Bu derste, psikolojik değerlendirme, değerlendirme araçları, psikolojik testlerin değerlendirilmesi, uygun test seçimi, klinik değerlendirme aşamaları, değerlendirme bağlamı, klinik değerlendirmede etik konular, klinik görüşmeler ve çeşitleri, MMPI, TAT ve Rorschach Mürekkep Lekesi Testi gibi kişilik değerlendirme testleri, bilişsel işlevsellik değerlendirmesi ve klinik değerlendirme raporu yazımı gibi konular ele alınacaktır.
Dersin öğretim yöntemleri arasında vaka çalışması, işbirlikçi öğrenme, ders anlatımı, okuma, tartışma, bireysel çalışma ve problem çözme yer almaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Psikolojik değerlendirme: Genel bakış |
Ders
Isınma |
2) |
Psikolojik müdahalelerin amacı |
Makale 1. Foundations for individual counselling and psychotherapy
Douglas R. Gross and David Capuzzi, 2011 |
3) |
Etkili ve güvenli klinik uygulama rehberi |
Makale 2. Foundations for individual counselling and psychotherapy
Douglas R. Gross & David Capuzzi, 2011. |
4) |
Projektif ve objektif psikolojik testlere giriş 1 |
Makale okuma: güncel kaynak sağlanacaktır |
5) |
Projektif ve objektif psikolojik testlere giriş 2 |
Makale okuma: güncel kaynak sağlanacaktır. |
6) |
Klinik görüşme bağlamı ve klinik ortamlarda etik yasaklar |
Makale 5. Helping Relationships: From Core Dimensions to Brief Approaches
Douglas R. Gross & David Capuzzi, 2011. |
7) |
Klinik değerlendirme formülasyonlarının adımları & Yardım Klinik müdahalelerin aşamaları |
Makale 6. Helping Relationships: From Core Dimensions to Brief Approaches
Douglas R. Gross and David Capuzzi |
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Klinik müdahaleler:
Temel klinik değerlendirme ve görüşme becerileri |
Makale 7. Becoming a Mental Health Professional: Foundations and Preparations
John Sommers-Flanagan, Rita Sommers-Flanagan, 2009. |
10) |
Klinik müdahaleler:
Temel klinik değerlendirme ve görüşme becerileri |
Makale 8. Becoming a Mental Health Professional: Basic Attending, Listening, and Action Skills
John Sommers-Flanagan, Rita Sommers-Flanagan, 2009. |
11) |
Klinik ilişkilerde temel koşullar &
Psikoterapide etik yasaklar & Ruhsal Durum Muayenesi |
Makale 9. Becoming a Mental Health Professional: Theoretically-Supported and Evidence-Based Relationships in Clinical Interviewing.
Makale 10. What is the Mental Status Examination
John Sommers-Flanagan, Rita Sommers-Flanagan, 2009. |
12) |
Klinik sonuçlarla ilişkili olduğu düşünülen değişkenler |
Makale 11. Journal of Integrative Research, Counselling and Psychotherapy, vol.1, no.2, November 2012. Therapist Variables in Psychotherapy. Oana-Maria Popescu, 2012. |
13) |
Ruh sağlığı çalışanlarının kişilik özellikleri |
Makale 12. Relationships: From Core Dimensions to Brief Approaches
Douglas R. Gross and David Capuzzi, 2011. |
14) |
Klinik çalışmalarda kişisel ve profesyonel kimliğe ulaşma & Ruh sağlığı çalışanlarının psikolojik sağlığı |
Makale 13: On Becoming a Psychotherapist: The Personal and Professional Journey
Robert. H. Klein, 2011. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. |
4 |
2) |
İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. |
4 |
3) |
Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). |
5 |
4) |
Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. |
4 |
5) |
Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. |
5 |
6) |
Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. |
5 |
7) |
Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. |
4 |
8) |
Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. |
5 |
9) |
Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |
|
10) |
Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. |
3 |
11) |
Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. |
3 |
12) |
İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |
4 |