POL2411 Society, Culture and IdentityBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL2411 Toplum, Kültür ve Kimlik Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAKAN YILMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HAKAN YILMAZ
Dersin Amacı: Bu dersinin amacı, öğrencilerin kültürün siyasi ve sosyal önemini derinlemesine ve eleştirel bir şekilde anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, fikirlerin, inançların ve tercihlerinin insan davranışlarını ve toplumsal yapıları nasıl şekillendirdiğini keşfedecek ve kültürel gücün ekonomik yapıları yansıtıp yansıtmadığını ya da siyaseti ve toplumu bağımsız olarak etkileyip etkilemediğini eleştirel bir bakış açısıyla inceleyeceklerdir. Ders, “metin”, “anlatı”, “söylem” ve “mit” gibi anahtar kavramları tanıtarak, kültürel anlatıların siyasi düşünce ve toplumsal örgütlenme üzerindeki etkisini anlamak için analitik araçlar sunacaktır. Karl Marx, Antonio Gramsci, Max Weber, Pierre Bourdieu, Edward Said, Samir Amin, Hannah Arendt, Erich Fromm, Gabriel Almond ve Ronald Inglehart gibi klasik ve çağdaş teorisyenlerin eserleriyle öğrenciler, kültürün otoriter ve demokratik rejimlerde nasıl bir güç biçimi olarak işlediğini analiz edeceklerdir. Dersin sonunda, öğrenciler ideolojinin siyasi sistemleri, toplumsal kimlikleri ve küresel güç ilişkilerini nasıl şekillendirdiğini eleştirel bir şekilde değerlendirebileceklerdir. Disiplinlerarası yaklaşım, öğrencilerin kültürün ekonomi, siyaset ve kimlik oluşumu ile etkileşimini incelemelerine olanak tanıyacak ve egemen söylemleri sorgulamaları ve toplumsal dönüşüm tartışmalarına katkıda bulunmaları için gerekli analitik araçları kazandıracaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kültürün Siyasi ve Sosyal Hayatı Şekillendiren Temel Rolünü Kavrayabilme: İnançların, değerlerin ve ideolojilerin nasıl baskın hale geldiğini ve bireysel ve kolektif davranışları nasıl etkilediğini anlayacaksınız. Klasik ve çağdaş teorilerle etkileşimde bulunarak, kültürel güçlerin iktidar yapıları içinde nasıl işlediğini ve kimlikleri nasıl şekillendirdiğini eleştirel bir farkındalıkla değerlendireceksiniz.
2. Farklı Teorik Geleneklerin Kültür, İdeoloji ve İnsan Öznelliğini Nasıl Analiz Ettiğini Açıklayabilme: Marksist, Weberyan, Gramscian, Bourdieu’cü ve postkolonyal yaklaşımlar arasındaki farkları ortaya koyabilecek ve kültürün ne ölçüde özerk olduğunu veya derin ekonomik ve siyasi yapıların bir yansıması olup olmadığını değerlendirebileceksiniz.
3. Kültürün Tarihsel Olarak Gücü Sürdürmek İçin Nasıl Kullanıldığını Anlayabilme: Oryantalizm ve Avrupamerkezcilik gibi metinleri analiz ederek, Batı kültürel hegemonyasının Batı dışı dünyayla siyasi ve ekonomik ilişkileri nasıl şekillendirdiğini ve bu anlatıların günümüz jeopolitiğini nasıl etkilemeye devam ettiğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendireceksiniz.
4. Kültürün Otoriter ve Totaliter Rejimlerdeki Rolünü Değerlendirebilme: Hannah Arendt’in Totalitarizmin Kökenleri ve Erich Fromm’un Özgürlükten Kaçış eserlerini inceleyerek, ideolojik kontrol, propaganda ve muhalefetin bastırılmasının, demokratik olmayan sistemlerde siyasi itaat ve iktidarın pekiştirilmesi için nasıl işlediğini analiz edeceksiniz.
5. Siyasi Kültür Teorilerini Günümüz Demokratik Toplumlarına Uygulayabilme: Gabriel Almond ve Sidney Verba’nın The Civic Culture (Sivil Kültür) ve Ronald Inglehart ile Christian Welzel’in modernleşme ve demokrasi üzerine araştırmalarını kullanarak, kültürel tutumların demokratik katılımı, siyasi güveni ve sivil angajmanı farklı toplumlarda nasıl etkilediğini değerlendireceksiniz.
6. Gerçek Dünyadaki Siyasi ve Sosyal Meseleleri Kültürel Bir Perspektifle Analiz Edebilme: Medya söylemi, toplumsal hareketler veya küresel güç dinamiklerini incelerken, anlatılar, semboller ve kültürel pratiklerin mevcut hiyerarşileri ve tahakküm yapısını nasıl pekiştirdiğini veya onlara nasıl meydan okuduğunu eleştirel bir şekilde yorumlayabileceksiniz.
7. Kültür, Kimlik ve Güç Kesişimlerine Dair Bilgi ve Analitik Araçları Kazanma: Milliyetçilik, ideoloji, küreselleşme ve demokrasi üzerine yapılan tartışmalara hem tarihsel hem de çağdaş perspektiflerden katkıda bulunabileceksiniz. Bu sayede kültürel ve siyasi meselelere eleştirel, teorik olarak bilgiye dayalı bir bakış açısıyla akademik, profesyonel ve toplumsal ortamlarda yaklaşabileceksiniz.

