MATEMATİK BİLGİSAYAR | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1203 | Küreselleşme ve İstanbul | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler İstanbul’un 1950’lerden ama özellikle 1980’lerden sonra Türkiye’de uygulanan neoliberal ekonomi politikaları ve etkisini pek çok alanda gösteren küreselleşme ile nasıl değiştiğini, şehre farklı açılardan bakarak öğrenecekler. İstanbul’un bir küresel şehir olarak kabul edildiği ders boyunca öğrencilerin hem bir şehrin küreselleşme ile ilişkisini hem de İstanbul’un farklı katmanlarını görebilmesi ve bu katmanların değerini takdir etmeyi öğrenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin derslere aktif katılımı ile küreselleşmenin anlamı, ekonomik boyutu, küreselleşme süreci ile İstanbul’un bağlantısı, İstanbul’un nasıl küreselleştiği, küreselleşmenin kentsel dönüşüm süreçlerine ve kentin kültür hayatına etkileri üzerine kendi fikirlerini geliştirmeleri ve bunları tartışmaları beklenmektedir. Ders farklı bölümlerden gelen öğrencilere küreselleşme, kentleşme, kentsel dönüşüm, yerinden edilme, farklılaşma gibi kavramları da tanıtmayı amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrencilerin kazanımları: 1. Küreselleşmenin ne olduğunu anlamak, 2. Şehirlerin gelişimi ve küreselleşmeleri hakkında bilgi edinmek 3. Türkiye’de planlı ekonomi dönemi ve neoliberal dönüşüm hakkında bilgi sahibi olmak 4. 1950’den beri Türkiye’deki kentleşmeyi İstanbul üzerinden görmek, 5. İstanbul’un küreselleşmeden ekonomik ve mekânsal nasıl etkilendiğini görmek, 6. Bu sürecin kentsel hafıza, kültür endüstrisi, yemek kültürü ve alışveriş alışkanlıkları gibi alanlarda etkilerini görmek 7. Bu farklı alanların zenginliğini takdir ederek, bu zenginliği hayatlarına katmak konusunda bilinç kazanmasını sağlamak olacaktır. |
Küreselleşme, kentler, Türkiye'de küreselleşme ve İstanbul'un küreselleşmesi, değişme, İstanbul ve sosyal hafıza, İstanbul'da kültür endüstrisi, yemek kültürü. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, örnek olay inceleme, proje hazırlama, okuma, gezi ve gözlem kullanılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 | |
2) | Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 | |
3) | Globalization | Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. |
4) | Kentler ve Küreselleşme | Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. |
5) | İstanbul’da Küresel Değişme 1 | Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. |
6) | İstanbul’da Küresel Değişim 2 | Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. |
7) | İstanbul’da Küresel Değişim 3 | Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | İstanbul’da Küresel Değişim 4 Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması | Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M |
10) | İstanbul'da Küreselleşen Kültür Endüstrisi | Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw |
11) | İstanbul’da Gıda ve Yemek | Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu |
12) | İstanbul’da Sivil Toplum | |
13) | Genel Tekrar 1 | |
14) | Genel Tekrar 2 |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Kaynakları 1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 3. Hafta: Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. 4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. 5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1 Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. 6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2 Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93. 7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3 Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ 8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4 Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M 9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması 10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw 11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu 12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum 13. Hafta: Genel Tekrar 1 14. Hafta: Genel Tekrar 2 |
Diğer Kaynaklar: | -Ders Kaynakları 1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 3. Hafta: Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. 4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. 5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1 Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. 6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2 Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93. 7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3 Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ 8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4 Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M 9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması 10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw 11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu 12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum 13. Hafta: Genel Tekrar 1 14. Hafta: Genel Tekrar 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Küçük Sınavlar | 2 | 15 | 30 |
Rapor Teslimi | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 101 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik ve bilgisayar bilimi teori ve uygulamalarını kavramış olmak | |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | |
3) | Matematik ve bilgisayar bilimlerini, disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | |
6) | Matematik ve bilgisayar bilimleri alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | 4 |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | 4 |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | 4 |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | 4 |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |