TEKSTİL VE MODA TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FAD3002 | Tasarım Stüdyosu II | Bahar | 2 | 2 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AYŞE GÜNAY |
Dersin Amacı: | (1) Bu derste, öğrencilerin tasarım konsepti geliştirme, kalıp hazırlama, dikiş ve son ürün oluşturma aşamalarında pratik deneyim kazanarak profesyonel moda tasarımında gerekli donanımı elde etmeleri amaçlanmaktadır. (2) Bu derste, öğrencilerin kumaş konsepti geliştirme, tahar hazırlama, dokuma ve kumaş oluşturma aşamalarında pratik deneyim kazanarak profesyonel dokuma tasarımında gerekli donanımı elde etmeleri amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; (1) 1- Konsept geliştirmeden final ürününe kadar bir moda tasarım sürecini planlama ve uygulama becerisi kurar. 2- Tasarım projelerinde karşılaşılan teknik ve estetik zorluklara yaratıcı çözümler geliştirme becerisi kurar. 3- Farklı kumaş türlerinin özelliklerini analiz eder ve doğru kumaş seçimini yaparak tasarım sürecine ilave eder. 4- Çeşitli giysi türleri için uygun kalıplar hazırlar ve ürün ortaya çıkarmak için dikiş tekniklerini uygular. 5- Tasarımlarını etkili bir şekilde görsel ve sözlü olarak sunma yeteneğini geliştirir. (2) 1- Konsept geliştirmeden final ürününe kadar bir dokuma tasarım sürecini planlama ve uygulama becerisi kurar. 2- Tasarım projelerinde karşılaşılan teknik ve estetik zorluklara yaratıcı çözümler geliştirme becerisi kurar. 3- Farklı kumaş türlerinin özelliklerini analiz eder ve doğru iplik seçimini yaparak dokuma sürecine ilave eder. 4- Çeşitli kumaş türleri için uygun planlar hazırlar ve kumaş ortaya çıkarmak için dokuma tekniklerini uygular. 5- Tasarımlarını etkili bir şekilde görsel ve sözlü olarak sunma yeteneğini geliştirir. |
(1) Trendlere uygun olarak belirlenen tema doğrultusunda zihin haritası, esin panoları, eskizler, kumaş/malzeme/desen tasarımı veya kumaş/malzeme/desen önermeleri ile artistik ve teknik çizim paftalarının hazırlanması. Seçilen 3’er adet görünümün kalıp ve numune üretiminin gerçekleştirilmesi. Üretilen giysiler ile editöryel moda fotoğraf çekimi gerçekleştirilmesi. Tüm sürecin moda sunum tekniklerine uygun olarak sunumu ve sergilenmesi. (2) Trendlere uygun olarak belirlenen tema doğrultusunda zihin haritası, esin panoları, numune iplik/kumaş/malzeme tasarımı önermelerinin hazırlanması. Seçilen 3’er adet kumaş tasarımının belirli bir ölçüde dokunması. Dokunan kumaşların dijital olarak tasarlanacak model ve tasarımlara ya da iç mekan ve mobilyalara giydirilmesi. Tüm sürecin moda sunum tekniklerine uygun olarak sunumu ve sergilenmesi. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri anlatım, gözlem, tartışma, uygulama ve bireysel çalışmadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | (1) Dersin amacı, içeriği ve değerlendirme kriterlerinin tanıtımı. Moda tasarım sürecine genel giriş, temel kavramlar. (2) Derse giriş, ders içeriğinin tanıtılması. | Yok |
2) | (1) İlham kaynakları bulma ve araştırma teknikleri. Moda tarihinden ve güncel trendlerden ilham alma yöntemleri. (2) Belirlenen tema hakkında araştırma yapılması ve moodboard hazırlanması. Anadolu kültür mirası kumaşlarının modern döşemelik kategoride yorumlandığı armür planı hazırlama ve iplik seçimi. | (1) Yok (2) Üç bobin çözgü ipliği, muhtelif renk ve kalınlıkta atkı iplikleri, makas, tahar plan kağıdı |
