PSY4004 Psychological AssessmentBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4004 Psikolojik Değerlendirme Bahar 3 0 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MİRAY AKYUNUS
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; klinik ortamlarda kullanılan psikolojik değerlendirme yöntemlerini öğrencilere tanıtmaktır. Ayrıca psikolojik değerlendirme sürecinde etik ikilemlere yönelik genel bir bilgi aktarılması amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Klinik değerlendirme araçlarını tanımlar.
2. Belli başlı klinik değerlendirme araçlarının amaçlarını açıklar.
3. Klinik değerlendirme süreçlerini açıklar.
4. Klinik değerlendirme süreçlerinde karşılaşılabilecek etik ikilemleri tartışabilir.

Dersin İçeriği

Bu derste, psikolojik değerlendirme, değerlendirme araçları, psikolojik teslerin değerlendirilmesi, uygun testin seçilmesi, klinik değerlendirmede aşamalar, değerlendirme bağlamı, klinik değerlendirmede etik konular, klinik görüşme ve çeşitleri, MMPI, TAT ve Rorschach Mürekkep Testi gibi kişilik değerlendirmelerinde kullanılan testler, zihinsel işlevsellik değerlendirmesi ve klinik değerlendirmede rapor yazımı gibi konuları tartışılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik değerlendirme: Genel bakış
2) Değerlendirme Araçları, Psikolojik Testlerin Değerlendirilmesi ve Uygun Test Seçimi
3) Klinik Değerlendirme Aşamaları, Klinik Değerlendirme Bağlamı ve Etik Konular
4) Klinik Görüşme
5) Klinik Görüşme Çeşitleri
6) Kişilik Değerledirmesinde Projektif Testler: TAT
7) Ara Sınav
8) Ara Sınav sorularının Değerlendirilmesi
9) Kişilik Değerledirmesinde Objektif Testler: MMPI
10) Kişilik Değerlendirmesinde Projektif Testler: Rorschach Mürekkep Tesi
11) Zihinsel İşlevsellik Değerlendirmesi: Teorik kavramlar
12) Zİhinsel İşlevsellik Değerlendirmesi: Testler
13) Psikolojik Değerlendirme Rapor Yazımı
14) Konu Tekrar
15) Yarıyıl Sonu Sınavı
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cohen, R.J.&Swerdlik, M.E. (2009). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement. McGraw-Hill Higher Education.
Diğer Kaynaklar: Additional readings will be distributed throughout the term.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 45
Sunum 1 % 15
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 4 64
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 176

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 4
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 5
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 4
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 5
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 3
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 3
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 4