PSY1006 Critical Thinking in PsychologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY1006 Psikolojide Eleştirel Düşünme Bahar 3 0 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ITIR KAŞIKÇI
Dersin Amacı: Bu ders bilim nedir, ne değildir (sözdebilim), bilimsel bilginin kapsamı, bilimsel yöntem, doğru bilimsel bilgiye ulaşma, bilimsel yazım ve yayım etiği, bilimsel yazımda etik ölçüler içinde yapay zeka kullanımı konularını kapsar. Öğrencinin eleştirel düşünme becerisi kazanmasını, gündelik ve sözdebilimsel bilgileri bu süzgeçten geçirebilmesini, bilimsel bilgi üretim ve paylaşımındaki etik ilkeleri öğrenmesini ve benimsemesini amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bilimi tanımlar ve farklı pozitif bilim alanlarından psikolojiyi ayırt eder.
2. Bilimsel yöntemi tanımlar
3. Sözdebilimi tanımlar ve örnekler
4. Veri analizini tanır
5. Nedensellik ve korelasyon tanımlarını öğrenir, farkını anlar
6. Bilimsel öğrenim süreçlerini öğrenir
7. Bilimsel yazın çeşitlerini ve içeriklerini öğrenir
8. Nitelikli bilimsel bilgiyi tanımlar, ulaşmayı öğrenir
9. Bilim yazınında etik ve etik ihlaller hakkında bilgi sahibi olur
10. Makale okuma ve sunmayı öğrenir

Dersin İçeriği

Bu ders bilim nedir, ne değildir (sözdebilim), bilimsel bilginin kapsamı, bilimsel yöntem, doğru bilimsel bilgiye ulaşma, bilimsel yazım ve yayım etiği, bilimsel yazımda etik ölçüler içinde yapay zeka kullanımı konularını kapsar. Öğretim yöntemleri işbirlikli öğrenme, ders anlatımı, okuma, tartışma, bireysel çalışma ve diğer yöntemleri kapsamaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojide Eleştirel Düşünmeye Giriş
2) Bilim nedir, ne değildir? Psikoloji Biliminin Yeri 1. Bölüm
3) Hipotez geliştirme ve sınama 8. ve 9. Bölüm
4) Gözlemsel araştırma, Psikoloji tarihinden örnekler 5. Bölüm
5) Deneysel Araştırma, Psikoloji tarihinden örnekler 5. Bölüm
6) Veri analizi: Nedensellik vs korelasyon 3. Bölüm
7) Bilim yazını (İçerik) İlgili makale verilecektir.
8) Ara sınav haftası
9) Bilim yazını (Format, intihal) İlgili makale verilecektir.
10) Doğru bilimsel bilgiye ulaşma (Index, impactfactor, citation vb) İlgili makale verilecektir.
11) Literatür tarama - Kütüphane kaynaklarını kullanma İlgili makale verilecektir.
12) Bilim yazınında yapay zeka kullanımı İlgili makale verilecektir.
13) Öğrenci sunumları
14) Öğrenci sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Di Ventra, M. (2018). The scientific method: reflections from a practitioner. Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 25
Projeler 1 % 35
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 25
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 75
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Proje 1 35 35
Ödevler 5 7 35
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek).
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 4
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 4
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 4
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 3
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 5
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 5