PSY3009 Cognitive PsychologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY3009 Bilişsel Psikoloji Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İDİL IŞIK
Dersin Amacı: Bu ders duyum ve algı, dikkat, bellek, düşünme ve karar verme, doğal ve yapay zeka, dil gibi insan bilişsel süreçlerini öğrenciye tanıtmayı amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bilişsel psikolojinin temel kavramları ve teorileri ile ilgili bilgilenir.
2. Bilgiyi edinme araçları (algı) hakkında fikir sahibi olur.
3. Dikkat süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
4. Bilginin depolanması (öğrenme ve bellek) hakkında fikir sahibi olur.
5. Bilginin geri çağırılması (hatırlama) hakkında fikir sahibi olur.
6. Bilginin dönüştürülmesi (sağlamlaştırma) hakkında fikir sahibi olur.
7. Düşünme, karar verme, problem çözme konunlarında bilgi sahibi olur.
8. Bilişsel psikoloji araştırma yöntemlerine aşina olur.

Dersin İçeriği

Bu ders bilişsel psikolojiye giriş, bilişsel sinirbilime ve araştırma yöntemlerine giriş, duyum ve algı, dikkat, bellek (kısa süreli bellek, çalışma belleği, uzun süreli bellek, kodlama ve geri çağırma, meta-bellek, otobiyografik bellek ve bellek hataları), düşünme ve karar verme, problem çözme ile bilişsel psikolojide seçilmiş konular (örneğin duygular, bilinç, dil, yaratıcılık, doğal ve yapay zeka...) konularını içerir. Dersin öğretim yöntemleri: İşbirlikçi Öğrenme, Anlatım, Okuma, Gözlem, Tartışma, Bireysel Çalışma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilişsel Psikolojiye Giriş Goldstein, 1. Bölümün okunması
2) Bilişsel Sinirbilime ve Araştırma Yöntemlerine Giriş Quiz / Goldstein, 2. Bölümün okunması
3) Duyum ve algı Quiz / Goldstein, 3. Bölümün okunması
4) Dikkat Quiz / Goldstein, 4. Bölümün okunması
5) Bellek 1 (Kısa-süreli bellek ve çalışma belleği) Quiz / Goldstein, 5. Bölümün okunması
6) Bellek 2 (Uzun-süreli bellek) Quiz / Goldstein, 6. Bölümün okunması
7) Bellek 3 (Kodlama ve geri çağırma) Quiz / Goldstein, 7. Bölümün okunması
8) Ara sınav haftası Konu tekrarı - Goldstein Bölüm 1-7'nin Gözden Geçirilmesi
9) Bellek 4 (Meta-bellek, otobiyografik bellek ve bellek hataları) Quiz / Goldstein 8. Bölümün okunması
10) Düşünme ve Karar Verme Quiz / Ashcraft, 11. Bölümün okunması
11) Problem Çözme Quiz / Ashcraft, 12. Bölümün okunması
12) Duygular Quiz / Ashcraft, 13. Bölümün okunması
13) Bilişsel Psikolojide Güncel Araştırmalar Quiz / Güncel bilimsel makaleler sağlanacaktır.
14) Tekrar haftası Tüm haftaların gözden geçirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Goldstein, E. B. (2014). Cognitive psychology: Connecting mind, research and everyday experience. Cengage Learning.
Ashcraft M. H., Radvansky G. A. (2014). Cognition. Pearson.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 10 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 1 12
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 4
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 4
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 4
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 3
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 1
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 3
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 3
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 3