3) | (1) Moda koleksiyonu için tema ve konsept oluşturma. Konseptin mindmap, moodboard, müşteri profili ve araştırma dosyasıyla desteklenmesi. (Erkek giyim) (2) Çözgü hazırlama. | (1) Yok (2) Üç bobin çözgü ipliği, muhtelif renk ve kalınlıkta atkı iplikleri, makas, tahar plan kağıdı |
4) | (1) Moda koleksiyonu için tema ve konsept oluşturma. Konseptin mindmap, moodboard, müşteri profili ve araştırma dosyasıyla desteklenmesi. (Erkek giyim) (2) Tahar (İpliklerin tezgaha yerleştirilmesi). | (1) Yok (2) Üç bobin çözgü ipliği, muhtelif renk ve kalınlıkta atkı iplikleri, makas, tahar plan kağıdı |
5) | (1) Taslak eskiz çizimlerine başlanması. Minimum 30 adet eskiz çizimi oluşturulması. (2) 2. haftada tasarlanan armür planının 50 cm uzunluğunda dokunması. | (1) Çizim araçları ya da dijital çizim elemanları. (2) Yok |
6) | (1) 12 adet artistik çizim ile koleksiyonun son görünümünün belirlenmesi. (2) 2. haftada tasarlanan armür planının 50 cm uzunluğunda dokunması. | (1) Çizim araçları ya da dijital çizim elemanları. (2) Yok |
7) | (1) Final görünümü için 3 adet tasarımın seçilmesi ve seçilen tasarımların teknik çizim föylerinin hazırlanması. (2) 2. haftada tasarlanan armür planının 50 cm uzunluğunda dokunması. | (1) Çizim araçları ya da dijital çizim elemanları. (2) Yok |
8) | Ara Sınav | |
9) | (1) Koleksiyon için seçilen kumaşlara, desenlere, örgülere karar verme. Malzemelerin belirlenmesi. (2) Dersin başında belirlenen aynı tema hakkında ek moodboard hazırlanması. Anadolu kültür mirası kumaşlarının modern giysilik kategoride yorumlandığı armür planı hazırlama ve iplik seçimi. | (1) Çeşitli kumaş ve malzemeler. (2) Üç bobin çözgü ipliği, muhtelif renk ve kalınlıkta atkı iplikleri, makas, tahar plan kağıdı |
10) | (1) Seçilen 3 adet final görünüm için kalıp hazırlanması ve numune dikimi yapılması. (2) Çözgü hazırlama. | (1) Kalıp malzemeleri ve amerikan bezi. (2) Üç bobin çözgü ipliği, muhtelif renk ve kalınlıkta atkı iplikleri, makas, tahar plan kağıdı |
11) | (1) Final görünümlerinin dikimine başlanması. (2) Tahar (İpliklerin tezgaha yerleştirilmesi). | (1) Kumaş ve dikiş malzemeleri. (2) Üç bobin çözgü ipliği, muhtelif renk ve kalınlıkta atkı iplikleri, makas, tahar plan kağıdı |
12) | (1) Final görünümlerinin dikimlerinin tamamlanması. (2) Weaving of the dobby plan designed in the 9th week in 50 cm length. | (1) Kumaş ve dikiş malzemeleri. (2) Yok |
13) | (1) Styling ve aksesuar önerilerinin yapılması, editöryel çekimler için konsept belirlenmesi. (2) 9. haftada tasarlanan armür planının 50 cm uzunluğunda dokunması. | (1) Çeşitli aksesuar önerileri. (2) Yok |
14) | (1) Koleksiyonun sunum teknikleri yöntemlerini kullanarak sunumu ve fotoğraf çekimlerinin modifikasyonu ile sürecin tamamlanması. (2) 9. haftada tasarlanan armür planının 50 cm uzunluğunda dokunması. | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | PowerPoint Sunum Notları / PowerPoint Presentations |