Dersin İçeriği

Bu ders, kültürün siyasi ve sosyal önemini araştırarak, fikirlerin, inançların ve tercihlerinin insan davranışlarını ve toplumsal yapıları nasıl şekillendirdiğini analiz ederek başlayacaktır. İlk bölümde, kültürel anlatıların siyasi düşünce ve toplumsal örgütlenme üzerindeki etkisini eleştirel bir şekilde değerlendirmek için “metin”, “anlatı”, “söylem” ve “mit” gibi anahtar kavramlar tanıtılacaktır. Öğrenciler daha sonra Karl Marx, Antonio Gramsci, Max Weber ve Pierre Bourdieu’nun eserlerine odaklanarak, siyasetin ve kültürün bağlantılarını inceleyen kuramsal temelleri keşfedeceklerdir. Bu eserler, ideoloji, hegemonya, toplumsal tabakalaşma ve sembolik temsil aracılığıyla kültürel gücün nasıl işlediğini anlamalarını sağlayacaktır.

Dersin bir diğer bölümü, Edward Said’in Oryantalizm ve Samir Amin’in Avrupamerkezcilik eserlerini inceleyerek, Batı entelektüel geleneklerinin, sömürgecilik ve emperyal üstünlüğü meşrulaştırmak için tarih boyunca Batı dışı toplumları nasıl kurguladığını değerlendirecektir. Sonraki bölümde, öğrenciler kültürün otoriter ve demokratik rejimlerde siyasi sistemleri destekleme veya bunlara meydan okuma rolünü araştıracaklardır. Bu bağlamda Hannah Arendt’in Totalitarizmin Kökenleri, Erich Fromm’un Özgürlükten Kaçış ve Gabriel Almond, Sidney Verba, Ronald Inglehart ve Christian Welzel’in demokratik siyasi kültürler üzerine karşılaştırmalı çalışmaları önemli okuma materyalleri arasında olacaktır.

Ders, kültürü bir güç, çatışma ve dönüşüm alanı olarak vurgulayarak sonlanacaktır. Disiplinlerarası yaklaşım, öğrencilerin kültürün ekonomi, siyaset ve kimlik oluşumu ile etkileşimini eleştirel bir şekilde değerlendirmelerini sağlayacaktır. Dersin sonunda, öğrenciler egemen söylemleri sorgulama ve toplumsal ve siyasi dönüşüm tartışmalarına aktif olarak katılma becerilerini geliştirmiş olacaklardır.

