PSY4004 Psychological AssessmentBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4004 Psikolojik Değerlendirme Bahar 3 0 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MİRAY AKYUNUS
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere sadece klinik ortamlarda değil, aynı zamanda psikolojinin diğer uygulama alanlarında da kullanılan psikolojik değerlendirme yöntemlerini tanıtmaktır. Ayrıca, psikolojik değerlendirme sürecinde ortaya çıkabilecek etik ikilemler hakkında genel bir bilgi sağlamayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda şunları yapabileceksiniz:
1. Psikolojik değerlendirme alanları ve yaygın araçlar hakkında temel arka plan bilgisi sağlamak
2. Psikolojik değerlendirmelerin uygulanması ve yorumlanmasında kültürel hususları tanımlamak
3. Giriş oturumunu yönetme becerisini göstermek
4. Bir vaka formülasyonu oluşturmak için klinik görüşmelerden elde edilen bulguları bütünleştirmek
5. Ruh sağlığı sorunlarını belirlemek için vaka çalışmalarını analiz etmek
6. Psikolojik değerlendirmelerin uygulamadaki yasal ve etik sonuçlarını anlamak
7. Psikolojik değerlendirme sürecinde bilgilendirilmiş onam alma konusunda en iyi uygulamaları uygulamak

Dersin İçeriği

Bu derste, psikolojik değerlendirme, değerlendirme araçları, psikolojik testlerin değerlendirilmesi, uygun test seçimi, klinik değerlendirme aşamaları, değerlendirme bağlamı, klinik değerlendirmede etik konular, klinik görüşmeler ve çeşitleri, MMPI, TAT ve Rorschach Mürekkep Lekesi Testi gibi kişilik değerlendirme testleri, bilişsel işlevsellik değerlendirmesi ve klinik değerlendirme raporu yazımı gibi konular ele alınacaktır.

Dersin öğretim yöntemleri arasında vaka çalışması, işbirlikçi öğrenme, ders anlatımı, okuma, tartışma, bireysel çalışma ve problem çözme yer almaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik değerlendirme: Genel bakış Ders Isınma
2) Psikolojik müdahalelerin amacı Makale 1. Foundations for individual counselling and psychotherapy Douglas R. Gross and David Capuzzi, 2011
3) Etkili ve güvenli klinik uygulama rehberi Makale 2. Foundations for individual counselling and psychotherapy Douglas R. Gross & David Capuzzi, 2011.
4) Projektif ve objektif psikolojik testlere giriş 1 Makale okuma: güncel kaynak sağlanacaktır
5) Projektif ve objektif psikolojik testlere giriş 2 Makale okuma: güncel kaynak sağlanacaktır.
6) Klinik görüşme bağlamı ve klinik ortamlarda etik yasaklar Makale 5. Helping Relationships: From Core Dimensions to Brief Approaches Douglas R. Gross & David Capuzzi, 2011.
7) Klinik değerlendirme formülasyonlarının adımları & Yardım Klinik müdahalelerin aşamaları Makale 6. Helping Relationships: From Core Dimensions to Brief Approaches Douglas R. Gross and David Capuzzi
8) Ara Sınav
9) Klinik müdahaleler: Temel klinik değerlendirme ve görüşme becerileri Makale 7. Becoming a Mental Health Professional: Foundations and Preparations John Sommers-Flanagan, Rita Sommers-Flanagan, 2009.
10) Klinik müdahaleler: Temel klinik değerlendirme ve görüşme becerileri Makale 8. Becoming a Mental Health Professional: Basic Attending, Listening, and Action Skills John Sommers-Flanagan, Rita Sommers-Flanagan, 2009.
11) Klinik ilişkilerde temel koşullar & Psikoterapide etik yasaklar & Ruhsal Durum Muayenesi Makale 9. Becoming a Mental Health Professional: Theoretically-Supported and Evidence-Based Relationships in Clinical Interviewing. Makale 10. What is the Mental Status Examination John Sommers-Flanagan, Rita Sommers-Flanagan, 2009.
12) Klinik sonuçlarla ilişkili olduğu düşünülen değişkenler Makale 11. Journal of Integrative Research, Counselling and Psychotherapy, vol.1, no.2, November 2012. Therapist Variables in Psychotherapy. Oana-Maria Popescu, 2012.
13) Ruh sağlığı çalışanlarının kişilik özellikleri Makale 12. Relationships: From Core Dimensions to Brief Approaches Douglas R. Gross and David Capuzzi, 2011.
14) Klinik çalışmalarda kişisel ve profesyonel kimliğe ulaşma & Ruh sağlığı çalışanlarının psikolojik sağlığı Makale 13: On Becoming a Psychotherapist: The Personal and Professional Journey Robert. H. Klein, 2011.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cohen, R.J.&Swerdlik, M.E. (2009). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement. McGraw-Hill Higher Education.
Diğer Kaynaklar: Additional readings will be distributed throughout the term.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Sunum / Seminer 1 10 10
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 4
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 5
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 4
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 5
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 3
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 3
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 4