Diğer Kaynaklar: | (1) * Chenoune, F. (1996). History of Men's Fashion. Paris, FR: Editions Flammarion. * Choklat, A. (2018). Menswear Trends. London, UK: Bloomsbury Visual Arts. * Esquire., Dougherty, M. B. (2024). Esquire The Handbook of Men's Style: A Guide to Looking Good Hardcover. New York, NY: Hearst Home. * Flusser, A. (2002). Dressing the Man: Mastering the Art of Permanent Fashion. New York, NY: HarperCollins. * Hopkins, J. (2017). Menswear (2nd Ed.). London, UK: Bloomsbury Visual Arts. * Gunn, D., Roy Luckett, R., Sims, J. (2017). Vintage Menswear: A Collection from the Vintage Showroom. London, UK: Laurence King Publishing. * Kershaw, G. (2013). Patternmaking for Menswear. London, UK: Laurence King Publishing. * Kim, M., Injoo Kim, I. (2014). Patternmaking for Menswear: Classic to Contemporary (SPI Ed.) London, UK: Fairchild Books. (2) * Atasoy, N., Denny, W., Denny, W. B., Mackie, L. W. (2002). Ipek: The Crescent & The Rose: Imperial Ottoman Silks and Velvets. London, UK: Azimuth Editions. * Baker, Patricia L. (1995). Islamic Textiles. London, UK: British Museum Press. * Cootner, C. M. (1990). Anatolian Kilims: The Caroline and H. McCoy Jones Collection. London, UK: Hali Publications. * Çizakça, Murat. (1980). A Short History of the Bursa Silk Industry (1500 –1900). Journal of the Economic and Social History of the Orient, pp. 142–52. * Scarce, J. (1988). Women's Costume of the Near and Middle East. London, UK: Unwin Hyman Publishing (HarperCollins). * Suleman, F. (2017). Textiles of the Middle East and Central Asia: The Fabric of Life (The British Museum). London, UK: Thames & Hudson. * Tezcan, H., Okumura, S. (2014). Textile Furnishings From The Topkapı Palace Museum. İstanbul, TR: Yapı Kredi Yayınları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 45 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 120 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 180 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sanatsal yaratım ve temel tasarım prensiplerini kavrar ve kurguladığı sanat ve tasarım nesnelerini bu çerçevede uygular. | 5 |
2) | Tekstil ve moda tasarım süreçleri için gerekli çok yönlü araştırmayı yürütür ve sonuçlarını analiz edip yorumlar. | 5 |
3) | Farklı tarihsel dönemlere ve kültürlere ait ögeleri amacına uygun şekilde kullanarak özgün ve uygulanabilir kumaş, giysi ve desen tasarımları yapar. | 5 |
4) | Tekstil ham madde ve malzemelerini tanır. | 5 |
5) | Giysi ve kumaş yüzeyi tasarımı sürecinde bilgisayar programlarını etkin kullanır. | 4 |
6) | Giysi tasarımlarının uygulanması ve ürün üretimine yönelik mesleki teknik bilgiye sahip olur; bu bağlamda teknolojik araç ve gereçleri tanır ve kullanır. | 5 |
7) | Tekstil ve giysi tasarım-üretim-sunum süreçlerinde disiplinler arası etkileşim ve iletişimin önemini kavrar ve bunu süreçlere yansıtır. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarda programlı ve disiplinli çalışır. | 4 |
9) | Üretkenliğinin, yaratıcılığının ve mesleki yeterliliklerinin devamı için yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini fark eder. | 5 |
10) | Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular; ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. | |
11) | Tekstil ve moda tasarımı alanında etkin görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 4 |
12) | Her alandan güncel ve çağdaş konulara ilişkin bilgi birikimini tekstil ve giysi tasarımı içerikli mesleki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarına yansıtır; bu konuların toplumsal ve evrensel boyuttaki etkilerini kavrar. | 5 |
13) | Sosyal adalet, çevre bilinci, kalite kültürü, kültürel değerlerin korunması konularında yeterli bilince sahip olur. |