LAW3082 Human RightsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HUKUKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HUKUK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW3082 İnsan Hakları Bahar 1 2 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. MEHMET CENGİZ UZUN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ABDÜLKADİR KAYA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı öğrencilere insan haklarını ve onun tarihsel, karşılaştırmalı ve uluslararası bir bakış açısıyla düşünmelerini sağlayarak insan haklarının kapsamını, problemlerini ve çözüm yollarını anlamalarını sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. insan haklarının tarihsel gelişimini bazı felsefi ve hukuksal konulara dayanarak tanımlar.
II. İnsan haklarının değişik ulusal ve kültürel şartlar altında nasıl hissedildiğini gözden geçirir.
III. uluslararası insan hakları hukukunun temel kavramlarını ve ilkelerini tartışmak ve ciddi bir şekilde değerlendirir.
IV. Birleşmiş Milletler ya da Avrupa Konseyi tarafından geliştirilen insan hakları sisteminin çeşitli rollerini ve aktiviteleri üzerine tartışır.
V. insan haklarının tanıtımı ve korunması hakkındaki uluslararası belgelerin temel özelliklerini ve etkilerini gözden geçirir.
VI. Bölgesel insan hakları belgesi olarak "İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunması Sözleşmesi”nin uygulanması hususunu tanımlar ve faal olarak tartışır.

Dersin İçeriği

Bu dersin ilk kısmında felsefik ve hukuki arka plan da dahil olmak üzere, insan haklarının tarihsel gelişimi ele alınacaktır. Ayrıca insan haklarının değişik uluslar ve kültürler bakımından ne şekilde algılandığı da gözden geçirilecektir.
İkinci kısımda ise kısaca Birleşmiş Milletler'in altında kurulan insan hakları sisteminin çeşitli rol ve faaliyetleri üzerinde durulacaktır. Bunlar; Medeni ve Siyasi Haklar Uluslararası Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve kültür toplumu Haklar Uluslararası Sözleşmesi, Her Türlü Irk Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi, İşkenceye ve Diğer Zalimane, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezaya Karşı Sözleşme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Students are free to choose any relevant book concerning human rights. Lecture notes will be prepared and made available from the website of “ois.”

Recommended supplementary reading are:

Gölcüklü Feyyaz/Gözübüyük A.Şeref, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, 4. Basım, 2007

Diğer Kaynaklar: Online resources:
United Nations All Human Rights Bodies
http://www.ohchr.org/EN/HRBBodies/Pages/HumanRights Bodies.aspx

European Court of Human Rights
http://www.echr.coe.int/echr/Homepage_EN

Netherlands Institute of Human Rights
http://sim.law.uu.nl/sim/Dochome.nsf

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 100
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 72

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. 4
2) Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur.
3) Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. 2
4) Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. 2
5) Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. 5
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. 1
7) En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. 4
8) Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir.
9) Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. 5
10) Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. 4
11) Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir.
12) Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. 5
13) Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda bilgi sahibidir.
14) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır.
15) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
16) Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. 3
17) Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir.
18) Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. 3