MCH4005 Measurement and InstrumentationBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MCH4005 Ölçüm ve Enstrümantasyon Bahar 2 2 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MEHMET BERKE GÜR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi YALÇIN ÇEKİÇ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders temel mühendislik kavramlarının günlük hayatdan seçilmiş örnekleriyle verildiği bir giriş dersidir. Dersi tamamladıktan sonra öğrenciler, matematik ve bilimsel ilkeleri kullanarak mühendislik ölçmelerinin nasıl yapıldığını bileceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Birimleri ve dayandığı fiziksel standartları tanımlar, SI ve İngiliz birimleri arasındaki dönüşümleri bilir.

II. Bir ölçüm sisteminin temel bileşenlerini tanımlar. Sık kullanılan ölçme eleman ve düzeneklerini kullanır.

III. Yer değişimi, sıcaklık, basınç, gerilme, kuvvet ve benzer nicelikler için uygun teknik ve ölçme cihaz ve düzeneklerini seçer.

IV. Yaygın olarak kullanılan ölçme cihaz ve düzeneklerinin çalışma prensiplerini anlar ve bir ölçme düzeneği tasarlarken bunları uygun biçimde kullanır.

V. Temel ölçüm devre analizi tekniklerini bilir.

VI. Sık kullanılan sensör ve cihazları kalibre eder

VII. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ölçme amacıyla uygular.

VIII. Usulüne uygun laboratuvar raporunu hazırlar.

Dersin İçeriği

Genelleştirilmiş ölçüm sistemi ve bileşenleri. Elde edilen deneysel verilerin istatistiksel analizi, belirsizlik analizi, çeşitli istatistiksel dağılımlar kullanılarak bunların uyum iyiliği. Aktif/Pasif sensörler ve bunların çeşitleri. Bilgisayar tabanlı veri toplama, sıcaklık, kuvvet ölçümleri gibi deneyler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genelleştirilmiş ölçüm sistemi ve bileşenlerini
2) Standartlar ve birimler
3) Olasılık ve istatistik (I)
4) Olasılık ve istatistik (II)
5) Belirsizlik analizi
6) Zaman bağımlı özellikler
7) Ölçme sistemlerinin Tepkesi (I)
8) Ölçme sistemlerinin Tepkesi (II)
9) Pasif Sensörler
10) Aktif Sensörler
11) Sıcaklık ölçümü
12) Yükselteçler ve Süzgeçler (I)
13) Yükselteçler ve Süzgeçler (II)
14) Ölçümlerde sayısal teknikler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Theory and Design for Mechanical Measurements, Richard S. Figliola, Donald E. Beasley, ISBN 978-0-470-64618-2
Diğer Kaynaklar: Mechanical Measurements, 6/E, Thomas G. Beckwith, Roy D. Marangoni, 2007 Prentice Hall, ISBN-10: 0201847655

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Laboratuar 10 % 30
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 10 2 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 3 45
Küçük Sınavlar 5 2 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 4
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 4
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 4
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 1
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.