SOS6030 Din SosyolojisiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİ (TÜRKÇE, DOKTORA)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
SOSYOLOJİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOS6030 Din Sosyolojisi Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. PINAR MELİS YELSALI PARMAKSIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Belirlenecek
Dersin Amacı: Din, modernleşmenin sekülerleşme olarak anlaşılmasına dair geleneksel anlayışa rağmen modern dünyada önemli bir rol oynar. Sosyolojide temel tartışma konularından biri olan sekülerleşme, dinin sosyoloji çalışma konusu olarak görece marjinal bir konumda yer almasına yol açmış gibi görülmektedir. Ancak kutsal ve kutsallık kavramları dikkate alınmadan modern toplumu düşünmek hatalı olur. Bunun yanında dini canlanış, modern toplumda dinin yerini ele almayı zorunlu kılmaktadır.

Bu ders, öğrencilere din sosyolojisine dair temel ilkeleri tanıtmayı ve modern toplumda dinin yerini ve konumunu anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız.
1. Din ile ilgili temel sosyolojik yaklaşımları tanımak.

2. Sekülerleşme ve sekülerizmi tanımlamak.

3. Modern toplumdaki çeşitli dini uygulamaları anlamak.

4. Fundamentalizmlerin yükselişini açıklamak.

5. Post-sekülerizm tartışmalarına aşina olmak.

Dersin İçeriği

Bu ders yüz yüze işenecektir. Dersin düzenli takibi ve katılım ders kazanımlarının gerçekleştirilmesi için önemlidir. Dersin Öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanısıra gezi, gözlem ve tartışma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) giriş yok
2) Din sosyolojisi nedir Turner, 1-28 Berger, 1-29
3) Klasik teoriler Furseth, (29-48).
4) Klasik teoriler Geertz, 87-125. Asad, 237-259. Turner, 102-123.
5) Sekülerleşme, postsekülerleşme ve köktendincilik Casanova, 1049-1066. Turner, 649-667. Munson, 368-385.
6) Tartışma Tartışma materyalleri tartışma öncesinde itslearninge yüklenecektir.
7) Türkiye'de Din ve Sekülerlik Turner, 206-223. Mardin, 191-219.
8) Başörtüsü Tartışması Saktanber, 514-538. Korteweg, 57-96.
9) Sivil ve Siyasal Din Aldridge, 140-159. Bellah, 1-21.
10) Tartışma Tartışma materyalleri önceden itslearningte paylaşılacaktır
11) Spritüellik Wuthnow,306-320. Cengiz, 85-172.
12) saha çalışması Köse, 21-63. Kaya, 445-455.
13) Saha çalışması değerlendirme ve Çağdaş Dünyada Din Turner, 2011
14) Kamusal alanda din Habermas, 1-25.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yok
Diğer Kaynaklar: Berger, P. L., & Coşkun, A. (2000). Kutsal şemsiye: Dinin sosyolojik teorisinin ana unsurları. Rağbet Yayınları.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Arazi Çalışması 1 % 30
Sunum 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Arazi Çalışması 1 75 75
Sunum / Seminer 1 75 75
Final 1 100 100
Toplam İş Yükü 292

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 2
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 2
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 1
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 5
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme. 2
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 1
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 5
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 3
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 5
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 4
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 3