SOSYOLOJİ (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOS6018 | Hukuk Sosyolojisİ | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Hukuk kurallarının toplumsal bağlamda nasıl şekillendiğini ve toplumun farklı kesimlerini nasıl etkilediğini analiz etmek.Hukukun toplumsal düzen, değişim ve çatışmalar üzerindeki rolünü değerlendirmek.Hukuk sosyolojisine ilişkin temel teorik yaklaşımları anlamak ve güncel hukuksal sorunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek.Hukuk sistemlerinin tarihsel süreçteki gelişimini ve farklı kültürlerdeki uygulamalarını karşılaştırmalı olarak analiz etmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Hukuk ve Toplum İlişkisini Anlama: Hukukun toplumsal yapı, kültür ve normlarla nasıl etkileşimde bulunduğunu kavrama. Hukuki Kavramları Sosyolojik Perspektifle İnceleme: Adalet, eşitlik, hak, özgürlük gibi temel hukuk kavramlarını sosyolojik açıdan değerlendirme. Toplumsal Düzen ve Hukuk: Hukukun toplumsal düzenin sağlanmasındaki rolünü anlama ve bu bağlamda farklı toplumların hukuki sistemlerini karşılaştırabilme. Eleştirel Düşünme ve Analiz Becerisi: Hukuki süreçlerin toplumsal etkilerini analiz etme ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme. Hukuk ve Güç İlişkisi: Hukukun iktidar ilişkileri ve toplumsal eşitsizlikler üzerindeki etkilerini anlamak |
Dersin Öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemleri olan anlatım, bireysel çalışma, okuma ve tartışma şeklindedir. **Week 1: Introduction to Sociology of Law** - Overview of sociology and law as academic disciplines - Key concepts and scope of sociology of law **Week 2: Theoretical Foundations** - Classical sociological theories of law (Durkheim, Weber, Marx) - Contemporary perspectives **Week 3: Law, Society, and Culture** - How legal systems reflect and shape cultural norms - Law as a cultural phenomenon **Week 4: Legal Pluralism** - Concept and examples of legal pluralism - Case studies from different societies **Week 5: Law and Social Stratification** - How law intersects with class, race, and gender - Case studies of legal discrimination and justice **Week 6: Comparative Legal Systems** - Common law vs. civil law traditions - Customary and religious laws **Week 7: Law and Social Control** - The role of law in maintaining social order - Mechanisms of compliance and enforcement **Week 8: Midterm Review and Discussions** - Recap of previous topics - Interactive discussion and application exercises **Week 9: Law and Social Change** - Legal reforms and their societal impact - Role of law in social movements **Week 10: Law and Economy** - The relationship between law and economic systems - Regulation, property rights, and economic inequality **Week 11: Law and Globalization** - Transnational legal issues - Global human rights frameworks **Week 12: Legal Professions and Institutions** - Sociology of legal professions - Courts, law enforcement, and alternative dispute resolution **Week 13: Power, Authority, and Resistance** - Law as an instrument of power - Case studies of legal resistance and reform **Week 14: Conclusion and Future Directions** - Recap and synthesis of key themes - Emerging issues in the sociology of law |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Hukuk Sosyolojisine Giriş** - Sosyoloji ve hukukun akademik disiplinler olarak genel tanıtımı - Hukuk sosyolojisinin temel kavramları ve kapsamı | Pound: Introduction to the Philosophy of Law |
2) | 2. Hafta: Teorik Temeller** - Klasik sosyolojik hukuk teorileri (Durkheim, Weber, Marx) - Güncel yaklaşımlar | |
3) | 3. Hafta: Hukuk, Toplum ve Kültür** - Hukuk sistemlerinin kültürel normları nasıl yansıttığı ve şekillendirdiği - Hukukun bir kültürel olgu olarak incelenmesi | |
4) | 4. Hafta: Hukuki Çoğulculuk** - Hukuki çoğulculuk kavramı ve örnekleri - Farklı toplumlarda çalışma örnekleri | |
5) | 5. Hafta: Hukuk ve Toplumsal Tabakalaşma** - Hukukun sınıf, ırk ve cinsiyetle nasıl kesiştiği - Hukuki ayrımcılık ve adalet örnek olayları | |
6) | 6. Hafta: Karşılaştırmalı Hukuk Sistemleri** - Kıta Avrupası ve Anglo-Sakson hukuk gelenekleri - Geleneksel ve dini hukuk sistemleri | |
7) | 7. Hafta: Hukuk ve Toplumsal Kontrol** - Hukukun toplumsal düzenin sağlanmasındaki rolü - Uyumluluk ve yaptırım mekanizmaları | |
8) | 8. Hafta: Ara Sınav Gözden Geçirme ve Tartışmalar** - Önceki konuların özeti - Etkileşimli tartışmalar ve uygulamalı egzersizler | |
9) | 9. Hafta: Hukuk ve Toplumsal Değişim** - Hukuki reformlar ve toplumsal etkileri - Hukukun toplumsal hareketlerdeki rolü | |
10) | 10. Hafta: Hukuk ve Ekonomi** - Hukuk ile ekonomik sistemler arasındaki ilişki - Düzenleme, mülk hakları ve ekonomik eşitsizlik | |
11) | 11. Hafta: Hukuk ve Küreselleşme** - Ulus aşırı hukuk sorunları - Küresel insan hakları çerçeveleri | |
12) | 12. Hafta: Hukuki Meslekler ve Kurumlar** - Hukuki mesleklerin sosyolojisi - Mahkemeler, kolluk kuvvetleri ve alternatif uyuşmazlık çözümü | |
13) | 13. Hafta: Güc, Otorite ve Direniş** - Hukukun bir güc aracı olarak kullanılması - Hukuki direniş ve reform örnek olayları | |
14) | 14. Hafta: Sonuç ve Gelecek Yönelimleri** - Temel temaların özeti ve sentezi - Hukuk sosyolojisinde ortaya çıkan yeni konular |
Ders Notları / Kitaplar: | - |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Sunum / Seminer | 14 | 28 |
Final | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 98 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 2 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 2 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 1 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 4 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme. | 2 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 1 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 5 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 3 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 5 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 4 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 3 |