Dersin öğretim yöntemleri “Örnek Olay İnceleme, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Okuma” şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içeriği ve gereksinimlerinin tanıtılması. Ders programını gözden geçirin. Ders notlarını gözden geçirin.
2) Giriş: Kültürün tanımlanması. 'Metin', 'anlatı', 'söylem' ve 'mit' gibi temel kültürel kavramlar. Itslearning'e yüklenecek el kitaplarını okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
3) Siyaset ve Kültür Arasındaki Bağlantıları İncelemek İçin Temel Teoriler: Karl Marx Karl Marx ve Frederick Engels’in The German Ideology kitabının ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
4) Siyaset ve Kültür Arasındaki Bağlantıları İncelemek İçin Temel Teoriler: Antonio Gramsci Antonio Gramsci’nin Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci kitabının ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
5) Siyaset ve Kültür Arasındaki Bağlantıları İncelemek İçin Temel Teoriler: Max Weber Max Weber’in Economy and Society kitabının ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
6) Siyaset ve Kültür Arasındaki Bağlantıları İncelemek İçin Temel Teoriler: Pierre Bourdieu: Bölüm I Pierre Bourdieu’nün Language and Symbolic Power kitabının ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
7) Siyaset ve Kültür Arasındaki Bağlantıları İncelemek İçin Temel Teoriler: Pierre Bourdieu: Bölüm II Pierre Bourdieu’nün Language and Symbolic Power kitabının ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
8) Ara Sınav Sınav Hazırlığı
9) Batı Hegemonyasının Kültürel Temelleri: Edward Said’in Orientalism ve Samir Amin’in Eurocentrism Edward Said’in Orientalism ve Samir Amin’in Eurocentrism kitaplarının ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
10) Otoriter Rejimlerde Kültür ve Güç: Hannah Arendt Hannah Arendt’in The Origins of Totalitarianism kitabının ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
11) Otoriter Rejimlerde Kültür ve Güç: Eric Fromm Eric Fromm’un Escape from Freedom kitabını okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
12) Demokratik Rejimlerde Kültür ve Güç: Sivil Kültür Gavriel Almond ve Sidney Verba’nın Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations kitabını okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
13) Demokratik Rejimlerde Kültür ve Güç: Post-Materyalizm Ronald Inglehart ve Christian Welzel’in “Changing Mass Priorities: The Link between Modernization and Democracy” makalesini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.
14) Sınıf İçi Essay: Öğrenilen kavram ve metodolojileri kullanarak güncel bir siyasi sorunu inceleme ve yorumlama. Gerekli okumaların ilgili bölümlerini okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Bu dersin sınavlarda başarılı olabilmek için iki temel bilgi kaynağı gerekmektedir:
1. Dersler: Derslerde verilen bilgiler, sınavlarda başarılı olmanın önemli bir kaynağını oluşturmaktadır.
2. Zorunlu Okumalar: Dersin yapılmasından bir hafta önce, o derste ele alınacak tüm zorunlu okumalar Itslearning platformuna yüklenecektir.

Öğrencilerin sınavlarda ve makalelerde en iyi sonucu alabilmeleri için ders notlarını ilgili kitap bölümleri ve makalelerle birleştirmeleri gerekmektedir. Sadece kitaplara ve makalelere güvenmek ve derslere katılmamak, sınavlarda başarılı olmak için gerekli bilgileri sağlamayacaktır.

------

Course Resources
This course necessitates two essential sources of information, notably for excelling in the examinations:
1. The professor's lectures.
2. Required readings: Please ensure that you review all of the required readings in the subsequent sections of the syllabus. A week prior to a lecture, all the required readings that will be covered in that lecture will be uploaded to Itslearning.
Students must integrate their lecture notes with the pertinent book chapters and articles to attain the optimal information necessary for excelling in tests and essays. Absence from lectures and reliance solely on the books and articles will not provide students with the necessary information to excel in the examinations

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 9 108
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 4
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. 3
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. 3