleri şunlardır: Proje Teknoloji Destekli Öğrenme İşbirlikçi Öğrenme Ders Anlatımı Okuma Tartışma Bireysel Çalışma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction to the Course | |
2) | What is Language? | Reading Chapter 1 |
3) | Phonetics | Reading Chapter 5 |
4) | Phonology | Reading Chapter 6 |
5) | Phonology | Reading Chapter 6 |
6) | Morphology | Reading Chapter 2 |
7) | Morphophonology | Reading Chapter 2 |
8) | Syntax | Reading Chapter 3 |
9) | Syntax | Reading Chapter 3 |
10) | Semantics and Pragmatics | Reading Chapter 4 |
11) | Language Acquisition | Reading Chapter 9 |
12) | Language Acquisition | Reading Chapter 9 |
13) | Language Processing and Human Mind | Reading Chapter 10 |
14) | Language Processing and Human Mind | Reading Chapter 10 |
Ders Notları / Kitaplar: | Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2014). An Introduction to Language, (10th ed.), Cengage Learning |
Diğer Kaynaklar: | Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2014). An Introduction to Language, (10th ed.), Cengage Learning |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 5 | 15 | 75 |
Küçük Sınavlar | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 199 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil eğitimi alanında kuramsal ve olgusal bilgiye sahip olma | 3 |
2) | İngilizce öğretimi ve ikinci dil edinimiyle ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri anlama | 4 |
3) | Eğitim bilimleri alanındaki güncel bilimsel gelişmeleri takip edebilme | |
4) | Yabancı dil öğretimiyle ilgili programlar, stratejiler, yaklaşımlar, yöntemler ve teknikleri anlama ve değerlendirme | 3 |
5) | Dil eğitimiyle ilgili uygulamalı becerileri edinme ve geliştirme | 4 |
6) | Bilimsel verileri sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde sunabilme | |
7) | Yabancı dil öğretimi alanında akademik kaynakları, CALL ve MALL gibi dijital araçlar dahil olmak üzere etkin şekilde kullanma | 1 |
8) | Öğrencilerin seviyelerine ve bireysel farklılıklarına uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygulayabilme | 2 |
9) | Öğrencilerin ihtiyaçlarına göre uygun öğretim materyalleri geliştirme | 2 |
10) | Mesleki alanda bilimsel kuramları ve yöntemleri etkili bir şekilde kullanma | 4 |
11) | Dil eğitimiyle ilgili bilgiyi paylaşma ve akademik tartışmalara katılma | 1 |
12) | Yabancı dil öğretimi alanında bilimsel bilginin nasıl üretileceğini kavrama ve ilgili yöntemleri tartışma | |
13) | Kendi mesleki gelişimini sürdürebilme ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanma | |
14) | Öğretim süreçlerini içinde bulunulan şartlara göre uyarlayabilme ve etkili ölçme-değerlendirme yöntemleri kullanma | 2 |
15) | Eğitim bilimleri ve yabancı dil öğretimi alanlarında bağımsız araştırmalar yapma ve bu doğrultuda sorumluluk alabilme |