PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY3007 | Kişilik Kuramları | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ALİYE CANAN TAŞLIOĞLU SAYINER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi MİRAY AKYUNUS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, psikanalitik, hümanistik, mizaç temelli ve genetik modeller gibi hem tarihsel hem de çağdaş perspektifler içeren temel kişilik kuramlarını ele almayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, her bir teorik yaklaşımı mevcut bilimsel bulguları göz önünde bulundurarak değerlendirecek, bu yaklaşımların güçlü yönleri ve kısıtlılıklarını eleştirel bi şekilde analiz edebileceklerdir. Ders yüz yüze formatta işlenecektir. Öğrencilerin sınıf içi tartışmalara aktif olarak katılmaları ve verilen talimatlar doğrultusunda sınıf içi aktivite raporlarını itslearning üzerinden teslim etmeleri gerekmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kişilik kavramını tanımlayabilir ve anlayabilir, 2. Temel kişilik teorilerinin (örn. psikanalitik, davranışsal, bilişsel, hümanistik, biyolojik ve mizaç kuramları) ana özelliklerini özetleyebilir, 3. Kişilik teorisi alanındaki önemli isimlerin/araştırmacıların katkılarını açıklayabilir, 4. Farklı kişilik teorilerinin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirebilir, teorileri karşılaştırabilir ve araştırmaların bu teori yaklaşımlarını destekleyip desteklemediğini tartışabilir, 5. Farklı teorilerin toplumsal/kültürel bağlamını tartışabilir, 6. Kişiliğin biyolojik ve sosyal temellerini açıklayabilir, 7. Stres, sağlık ve kişilik arasındaki ilişkileri açıklayabilir, 8. Kişilik bozukluklarının genel tanımını yapabilir ve başlıca türlerini ayırt edebilir. |
Bu ders şu konu başlıklarını içermektedir: Kişilik ve bilimsel çerçeve, Freud'un Psikanalitik Kuramı, Jung'un Analitik Psikolojisi, Erikson'un Psikanalitik Ego Psikolojisi, Adler'in Birey Psikolojisi, Erikson’un Kişilik Kuramı, Maslow'un Kendini Gerçekleştirme Kuramı, Rogers'in Kişi Odaklı Kuramı, Cattell'in Yapı-Temelli Sistemler Kuramı, Eysenck'in Biyolojik Tipolojisi, Skinner'in Edimsel Koşullanma Kuramı ve Bandura'nın Sosyal Bilişsel Kuramı. Ayrıca, ders kapsamında kişilik kuramlarının toplumsal boyutları incelenerek, kültürün kişilik gelişimi ve sağlık ile nasıl bir etkileşimde bulunduğu ele alınacaktır. Bunlara ek olarak, kişilik bozuklukları teorilerine giriş yapılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımı | |
2) | Psikanalitik Yaklaşım | |
3) | Psikanalitik Yaklaşım / Sınıf İçi Aktivite | |
4) | Neo-psikanalitik Yaklaşım / Sınıf İçi Aktivite | |
5) | Yaşam Boyu Gelişim Yaklaşımı, Genetik Yaklaşım / Sınıf İçi Aktivite | |
6) | Hümanistik Yaklaşım / Sınıf İçi Aktivite | |
7) | Bilişsel Yaklaşım, Davranışsal Yaklaşım, Sosyal Öğrenme Yaklaşımı / Sınıf İçi Aktivite | |
8) | Ara sınav | |
9) | Diğer teoriler: Kontrol Odağı, Heyecan Arayışı, Öğrenilmiş Çaresizlik, İyimserlik/Kötümserlik, Pozitif Psikoloji, Mutluluk ve Başarı / Sınıf İçi Aktivite | |
10) | Kişilik & Kültür / Sınıf İçi Aktivite | |
11) | Kişilik & Sosyal İlişkiler / Sınıf İçi Aktivite | |
12) | Kişilik & Stres, Başa Çıkma, & Sağlık / Sınıf İçi Aktivite | |
13) | Kişilik Bozuklukları Kuramları / Sınıf İçi Aktivite | |
14) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Schultz, P. D. & Schultz, S. E. (2013). Theories of personality. Cengage Learning, (10th ed) |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınavlar | 1 | 35 | 35 |
Final | 0 | 45 | 0 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 5 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 3 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 2 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 5 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 3 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 4 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |