PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY3005 | Bilişsel Psikoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ITIR KAŞIKÇI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. DENİZ ÖZKAN GÖKTÜRK Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders dikkat, algı, karar verme, zeka, dil, yaratıcılık, problem çözme ve uzun ve kısa süreli bellek gibi insan bilişsel sürecini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu ders hem teorik, hem de pratik uygulamalardan oluşmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Nasıl dikkat ettiğimiz ve diğer insanlar ve olaylar hakkında bilgi edindiğimiz, bilgiyi nasıl depoladığımız, yeniden nasıl geri çağırdığımız, dönüştürdüğümüz, ve nasıl problem çözdüğümüz gibi bilişsel psikolojinin temelini oluşturan etmenleri tanımlar. 2. Bilişsel psikolojinin temel psikolojik kavramları ve teorileri ile ilgili objektif bir anlayış edinir. 3. Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını çalışmak için gerekli olan araştırma yöntemlerine aşina olur. |
Bu derste ele alınacak konular arasında bilişsel psikolojiye giriş, Bilişsel sinirbilim, Algılama, Dikkat ve bilinç, Bellek hakkındaki Modeller ve araştırma yöntemleri, Bellek hakkındaki Süreçler, Bellek hakkındaki temsiller ve İşleme, Dilin Yapısı ve edinimi, Bağlam içinde dil kullanımı, Problem çözme ve yaratıcılık, Yapay zeka, karar verme ve akıl yürütme gibi konular yer almkatadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Oryantasyon | |
2) | Bilişsel Psikolojiye Giriş | |
3) | Bilişsel Sinirbilim | |
4) | Duyumsama ve algılama | |
5) | Dikkat & bilinç | |
6) | Kısa-süreli bellek ve çalışma belleği | |
7) | Konu tekrarı / Ara sınav | |
8) | Uzun-süreli bellek ve öğrenme | |
9) | Uzun-süreli bellek ve öğrenme | |
10) | Meta-bellek, bellek hataları, ve otobiyografik bellek | |
11) | Dil: Yapı & Edinim | |
12) | Bağlam içinde dil | |
13) | Karar verme & akıl yürütme | |
14) | Problem çözme | |
15) | Yarıyıl sonu sınavı | |
16) | Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Radvansky, G. A. & Ashcraft, M. H. (2018). Cognition (7th ed.). Pearson. |
Diğer Kaynaklar: | Sacks, O. (1985). The man who mistook his wife for a hat. Dönem boyunca ek kaynaklar verilecektir./ Additional readings will be given throughout the semester. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 11 | 22 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 60 |
Ödevler | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 158 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 4 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 4 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 3 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 4 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 1 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | 4 |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 4 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 3 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |