İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB4416 | Sosyal Girişimcilik | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHU ERGEN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Görevlisi BİLGE UYAN ATAY |
Dersin Amacı: | Sosyal girişimcilik, sosyal girişim ve sosyal inovasyonun çeşitli yönlerini ve sosyal değişime ulaşmak için karma yöntemleri kapsayan geniş bir disiplinlerarası alandır. Öğrencilerin, şirketlerin finansal varlıklarını geliştirebilmeleri için farkındalık yaratmayı, motive etmeyi ve yetkinleştirmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Bir toplumsal sorunu belirleme ve ele alma yöntemlerini öğrenmek, ayrıca bir organizasyonun sosyal etkisini ölçmek için gerekli araçlara sahip olmak. 2) Sosyal girişimciliği tanımlamak, temel unsurları ve aktörleri sınıflandırmak. 3) Sosyal girişimciliğin, toplumsal sorunları ele alma, mevcut durumu değiştirme ve sosyal etki yaratmadaki rolünü değerlendirmek. 4) Sosyal işletmelerle ilgili farklı iş modellerini analiz etmek. 5) Genel uluslararası iş ve strateji becerilerini, küresel inovasyon yönetimine dahil etmek. 6) Toplumsal sorunların kök nedenlerini ele alan, maksimum değişim sağlamak için çabaları güçlendiren, hizmet kullanıcılarının önündeki engelleri azaltan, toplulukları kendi sorunlarını çözmeye dahil eden ve sürdürülebilir bir iş modeli oluşturan bir iş fizibilite planı hazırlamak. 7) Sosyal girişimcilik alanındaki kariyer seçeneklerini değerlendirmek. |
Bu ders, sosyal girişimcilik kavramını ve toplumsal sorunların çözümünde oynadığı kritik rolü incelemektedir. Öğrenciler, sosyal etki yaratmaya yönelik iş modellerini analiz ederken sürdürülebilir çözümler geliştirme becerisi kazanacaklardır. Bu dersin öğretme yöntemleri örnek olay inceleme, işbirlikçi öğrenme, eğitsel oyun, konuk daveti, anlatım, okuma, uygulama, gözlem şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sosyal Girişimciliğe Giriş, Ders Programı, Proje vakalarının açıklanması | |
2) | Sosyal Sorunları Anlamak | |
3) | Sosyal Girişimci Olmak | |
4) | Sosyal Girişimci Ekosistemi Haritasını Çıkarmak | |
5) | Sosyal değişim fırsatlarını değerlendirmek ve karşılanmayan ihtiyaçları karşılamak için sosyal değişim girişimlerini tasarlamak. | |
6) | Pazar ve sektör analizi | |
7) | Sosyal girişimciler için iş planlaması | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sosyal girişiminizi finanse etmek | |
10) | Kâr etmek ya da kâr etmemek: Organizasyon formunuzu seçme | |
11) | Konuşmacı (Ashoka veya Impact hub) - bir sosyal girişim örneği | |
12) | Sonuçların değerlendirilmesi ve etkinin ölçülmesi | |
12) | Sonuçların değerlendirilmesi ve etkinin ölçülmesi | |
13) | Ölçeklendirme ve Etki Yatırımı | |
14) | Sosyal Girişimcilik: Eleştiriler, zorluklar ve fırsatlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | *Chahine, T. (2016). Introduction to social entrepreneurship. Boca Raton, FL: CRC Press.*David Bornstein Suzan Davis (2010) Social Entrepreneurship: What Everyone Needs to Know® 1st Edition *Guo, C., & Bielefeld, W. (2014). Social entrepreneurship: An evidence-based approach to creating social value. San Francisco, CA: Jossey-Bass. *Janus, K. K. (2017). Social startup success. New York, NY: Lifelong Books. **The Social Entrepreneur's Playbook, Expanded Edition: Pressure Test, Plan, Launch and Scale Your Social Enterprise Expanded Edition Audible Logo Audible Audiobook – Unabridged Ian C. MacMillan (Author), James D. Thompson (Author), Don Hagen (Narrator), Gildan Media, LLC (P |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Arazi Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 10 | 100 |
Proje | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 4 |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | 4 |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | 3 |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | 3 |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | 2 |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | 3 |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | 3 |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | 4 |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | 4 |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | 3 |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | 3 |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 3 |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | 3 |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | 4 |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek | 4 |